سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل انتخاباتی

ارزیابی مواضع نماینده دزفول

ارزیابی مواضع نماینده دزفول

مجید همائی

یکی از مقدمات رفتار عادلانه و حکیمانه این است که انسان در مواجهه با هر سخنی بدون پیش داوری و دخالت دادن غرض ها و مرض ها گفته را ارزیابی کند و اگر محتوای کلام ایراد داشت ،آنرا به نقد بگذارد و آنهم منصفانه.قطعا مفهوم این کلام معصوم نیز موید همین معناست که : لا تنظر إلى من قال و انظر إلى ما قال ؛ (غررالحکم ص ۴۳۸)

در همین راستا و با مشاهده فضایی که در عرصه رسانه پس از انتشار مصاحبه های نماینده شهرمان پیرامون اوضاع کشور سوریه و مواضع آنزمان وزارت امور خارجه (دولت) در این زمینه ایجاد شد و همچنین موضعگیری صریح مقام معظم رهبری در قبال تحولات سوریه در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، بر آن شدم تا به دور از تعصب، محتوای کلام آقای آوایی را در قالب این نوشتار ارزیابی نمایم و در این ارزیابی چه معیاری بهتر از بیانات مقام معظم رهبری و موضعگیری های سایت معظم له در قالب مصاحبه با کارشناسان سیاسی.

پس از بازخوانی و تخلیص مصاحبه های نماینده محترم شهرمان (چهارشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۰و سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰) ، چند محور اصلی استخراج شد که در ادامه مختصرا مورد اشاره و تطبیق قرار می دهیم:

۱- اشاره به ویژگی استقلال سوریه:

« سوریه در هیچ دوره‌ای وابسته به قدرت‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی نبوده و حتی در دوران اوج قدرت اتحاد جماهیر شوروی، متحد روس‌ها بود، نه وابسته » چهارشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۰/ « سوریه کشور مستقلی است و تحت سلطه ی هیچ کشوری نیست»سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰.

«رژیم اسد هم در مقایسه با رژیم‌های دیگر وابستگی‌اش به آمریکا و صهیونیسم در پایین‌ترین حد ممکن بوده و در مقابل آن‌ها ایستاده است.» مصاحبه منتشره در سایت رهبری با محمدصادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه۱۴/۴/۱۳۹۰

۲- اشاره به لزوم وقوع اصلاحات در سوریه با افزایش مشارکت مردمی در حاکمیت:

«باید بر مبنای واقعیات به موضوع سوریه نگاه کنیم نه بر مبنای آرزوها، همه آرزو داریم که سوریه با مخالفان خود به توافق برسد، انتخابات آزاد و آزادی بیشتری بر قرار شود و حکومت رابطه ی صمیمانه تری با مخالفانش داشته باشد و زمینه را برای مشارکت تمام گروهها در مدیریت کشور فراهم نمایند و نه فقط یک حزب زمام امور را در دست داشته باشد که قطعا تحقق این مهم موجب دوام و قوام حکومت سوریه خواهد شد.»( سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰)

« بهترین گزینه برای سوریه اصلاحات داخلی در این کشور است … آنان خیلی زودتر‌ از اینها باید اعتراضات مردمی را می‌شنیدند. چراکه انتقاد‌ها از حکومت این کشور در ابتدا با هدف اصلاحات بود » (چهارشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۰)

« موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، … حمایت از هرگونه اصلاحات به نفع مردم این کشور است»(بیانات در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۱/۱۱/۱۳۹۰)

لازم به یادآوری است که نظام جمهوری اسلامی همواره مردمی بودن نظام های سیاسی را توصیه و تبلیغ کرده و نظام مردم سالاری دینی را بعنوان الگو در عرصه بین المللی طرح و معرفی نموده است.

۳- حمایت سوریه از مقاومت دلیل اصلی توطئه استکبار:

«  دشمنان سوریه در شرایط کنونی نقاط قوت سوریه را نشانه رفته اند که از جمله این نقاط قوت می توان به حمایت جدی سوریه از حزب الله لبنان و موضع آن کشور در خصوص اوضاع فلسطین اشغالی اشاره نمود… اگر حکومت سوریه دشمن ایران باشد و دست از حمایت از حزب الله برداشته و دوست حکومت نامشروع اسرائیل باشد آنگاه غرب به سردمداری آمریکا هیچ مشکلی با اعتراضات  و درگیریهای سوریه نداشته و از نظر آنها دیگر حکومت سوریه تروریست و دیکتاتور نخواهد بود و از این حکومت به اشکال مختلف حمایت همه جانبه خواهند نمود.» (سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰)

« هدف اصلی طراحی امریکا در سوریه، ضربه زدن به خط  مقاومت در منطقه است زیرا سوریه از مقاومت فلسطین و مقاومت اسلامی  لبنان حمایت می کند. اگر دولت سوریه، به آمریکاییها  قول دهد که حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان قطع خواهد کرد، همه مسائل تمام خواهد شد و تنها جرم سوریه حمایت از مقاومت است.»( بیانات در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۱/۱۱/۱۳۹۰)

۴- افشاگری در خصوص خباثت استکبار به خصوص آمریکا :

« آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آنها که حکومت سوریه را دیکتاتور و حامی تروریسم معرفی می کنند، در عمل ثابت نموده اند که خودشان از مصادیق بارز دیکتاتوری و حمایت از تروریسم و از آن بدتر خود مجری تروریسم دولتی هستند که نمونه بارز آن ترور رهبران و مبارزان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی  و لبنان است.»

« حرکت‌های اعتراضی خود‌جوش بود. هرچند آمریکا و غرب معترض‌ها را تحریک کرده و با ارسال اسلحه سمت و سوی خاص خود را به این تحولات دادند.» (سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰)

« آمریکاییها و برخی کشورهای غربی می خواهند انتقام شکست های اخیر خود در منطقه ازجمله  مصر و تونس را، در سوریه بگیرند… اگر دولت سوریه، به آمریکاییها  قول دهد که حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان قطع خواهد کرد، همه مسائل تمام خواهد شد… موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه … مخالفت با دخالت امریکا و کشورهای  دنباله رو آن، در مسائل داخلی سوریه است.» (بیانات در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای۱۱/۱۱/۱۳۹۰)

با مطالعه اظهارات آوایی و تطبیق آن با فرمایشات رهبری به نظر می رسد به جای خرده گیری می بایست ایشان را به خاطر ذکاوت سیاسی شان مورد تحسین قرار داد. وی چند ماه پیش از بیانات رهبری اینگونه صحیح موضعگیری کرده و به نوعی مسئولان و صاحبنظران سیاسی را از اتخاذ هرگونه موضع افراطی و یا تفریطی در موضوع بحران سوریه پرهیز داده است به شیوه ای که «مصلحت» و «عدالت» در ساحت سیاست دینمدار ، هر دو،  از آسیب مصون بماند. البته این شناخت و تجربه قطعا بدلیل حضور فعال ایشان در عرصه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی در کشورهای سوریه و لبنان می باشد. مطلب را با بیان قسمت دیگری از مصاحبه های مذکور به اتمام می رسانم:

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در خصوص تحولات سوریه را مثبت دانست و گفت: « واقعیت این است که حمایت مطلق ما از سوریه کار درستی نبود.» (چهارشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۰)

«به نظرم تا حدودی می‌شود گفت مواضعی که ایران در مقابل سوریه گرفته قابل قبول است؛ علتش را هم می‌گویم. چون دو گروه ممکن است ناراحت شوند. آن گروهی که می‌گویند باید مثلاً همان‌طوری که از انقلاب مصر دفاع کردیم، از تظاهرکنندگان و شورشی‌های سوریه دفاع کنیم. این‌ها ناراحتند و می‌گویند قابل قبول نیست. گروه دوم کسانی هستند که می‌گویند باید از بشار اسد حمایت شدید کنید و در سرکوب تروریست‌ها پشتیبان باشید. ایران هیچ‌کدام از دو موضع ذکرشده را نداشت و به نظرم این عاقلانه‌تر و حکیمانه‌تر بوده است.» (مصاحبه منتشره در سایت رهبری با محمدصادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه ۱۴/۴/۱۳۹۰)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد