سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

سرپرست سازمان آتش نشانی اهواز در ایسنا:
میزان آتش سوزی ناشی از برق در اهواز زیاد است
متوسط زمان رسیدن نیروها به محل حادثه کمتر از 5 دقیقه است

اجتماعی  17/11/1390  11:09:15
9011-8214-5 کد خبر
RSS :: پرینت

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: در حال حاضر متوسط زمان رسیدن نیروهای امداد و نجات به محل حادثه کمتر از پنج دقیقه است که با توجه به وضعیت ترافیکی موجود در شهر اهواز مطلوب است.

امیر نجفی با حضور در تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان_اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در دو بخش عملیاتی و ستادی فعالیت می‌کند و اطفاء حریق و امداد و نجات از جمله وظایف عملیاتی این سازمان است.

وی افزود: اطفاء حریق بر حسب جنس مواد آتش گرفته و مکان وقوع حادثه با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. در بخش امداد و نجات هم هر زمان که وقوع حادثه ای جان و مال مردم را در معرض خطر قرار دهد، سازمان آتش نشانی وارد عمل می شود.

نجفی با بیان اینکه به دلیل وسعت وظایف سازمان آتش نشانی، بسیاری از شهروندان با فعالیت های این مجموعه آشنایی ندارند، تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه اساس کار آتش نشانی است و معاونت های آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی هم با همین هدف تشکیل شده اند. تیم های عملیاتی هم در ماموریت ها همزمان با انجام وظیفه عملیاتی خود به ترویج فرهنگ ایمنی هم اقدام می‌کنند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: با هدف افزایش آگاهی شهروندان درباره نکات ایمنی و ترویج فرهنگ پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح، با استفاده از فضای مجازی اینترنت و توزیع کتاب و جزوه های آموزشی در ادارات و مدارس، نکات ایمنی به جامعه منتقل می شود. دانش آموزان بخش عمده ای از جامعه را تشکیل می دهند و میزان یادگیری نکات ایمنی هم در این سن بسیار زیاد است، به همین دلیل در ماه های گذشته فعالیت های آموزشی خوبی در مدارس آغاز شده است. همچنین بر اساس توافق نامه منعقد شده با اداره کل بهزیستی خوزستان، مهدهای کودک موجود در استان هم از این پس تحت پوشش آموزش های سازمان آتش نشانی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 49 خودرو سبک و سنگین و 450 نیروی عملیاتی در مجموعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اهواز فعالیت دارند، ادامه داد: این تعداد خودرو و نیروی عملیاتی در قالب 13 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر اهواز حضور دارند که البته با در نظر گرفتن جمعیت شهری اهواز، کمبود وجود دارد.

نجفی با تاکید بر اینکه ایستگاه‌های آتش نشانی با توجه به ضرورت در سطح شهر اهواز تقسیم شده‌اند، گفت: در زمینه تقسیم ایستگاه های آتش نشانی و نیروهای عملیاتی دو فاکتور جمعیت و مساحت مورد نظر قرار می گیرد؛ افزایش سرعت خدمات رسانی، اساس کار آتش نشانی است و وقتی موضوع افزایش سرعت مطرح می شود، در نتیجه مسافت ها باید کاهش یابد تا نیروهای عملیاتی در کمترین زمان ممکن به محل وقوع حادثه برسند. در زمینه مسافت ایستگاه ها و فاصله آن ها از هم استانداردی جهانی تعریف نشده است، با این وجود در شهر اهواز بر اساس نیاز باید در هر سه کیلومتر مربع حداقل یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: به تازگی دو ایستگاه آتش نشانی افتتاح شده و در سال 91 هم عملیات اجرایی ساخت ایستگاه آتش نشانی در مناطق مهدیس و کیانشهر آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: تعیین تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز بر اساس مساحت منطقه یکی از عوامل است و عامل دیگر، احداث ایستگاه بر اساس جمعیت صورت است. بر اساس این فاکتور جمعیتی باید به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک آتش نشان وجود داشته باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در هر کدام از ایستگاه ها سه خودرو شامل دو دستگاه خودرو اطفاء حریق و یک دستگاه خودرو آبرسان یا پشتیبان وجود دارد. معمولا در شهرهای پرترافیک هم یک دستگاه خودروی سبک و پیشرو هم در ایستگاه حضور می یابد و هنگام وقوع حادثه، این خودرو به سرعت به محل اعزام می شود و مراحل اولیه امداد و نجات مصدومان را آغاز می کند. متاسفانه این دیدگاه در جامعه وجود دارد که ماموران آتش نشانی با تاخیر به محل حادثه می رسند؛ سرعت در خدمات‌رسانی بسیار مهم است و اکنون تلاش بر این است که زمان حضور در صحنه حادثه را به حداقل برسانیم.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با تاکید بر لزوم آموزش مهارت های پیشگیری از وقوع حوادث، ادامه داد: سرمایه گذاری در این زمینه از بروز خسارت جلوگیری می کند. معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی بررسی‌هایی سطحی و اولیه درباره عوامل تولید کننده خطر انجام داده و این عوامل شناسایی شده اند؛ سازمان آتش نشانی به تنهایی نمی تواند در این زمینه موفق باشد و برای فرهنگ سازی در جامعه و کاهش عوامل خطرزا نیازمند همکاری دیگر سازمان ها و نهادها هستیم.

وی با اشاره به آغاز ارائه آموزش‌های عمومی در زمینه پیشگیری در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی ها اظهار کرد: اگر کودکان در این سن یاد بگیرند که مثلا چه وسایل و ابزاری خطرناک هستند و نباید به آن ها نزدیک شود، در زمینه کاهش حوادث و پیشگیری از وقوع آسیب موفق‌تر خواهیم بود. همچنین با هدف انتقال مفاهیم مربوط به پیشگیری، طرح آتش نشان های داوطلب اجرایی شده است؛ در این طرح افراد داوطلب با مراجعه به سازمان آتش نشانی و ثبت نام در طرح، یک دوره آموزشی 10 روزه با موضوع اطفاء حریق و ایمنی را سپری می کنند. این طرح اکنون به صورت رایگان در حال انجام است و داوطلبان پس از سپری کردن دوره آموزشی، مطالب و مفاهیم مورد نیاز را به جامعه منتقل می کنند. افرادی که این نکات ایمنی را می آموزند، در نستین گام این اطلاعات را به افراد خانواده خود منتقل می کنند و به تدریج حفظ نکات ایمنی در جامعه نهادینه می شود. این افراد به مرور آموزش می بینند که این نکات ایمنی را در محلات گسترش دهند و این طرح می تواند موجب تحقق شهر ایمن و بدون حادثه شود.

نجفی با اشاره به گسترش شهرها در ارتفاع، گفت: با توجه به این موضوع، نوع خدمات آتش نشانی هم باید متناسب شود و به همین منظور آموزش های لازم برای اطفاء حریق در ارتفاع و همچنین انجام عملیات امداد و نجات در ساختمان های بلند به نیروها ارائه شده است. همچنین تجهیزات مورد نیاز در این زمینه هم خریداری شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متوسط زمان رسیدن به محل وقوع حادثه در محدوده شهر اهواز کمتر از پنج دقیقه است، افزود: وجود ترافیک در شهر اهواز و لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله مواردی است که موجب کاهش سرعت حرکت خودروهای امدادرسان می شود، با این وجود اکنون میانگین زمان حضور ماموران آتش نشانی در محل حادثه، کمتر از پنج دقیقه است که با توجه به شرایط موجود زمانی مطلوبی است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به لزوم ورزیدگی نیروهای امدادی، تصریح کرد: ورزش و انجام تمرینات نرمشی برای نیروها اجباری است و به همین دلیل نیروهای عملیاتی در زمان استراحت خود در ایستگاه ها ورزش می کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: زمانی که تماسی با مرکز برقرار می شود، این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و پس از اطمینان از وقوع حادثه و انجام استعلام، نیروها به محل اعزام می شوند؛ متاسفانه تعداد تماس های مزاحمی با آتش نشانی بسیار زیاد است و برخی با مرکز تماس می گیرند و اطلاعات نادرستی را منتقل می کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که وقتی خودرویی در پی یک تماس نادرست و کذب به محل اعزام می شود، ممکن است در همان لحظه حادثه ای دیگر در منطقه اتفاق بیفتد و به دلیل نبود نیروها، فردی جان خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به تهیه دو عدد تشک نجات، ادامه داد: برخی افراد متاسفانه به دلیل مصرف بری مواد روانگردان به ارتفاع می روند و به همین دلیل جان آنها مورد تهدید است. برای نجات این افراد دو عدد تشک نجات با 80 مترمربع مساحت و سه متر ارتفاع ریداری شده است. همچنین آتش نشان های موتورسوار هم برای خدمات رسانی در کوچه های کم عرض تجهیز شده اند و به این ترتیب زمانی که در برخی مناطق شهر، مانند محدوده مرکز شهر حادثه ای رخ دهد، موتورسوارها به محل اعزام می شوند. این یگان مجهز به سیستم جدید اطفاء حریق EFT هستند و وسایل آنها به صورت کوله‌ در اتیار قرار می گیرد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به آمار بالای آتش سوزی های ناشی از اتصال برق در اهواز، اظهار کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی و گرمای هوا، در هشت ماه از سال از وسایل برودتی در اهواز استفاده می شود و به دلیل اینکه در برخی منازل سیم کشی برق استاندارد نیست، بار اضافه موجود در سیم‌های برق موجب ایجاد گرما و آتش سوزی می‌شود. میزان آتش‌سوزی‌های ناشی از برق در اهواز زیاد است و مهم ترین دلیل آن هم انتقال گرمای سیم به مواد قابل اشتغال است.

نجفی گفت: نجات شهروندان از دست حیوانات موذی مانند سگ های ولگرد، عقاب، جغد، روباه و مانند آن هم یکی دیگر از دمات سازمان آتش نشانی در شهر اهواز است. در مناطق حاشیه ای شهر هم با معضل ورود مار به منازل مواجه هستیم و در این مناطق هم در صورت تماس شهروندان، نیروهای عملیاتی در محل حضور می یابند.

 

وی با اشاره به نزدیک بودن ایام نوروز، افزود: در این ایام با هدف ارائه خدمات امدادی به مسافران نوروزی، پایگاه های امدادی حاشیه رودخانه فعال تر واهند شد و بر نحوه فعالیت قایق های تفریحی نظارت واهد شد. 100 جلیقه نجات هم برای ایام نوروز تهیه شده و در اختیار این قایق‌ها قرار می گیرند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با تاکید بر اینکه تردد قایق های بدون جلیقه نجات در ایام نوروز ممنوع خواهد بود، تصریح کرد: تیم غواصی سازمان آتش نشانی اهواز در نوروز آینده در ساحل کارون حضور خواهد داشت و در صورت وقوع حوادث احتمالی به سرعت وارد عمل می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد