سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستانهای استان

فارس از وضعیت نابسامان انهار در آبادان گزارش می‌دهد
آبادان اندر خم جوی‌های فاضلاب

خبرگزاری فارس: مناطقی که با وجود انتقال به حوزه شهرداری شهرستان همچنان بین زمین و آسمان سردرگم بوده و تکلیفشان با کرام‌الکاتبین است؛ ما مانده‌ایم و این همه مشکل در کوچه و پس کوچه‌ شهرمان.

خبرگزاری فارس: آبادان اندر خم جوی‌های فاضلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از  آبادان، آوازه‌اش همه ایران که هیچ همه دنیا را پر کرده بود.

شکل و شمایلش به پاریس کوچولو و رنگ و بویش به مدینه فاضله شبیه بود؛ نه ویرانی، نه گرد و غبار، نه بوی تعفن و انهار فاضلاب، نه خیابان و کوچه کنده‌کاری و نه پاس‌کاری مسئولی به مسئول دیگر.

هر کسی کار خودش را بلد بود و بدون حساب و کتاب نمی‌شد بر کسی خرده گرفت.

مردم زندگی می‌کردند به دلخواه خودشان، لذت می‌بردند و لذت!

نعمت فراوان بود و فراوان، عشق بی‌نهایت بود و عشق و صدای فریادها یکی بود یکی...

رعدی از آسمان برخاست و دل مردم دریایی شهر را بهم ریخت، خمپاره‌های صداهای انفجار ایجاد کرده و در پی یکدیگر جان و تن مردم بود که از هم می‌گسیخت؛ دیگر نه جانی ماند و نه بدنی، نه صدایی ماند و نه نگاهی.

خانه‌هایشان ویران شد، ویران‌تر از تصورات و تخیلات من و تو، آرزوهایشان یک شبه فرو ریخت و فریادها همه مبدل به سکوت شد.

نه دیگر مادری دست به دست کودک به خیابان برای خرید می‌آمد و نه پسری هم‌دوش پدر برای کمک؛ دیگر نه مادری بود و نه پسری.

این شهر به یکباره تبدیل به ویرانه گشت، ویرانه‌‌تر از ویرانه‌های امروز و دیگر هیچ‌گاه به آبادی روزهای  اوج خود بازنگشت؛ من که ندیده اما شنیده‌ام، به وفور! که چه‌ها بود و چه‌ها شد.

چه بر سرش آمد که نباید می‌آمد و چه کشید که حقش نبود.

امروز نیز بعد از گذشت سالیان دراز قصه ما هنوز به سر نرسیده و سر دراز دارد... دیگر نه مردمی برای دل مانده و دلی برای مردم؛ سکوت و فریاد با هم درآمیخته و معنایی جدا ندارد.

از بدیهی‌ترین امکانات محرومند، خسته و درمانده‌اند از گفتن اینکه این نداریم و آن نداریم، داشته‌ها نیز که برایشان آب و نان نمی‌شود.

نه پارکی برای تفریح و استراحتگاهشان، نه کوچه و خیابانی هموار برای تردد خودروهایشان، نه بوی خوش گل و بلبلی که در شهر به مشام برسد و نه شغل و کار درست و حسابی که دل جوانانی چون من را برای ماندن در این شهر خوش کند.

چیزی که فراوان هست و هست، بوی تعفن فاضلاب است و فاضلاب و فاضلاب؛ با اینکه به کرات گفته‌ایم باز هم بی‌نتیجه است!!

به نظر تنها مشکل این شهر وجود چند مدیریتی بودن بخش‌های مختلف شهری است؛ بخش‌ها و مناطقی که زمانی متعلق به پالایشگاه و پتروشیمی بوده و امروز دست شهرداری است!

مناطقی که با وجود انتقال به حوزه شهرداری شهرستان همچنان بین زمین و آسمان سردرگم بوده و تکلیفشان با کرام‌الکاتبین است؛ ما مانده‌ایم و این همه مشکل در کوچه و پس کوچه‌ شهرمان.

 * جوی‌های متعفن به حال خود رها شده‌اند

یک شهروند آبادانی ساکن کوی قدس اظهار کرد: جوی‌های موجود در منطقه ما در ایستگاه 9 کوی قدس سال‌هاست که به حال خود رها شده است.

وی افزود: در پی شکایت‌های متعدد ساکنان، بارها کارگران شهرداری به این منطقه رجوع کرده و جوی‌ها را به طرز خنده‌داری لایروبی کرده و نخاله و پسماندهای آن را به بیرون جوی انتقال داده و آن را به حال خود رها کرده‌اند.

ثریا احمدی با بیان اینکه این کار مطمئناً مضرات بهداشتی بیشتری برای ساکنان منطقه ایجاد می‌کند، تصریح کرد: با شکایات فراوان به شهرداری گفته شده که این مناطق در حوزه وظایف و خدمات شهری این اداره نیست و پالایشگاه موظف به نظافت و لایروبی انهار این مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: جالب است که به پالایشگاه هم مراجعه کرده و در این راستا علت عدم‌رسیدگی به مناطق منازل شرکتی را جویا شده که آنها هم ما را به شهرداری پاس داده و مرتباً می‌گویند که بهداشت و ارائه خدمات این مناطق به شهرداری واگذار شده است.

این شهروند آبادانی با اظهار نارضایتی از عدم‌رسیدگی مسئولان به این مناطق ادامه داد: دیگر از این وضعیت خسته شده‌ایم و از بوی تعفن و نابهنجار لجن و فاضلاب جوی‌های محل زندگی مان به ستوه آمده‌ایم.

 * سطح جوی‌ها پوشانده شود

احد ناظمی، دیگر شهروند آبادانی ساکن کوی کارگر در ادامه افزود: لاشه حیوانات در جوی‌های خیابان اصلی منطقه کوی کارگر به وضوح دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: حداقل سطح این جوی‌ها را بپوشانند تا شاهد چنین منظره‌های کریه نباشیم.

این شهروند آبادانی در ادامه با اشاره به کودک پنج ساله‌اش خاطرنشان کرد: اگر زمانی بچه‌های ما در حین بازی در یکی از این جوی‌ها سقوط کنند مسئولان فکر کرده اند که چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا تا بحال این موضوع را پیش خود حلاجی کرده‌اند؟ خودشان حاضرند در یکی از این مناطق زندگی کنند و از حال و درد دل ما باخبر شوند؟

وی اضافه کرد: البته گفتن این حرف‌ها برای ما عادی و تکراری شده و چشممان آب نمی‌خورد که دردی از دردهای عمیق و کهنه‌مان دوا شود.

ناظمی گفت: بوی تعفن این جوی‌ها اول صبح ما را به هم می‌ریزد و البته این مشکل در جای جای و گوشه و کنار این شهر دیده می‌شود اما متأسفانه در مناطق و محدوده‌های مربوط به منازل شرکت نفت بیشتر، زیرا هم پالایشگاه و هم شهرداری هر دو به راحتی از کار در این مناطق سرباز می‌زنند.

 * بیش از 90 درصد جوی‌ها لایروبی شده است

و البته شهردار آبادان در خصوص لایروبی انهار و جوی‌های لبریز از فاضلاب در شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان چنین گفت: لایروبی بیش از 90 درصد جوی‌ها انجام گرفته و در بارندگی‌های اخیر نیز به خوبی جواب داده است.

وی با بیان اینکه با توجه به توافقات صورت گرفته با پالایشگاه و پتروشیمی آبادان بنا شده که لایروبی مناطق آبادان توسط آنها لایروبی شود افزود: این اقدام در مناطقی چون کنارپلیت به طور سنتی در حال انجام بوده که به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

شهردار آبادان ادامه داد: زیرا در این نوع از لایروبی، انهار از گل و لای پاک نشده و بخش عمده‌ای از آن در بیرون از نهر باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به فصل بارندگی باید در راستای لایروبی انهار شهرستان تلاش کرد گفت: با اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با کمک شهرداری‌‌های سه‌گانه شهرستان موفق به لایروبی مکانیزه انهار آبادان شده‌ایم.

شیرازی با بیان لایروبی انهار توسط سه ارگان پالایشگاه، پتروشیمی و شهرداری‌ انجام گرفته است، افزود: این شکل از لایروبی در مناطق مختلف شهرستان در حال اجرا بوده و البته در نواحی که امکان لایروبی مکانیزه وجود ندارد، لایروبی از طریق سنتی انجام می‌شود.

به گفته وی بارش تند در این مناطق، آب گرفتگی با توجه به حجم بالای آب‌ریزش و شیب زمین، در مناطق مختلف آبادان و حتی استان خوزستان سبب گرفتگی معابر و انهار در سطح شهرستان می‌شود.

شهردار آبادان با اشاره به مثبت تلقی کردن روش لایروبی مکانیزه ادامه داد: مکنده‌های حاصل از این روش بهتر نقاط کور را پوشش داده و سریع‌تر مشکل گرفتگی‌ها را برطرف می‌کند.

وی عنوان کرد: با انجام لایروبی انهار به صورت مکانیزه حداقل تخلیه گل و لای در حاشیه انهار و سطح خیابان‌های مجاور آن انباشته نمی‌شود ولی این به معنای حذف کامل تخلیه گل و لای در حاشیه انهار نیست.

شیرازی در پایان اظهار داشت: همه هدف شهرداری شهرستان در راستای جلب رضایت شهروندان و ایجاد محیطی در خور شأن زندگی آنها است.

 * اعتبار نیاز است

رئیس اداره آب و فاضلاب آبادان نیز در این راستا اظهار کرد: تخریب‌های ساختمانی در برخی مناطق شهر مانع فعالیت اداره آب و فاضلاب در زمینه لایروبی منهول‌ها می‌شود.

عادل حرباوی افزود: در منطقه فرهنگیان در سال جاری چه در بخش شبکه اجرایی و چه در خطوط داخلی، اعتبارات مناطق غیرضروری حذف و به مناطق بحرانی اختصاص داده ‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در بازدیدی که از مناطق آب گرفته به ویژه منطقه 108 هکتاری انجام شد، مشاهده شد که این مناطق با مشکل خاصی مواجه هستند که همان نخاله‌ها و مصالح حاصل از تخریب‌های ساختمانی است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان آبادان با اشاره به شیوه تأمین اعتبارات آب و فاضلاب گفت: مناطق بر حسب اعتبارات اولیه اولویت‌گذاری می‌شوند که این اعتبارات از طریق فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شوند و در صورت فروش این اوراق مبالغ قابل توجهی به آب و فاضلاب شهرستان آبادان تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات لازم، ظرف دو سال مناطقی که اداره آبفا از شرکت نفت تحویل گرفته‌، عملیاتی خواهند شد.

حرباوی در پایان عنوان کرد: با همکاری دستگاه‌های اداری شهر به ویژه شهرداری و شرکت گاز می‌توانیم در بهسازی معابر و فاضلاب‌های شهرستان آبادان اقدامات مؤثر و سازنده‌ای را ارائه دهیم.

می‌دانیم که دیگر مدینه آن مدینه فاضله نمی‌شود اما می‌توان آن را به حداقل امکانات مجهز کرد یا حداقل تنها کثافت و تعفن را از چهره زشت برخی مناطقش پاک کرد تا تنها بوی خوش زندگی مردمان گذشته تداعی خاطرات شیرین‌شان را برای امروزی‌ها به ارمغان آورد و رؤیای "تا شقایق هست زندگی باید کرد" را برای دوام و قوام آنها زنده کند.

--------------------------

گزارش از مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد