سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

با گذشت 10 سال
نیشکر باز هم هوای اهواز را آلوده کرد 

خبرگزاری فارس: مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آتش زدن مزارع نیشکر واحدهای دهخدا، فارابی و سلمان فارسی در روزهای اخیر و آلوده شدن هوای اهواز خبر داد.

خبرگزاری فارس: نیشکر باز هم هوای اهواز را آلوده کرد

سیروس کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه مشکل آتش زدن مزارع نیشکر در زمان برداشت محصول از 10 سال پیش تا کنون حل نشده است، گفت: با وجودی که در سال گذشته شورای سلامت استان ممنوعیت آتش زدن مزارع را مصوب کرده، شرکت توسعه نیشکر به تعهد خود مبنی بر «برداشت سبز» محصول نیشکر و با استفاده از دستگاه عمل نکرده است.

وی وسعت مزارع شرکت کشت و صنعت نیشکر را حدود 84 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: هر کدام از واحدهای این شرکت 24 دستگاه برداشت نیشکر (هاروستر) دارند، اما رطوبت زمین را بهانه می‌کنند و به جای استفاده از این دستگاه‌ها برای برداشت محصول، مزارع را آتش می‌زنند.

این کارشناس محیط زیست انسانی ادامه داد: شرکت توسعه نیشکر همچنین با وجود تذکرهای بسیار، کاه و کلش مزارع را نیز می‌سوزاند و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند.

وی مهمترین مشکل زیست محیطی آتش زدن مزارع را آلوده کردن هوا دانست و تصریح کرد: انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و تشدید پدیده گازهای گلخانه‌ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط به ویژه کرم خاکی، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان، از جمله آسیب‌های ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر است.

به گفته وی، بر اساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 2 قانون جلوگیری از آلودگی هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است.

مهر ماه امسال سازمان جهانی بهداشت اهواز را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد. پدیده گرد و غبار و تاسیسات نفتی و صنعتی همچنین دود ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر در زمان برداشت مهمترین عامل آلودگی این شهر به شمار می‌رود.

ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم نماید ممنوع اعلام کرده. بر اساس این قانون منظور از آلوده ساختن محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیک آن به طور زیان آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.

ماده 2 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا نیز می‌گوید: اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی هوا را فراهم نماید ممنوع است. منظور از آلودگی هوا عبارتست از وجود و پخش یک یا چند‌آلوده‌کننده اعم از جامد، مایع، گاز، تشعشع پرتوزا و غیر پرتوزا در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن را به طوری که زیان‌آور برای انسان و یا سایر‌موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد