سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

انتقاد از ضعف میراث فرهنگی خوزستان این بار از زبان یک مقام دولتی / غار پبده سرپناهی برای گوسفندان شده !

شوشان : خسرو کیانی فرماندار لالی دیروز در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا خوزستان گفت که از غار تاریخی پبده به دلیل عدم اعراض مالکیت میراث فرهنگی به عنوان سرپناهی برای گوسفندان استفاده می‌شد.

به گزارش شوشان ، خسرو کیانی بیان کرد:‌ ‌به دلیل بی‌احتیاطی تجمع کودهای حیوانی در غار و روشن کردن آتش این غار سال گذشته دچار آتش بدون شعله شد. اما خوشبختانه هیچ آسیبی به دیوارها، سقف و کتیبه‌های آن وارد نشد.

وی یادآوری: قدمت غار پبده به 15 هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و حدس زده می‌شود این غار در دوره پارینه سنگی جزو اولین زیستگاه‌های انسانی بوده است.

کیانی ادامه داد: برای مطالعه و پژوهش این غار به تجهیزاتی از قبیل آب و برق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل نگهبانی، ‌جاده دسترسی، ایجاد کمپ و پارک ماشین‌آلات و آلاچیق نیاز است که اعتبار این‌ها برآورد شده اما اختصاص نیافته است.

قدمت غار پیده

حدود 70 سال پیش، وقتی رومن گریشمن ـ شرق‌شناس، مورخ فرانسوی و نویسنده کتاب «تاریخ ایران از آغاز تا اسلام» ـ از غار پبده در شهرستان لالی خوزستان دیدن کرد، ابزارهای سنگی مانند تبر، نیزه و چاقویی را که قدمت آنها 15هزار سال تخمین زده شد، پیدا کرد که اکنون این آثار در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شوند.همچنین براساس اسناد موجود، نخستین پارچه دست‌بافت ایرانی در این غار پیدا شده است.با این وجود، غار باستانی پبده به حال خود رها شده است و از آن هیچ محافظتی نمی‌شود و تنها استفاده‌کنندگان و بازدید‌کنندگان این غار، دامداران عشایر و گوسفندان آنها هستند!

آتش گرفتن این غار باستانی و مرگ خفاش‌های آن ، بهانه‌ای شد تا غارنوردان به تکاپو افتند و از این منطقه دیدن کنند تا دلیل این آتش‌سوزی و وضعیت غار بررسی شود.در این جریان، پیشینه تاریخی غار پبده و محافظت نشدن از آن، تعجب غارنوردان را برانگیخت و این پرسش را ایجاد کرد که چرا تا کنون محافظتی از این اثر تاریخی نشده و چرا هیچ سازمانی در این‌باره مسئولیتی نپذیرفته است؟!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد