سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

به بهانه برگزاری چهارمین جشنواره شعر محلی/ هُمدُرُنگ نامی آشنا برای زاگرس نشینان

شوشان / ایمان رحیمی: هُمدُرُنگ نامی آشنا برای اهالی شعر و ادب در استانهای زاگرس نشین و مردم خوش ذوق و هنر دوست شهرستان باغملک. جشنواره ای که نوزدهم بهمن ماه امسال همزمان با میلاد با سعادت آخرین پیام آور عزت و آزادی حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته ی وحدت چهارمین سال تولدش را جشن می گیرند.

چه روزهای پر شور و نشاطی در شهر باغملک ایجاد می شود ، بنرها و پوسترهای تبلیغاتی از یک سو و حضور مشتاقانه ی هنرمندان انجمن های مختلف هنری از نمایش گرفته تا تجسمی و موسیقی و خوشنویسی وانجمن شعرا و نویسندگان ، همه و همه با شور و شوق مسئولیتی را به عهده گرفته و انجام می دهند از امور خدماتی تا طراحی و چاپ و مقدمات اسکان شاعران و هنرمندان و ... .گفتم اسکان شاعران ، یادم آمد که جلسه شب نشینی آنها و خوانش اشعارشان با گویش های مختلف چه حال و هوای زیبا و دیدنی دارد ...که بعد از جشنواره از آن خواهم نوشت.

اما به بهانه ی برگزاری چهارمین جشنواره شعر همدرنگ بدون قرار قبلی به سراغ جبار رضایی شاعر غزل های ایلیاتی و ترانه های دلتنگی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان  باغملک و همچنین مدرس دانشگاه های استان خوزستان رفتیم .

آنچه در پی می آید گفتگوی ساده و صمیمانه ی ما با ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باغملک است .که بی هیچ بهانه ای روبرویمان نشست و سفره ی بی ریای دلش را برویمان گشود و از گفتنی ها و نگفته های شنیدنی اش برایمان گفت .

از هُمدُرُنگ شروع می کنم ، بهانه ای که ما را روبروی هم نشاند ... می شنویم ؟

هُمدُرُنگ شناسنامه ی تازه و مکتوب ادبیات بومی و زبان مادری اهالی این جغرافیای دلتنگ ، سرزمین کهن و دیرینه ی باغملک است که امروز به لطف خداوند سبحان در بین مردم استانهای زاگرس نشین شناخته شده است و هر سال در چنین ایامی شاعران و هنرمندان بزرگی را به شهرستان باغملک می کشاند و هر دوره جلوه های تازه ای از زیبائی های نهفته ی آن آشکار می شود و استعدادهای نابی را به جامعه ی شعر و ادبیات بومی معرفی می کند .

هُمدُرُنگ حرفِ دل و فریاد بغض های فرو خفتهجی آنهایی است که دلبستهجی فرهنگ و آداب و رسوم ساده وایلیاتی خود هستند اما ناباورانه می نگرند که در هیاهوی رسانه های اطلاعاتی و ارتباطی و زندگی ماشینی و شهر نشینی دیگر حتی نوه هایشان زبان متل ها و نظیرهایشان را نمی فهمند و آن همه رسم قشنگ و دیرینه در آتش مدرنیته به باد می رود .

هُمدُرُنگ زبان بیان احساسات عمیق دینی و اعتقادات پاک و صادقانه ی جوانانی است که در مدح اهل بیت عصمت و طهارت ع از عمق ضمیر زلال خود به زبان مادری فریاد بر می آورند و گره دخیل آرزوهای خود را به این آستان مقدس می بندند .

چرا نام همدرنگ را برای این جشنواره انتخاب کرده اید؟

جواب: شاید اگر قرار باشد یک نفر یک واژه و فقط یک واژه بر زبان بیاورد و تمام احساسات خود را با آن بیان کند نا خود آگاه واژه ای بر زبان می راند که یک عمر تشنه ی آن بوده است و از این گونه است نامهایی که افراد برای فرزندان خود انتخاب می کنند. وقتی چهارسال پیش می خواستم برای این نوزاد که امروز به کودکی پر جنب و جوش تبدیل شده است  نامی انتخاب کنم سالها تنهائی در کنج خلوت شاعرانه، واژه ای گویا تر از آن در عمق جانم نهادینه نکرده بود و اکنون که به پشت سر نگاه می کنم در این چهارسال همدرنگ به حق هم صحبت لحضات تنهایی ام بوده است.

هُمدُرُنگ یک کلمه یا اصطلاح تنها نیست یک دنیا حرف و گپ ناگفته است . هُمدُرُنگ واژه همدلی و همزبانی است ، معنی یک رنگی و صداقت و همدردی و ...

دلایل و اهداف برگزاری این همایش چیست؟

جواب: بطور کلی  برگزاری جشنواره ها و همایش ها می توانند نقش بسیار مؤثری در شکوفائی استعدادهای جوان داشته باشند. و اگر بخواهم بطور خاص به جشنواره همدرنگ اشاره کنم شاید مهمترین مشوق من برای برگزاری آن شوق و اشتیاقی بود  که در مردم هنر دوست باغملک نسبت به فرهنگ و هنر فولکلورلری مشاهده می کردم و از طرفی با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی شهرستان و داشتن جوانان متعهد ،مومن و هنرمند برگزاری چنین همایشی را بسیار لازم می دیدم  و حال احساس می کنم که این همایش با توجه به گستره استقبال میهمانانی که همواره از نقاط مختلف کشور در آن حضور داشته اند توانسته است  در نزدیک تر کردن دلهای همتباران عزیزمان و پویا تر کردن  فرهنگ اصیل زاگرس نشینان نقش بسزایی داشته باشند.

از طرف دیگر احساس می کردم در مجموعه ی فرهنگ غنی بومی ، جای ادبیات مکتوب دینی و آیینی ، اگر نگوییم خالی ، اما آنگونه که می باید نبود لذا برپایی این جشنواره فرصت بروز و ظهور و معرفی استعدادهای درخشانی از شاعران بومی سرا را فراهم آورده است .که تا پیش از آن ابزاری برای ابراز توانمندی های فراوان خود نداشتند .

آیا برگزاری همایش همدرنگ تأثیری بر فرهنگ گویشی مردم دارد؟

بی شک در دورانی که لهجه مظلوم لری حتی در خانواده های لرزبان  و در ارتباط میان فرزندان و مادران در حال فراموشی است. برگزاری چنین همایش هایی که در لوای دنیای شیرین و اثر گذار ادبیات به تقویت  فرهنگ و گویش بومی می پردازد و در کنارگویشی سرایان با تجربه  و صاحب نام شاعران جوان  فارسی سرای لرتبار را نیز به قلم فرسایی در این زمینه تشویق می کند که بسیار مؤثر می باشد.زبان شعر و ادبیات زبات تأثیر گزاری است ، البته لازم است اشاره کنم که این تأثیرات و در مجموع نتایج فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر چنان ملایم و آرام صورت می گیرند که در سالهای نخست شاید چندان محسوس نبوده و به چشم نیاید ولی یقیناً در دراز مدت تأثیرات آن را در زبان و فرهنگ آداب و رسوم مردم مشاهده خواهیم کرد.

وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره شعر گویشی چیست؟

جواب: در این جشنواره همواره تلاش براین بوده است که تمام توان و ظرفیت های موجودمان برای استعداد یابی  و شاعر پروری استفاده شود و در این راستا همواره سعی شده است که از شاعران برجسته و صاحب نام این عرصه بعنوان میهمان ویژه دعوت بعمل آید تا هم شاعران جوان از تجربیات  و همجواری و همنشینی ایشان استفاده نمایند  و عرصه برای رقابت جوانان باز تر باشد.  همچنین در کنار اشعار آزاد  بخش های جداگانه ای به اشعار آئینی و اشعار سروده شده در زمینه ترویج آداب رسوم ایلیاتی و عشایری اختصاص داده شده است  که خود می تواند تإثیر بسزایی در گسترش فرهنگ اصیل  عشایری و نمود آموزه های دینی بر اشعار شاعران داشته باشد. از این گذشته گستره جغرافیای استقبال از این جشنواره در تمام جشنواره های مشابه بی نظیر بوده است. بطوری که شاعران نه تنها از استانهای لر نشین ، بلکه لرهای مقیم سایر استانها حتی استانهای  خراسان،  مرکزی ، تهران و ... در آن شرکت می نمایند که این خود یکی از ویزگی های منحصر به فرد جشنواره همدرنگ می باشد.

برای چهارمین جشنواره از چه استانهایی آثار شاعران به دبیرخانه رسید ؟

جواب : امسال به لطف خدا هم اطلاع رسانی خوب بود و هم استقبال شاعران .

که از استانهای خوزستان ، فارس ، کهگیلویه و بویر احمد ، لرستان ، بوشهر ، همدان ، چهار محال و بختیاری ، ایلام ، هرمزگان ، اصفهان ، خراسان مرکزی و تهران آثار شاعران عزیز لرزبان به دستمون رسید .

تعداد آثار رسیده ؟

در مجموع 450 اثر از 108 شاعر به دبیرخانه جشنواره واصل شد .

از مشکلات  فعالیت در ادبیات فلوکلور لری بگوئید.؟

جواب: قدم برداشتن در هر مسیری مشکلات خاص خودش را دارد . در این مورد سختی های زیادی را متحمل شدیم ، از کمبود امکانات اسکان هنرمندان تا ... که به این مقوله نمی پردازم ، اما از بزرگترین مشکلات فعالیت ادبی در عرصه ادبیات فلو کلور لری که همواره  ذهن فعالان این عرصه را به خود مشغول کرده است این است  که این گویش با وجود تنوع لهجه ها فاقد یک رسم الخط واحد نوشتاری که این جشنواره ارتباط ادبی میان  استانهای مختلف لر نشین را تا حدودی با مشکل مواجه می نماید. و در صورت عدم ارسال فایل صوتی به همراه آثار مکتوب ، کار داوری و گزینش آثار شاعران عزیز مشکل  می شود. که برخی از دوستان فعالیت هایی را جهت مرتفع نمودن این مشکلات آغاز نموده و امیدواریم که بتوانیم با تلاشهایی مستمر گامی مؤثر در این زمینه برداریم.

حرف آخر؟

لازم می دانم از بذل توجه و عنایت ویژه مدیر کل محترم و فرهیخته ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان حجه الااسلام والمسلمین حاج آقا سپهر ، معاونین ایشان و همکارانمان در روابط عمومی اداره کل ، امام جمعه محترم و فرماندار شهرستان باغملک و همچنین مجموعهجی تلاشگر هنرمندان انجمنجهای هنری و همکارانم در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، باغملک که در شکل گیری و اجرای موفق این برنامه از هیچ کوششی دریغ نکردند صمیمانه تقدیر و تشکر کنم 

و با یاری خدا و استعانت از الطاف بی کران امام عصر _(عج) تمام تلاشش خود را در جهت رشد و شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و هنر میهن اسلامی بکار خواهد گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد