سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

رییس مرکز بهداشت خوزستان در ایسنا عنوان کرد:
سرطان پوست، شایع ترین سرطان در استان و کشور است
ذرات گرد و غبار حاوی مواد رادیواکتیو نیستند
نسخه جدید طرح پزشک خانواده؛ به زودی ابلاغ می شود

اجتماعی  11/11/1390  05:52:11
9011-5114-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حال حاضر سرطان پوست، شایع‌ترین نوع سرطان در استان و کشور است.

دکتر شهرام رفیع با حضور در تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان_اظهار کرد: با توجه به اهمیت کنترل و درمان سرطان‌ها و لزوم آشنایی افراد جامعه با علت‌های بروز سرطان، هشتم تا 15 بهمن‌ماه با عنوان هفته مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر سرطان‌ها سومین علت مرگ و میر در کشور هستند، افزود: برخی سرطان‌ها علت ژنتیکی دارند، ولی باید به این نکته توجه داشت که با اصلاح عادات تغذیه‌ای و تحرک روزانه می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد؛ زیرا هفت نوع سرطان وجود دارد که با چاقی در ارتباط مستقیم هستند و در صورتی که چاقی کنترل شود، از بروز این سرطان ها هم پیشگیری می‌شود.

رفیع با بیان این‌که در حال حاضر سرطان پوست، شایع‌ترین نوع سرطان در استان و کشور است، تصریح کرد: البته در خانم‌ها سرطان سینه شایع‌تر است و از هر 100 هزار خانم در کشور، 33 نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند؛ این تعداد در استان خوزستان 41 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: پس از سرطان پوست و سینه، سرطان‌های مری، روده بزرگ و معده از شیوع بیشتری برخوردارند.

وی ادامه داد: در زمینه کنترل و مبارزه با سرطان‌ها تاکنون به صورت آموزش‌محور عمل می‌شد، ولی اکنون فعالیت مداخله‌ای در دستور کار معاونت بهداشت دانشگاه جندی‌شاپور قرار گرفته است. به عنوان مثال در زمینه کنترل و پیشگیری از سرطان سینه و سرطان دهانه رحم در خانم‌ها، آموزش بررسی وضعیت سینه به صورت دوره‌ای و توسط خود فرد و همچنین انجام آزمایش پاپ‌اسمیر برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در حال انجام است؛ در این مرحله اگر سرطان سینه و یا سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بیمار به متخصص ارجاع می‌شود.

رفیع با اشاره به اتخاذ سیاست مداخله‌ای برای تشخیص و کنترل سرطان‌ها، گفت: به عنوان نخستین برنامه برای کنترل سرطان، با همکاری بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) افراد مبتلا به سرطان‌های روده و معده که به دلایل ژنتیکی به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند، شناسایی و افراد خانواده آن‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ به این ترتیب در صورتی که نزدیکان این افراد هم به بیماری مبتلا باشند، سرطان به موقع و در مراحل اولیه شناسایی و درمان آغاز می‌شود. با اتخاذ یک سیستم مراقبتی دقیق می‌توان سرطان که سومین عامل مرگ و میر است را به آخرین عامل تبدیل کرد و به این ترتیب از صرف هزینه‌های درمانی بیهوده جلوگیری می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: برای تشخیص سرطان احتمالی در اعضای خانواده افراد مبتلا، آزمایش خون و کولنوسکوپی به صورت رایگان انجام می‌شود. اجرای برنامه‌های تداخلی در زمینه پیشگیری از سرطان‌های پروستات و مثانه هم در برنامه قرار گرفته است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تاثیر منفی چاقی و عدم تحرک، تصریح کرد: 19 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه و 26 درصد مرگ‌ و میرهای ناشی از سرطان روده بزرگ به دلیل چاقی و عدم تحرک اتفاق می‌افتند. در حال حاضر متاسفانه 98 درصد خوزستانی‌ها از غذاهای سرخ‌شده استفاده می‌کنند و 16 درصد شهروندان به صورت میانگین هفت‌بار در هفته از این نوع غذاها استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف گوشت قرمز با بروز سرطان روده و پیشرفت سرطان پروستات ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل لازم است مصرف این نوع گوشت‌ در وعده‌های غذایی شهروندان کاهش یابد. انواع گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و ماهی را می‌توان جایگزین گوشت قرمز کرد.

رفیع گفت: در حال حاضر تنها 38 درصد خوزستانی‌ها هفته‌ای دو مرتبه ماهی مصرف می‌کنند و این میزان باید افزایش یابد. همچنین مصرف سویا از بروز سرطان سینه پیشگیری می‌کند و به همین دلیل لازم است در بسیاری از غذاها به جاری گوشت قرمز از سویا استفاده شود. مصرف میوه و سبزی هم از بروز سرطان‌های دهان، حنجره، مری، ریه، تخمدان، مثانه و کلیه جلوگیری می‌کند و هر فرد روزانه باید دو تا چهار واحد میوه و سه تا پنج واحد سبزی مصرف کند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: البته میزان مصرف میوه و سبزی در چند سال گذشته افزایش یافته، ولی این رشد اندک بوده و باید بیش از این افزایش یابد. همچنین باید توجه داشت که میوه و سبزی جایگزین یکدیگر نمی‌شوند و روزانه باید میوه و سبزی در کنار هم مصرف شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به عوارض مصرف چربی‌های اشباع، تصریح کرد: مصرف چربی‌های اشباع می‌تواند موجب افزایش احتمال سرطان پروستات، سینه و ریه شود و میزان دریافت این نوع از چربی‌ها باید کاهش یابد. مصرف فست‌فودها هم از دلایل افزایش سه‌برابری سرطان روده در سال‌های اخیر است. همچنین کباب کردن گوشت با استفاده از حرارت مستقیم هم بسیار مضر است و موجب ایجاد نوعی ماده سرطان‌زا در آن می‌شود؛ برای کباب کردن گوشت بهتر است از بخارپز استفاده شود.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای تشخیص به موقع سرطان سینه، خاطرنشان کرد: برای اینکه سرطان سینه به موقع تشخیص داده شود، همه خانم‌ها 20 تا 39 سال باید به صورت منظم و دائم سینه خود را معاینه کنند و در صورتی که متوجه وجود غده، زخم، تورم و یا تغییر رنگ در ناحیه سینه شدند سریعا به پزشک مراجعه شود. هر ماه و پس از پایان قاعدگی بهترین زمان برای معاینه سینه است. پس از 39 سالگی هم معاینه سینه باید هر 3 سال یکبار توسط پزشک انجام شود؛ برای تشخیص زودهنگام سرطان، انجام ماموگرافی در 40 سالگی توصیه می‌شود و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، این آزمایش باید هر سه تا پنج سال یک بار تکرار شود.

رفیع درباره راهکارهای پیشگیری از سرطان پوست گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان شخص باید تا حد امکان از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم نور آفتاب خودداری کند. از ساعت 10 صبح تا 16 شدت تابش اشعه ماوراء بنفش بیشتر از ساعات دیگر است و در نتیجه احتمال بروز آسیب های پوستی در این فاصله زمانی بیشتر خواهد بود. استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند از تماس اشعه های مضر نور آفتاب با سطح پوست جلوگیری کند، البته باید توجه داشت که هیچ ضد آفتابی نمی تواند صد در صد مانع آسیب نور آفتاب به پوست شود و بهترین توصیه در این زمینه، پرهیز از تماس مستقیم با نور مستقیم آفتاب است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مواجهه طولانی مدت با نور خورشید در کودکی زمینه‌ساز بروز سرطان پوست در بزرگسالی است. همچنین افراد دارای پوست روشن 10 برابر بیشتر از دیگر افراد مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند.

وی با اشاره به برنامه های آموزشی مرکز بهداشت استان در هفته مبارزه با سرطان، تصریح کرد: در این هفته زنگ سرطان در مدارس استان نواخته می شود و به این ترتیب آموزش هایی در زمینه راهکارهای مقابله با سرطان به جامعه ارائه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره اجرای طرح پزشک خانواده در شش شهر خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط ارجاع بیمار به پزشک به گونه ای است که وقتی فردی به بیماری مبتلا می شود، به متخصص مراجعه می کند؛ این در حالی است که در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، این فرد ابتدا باید به پزشک خانواده که یک پزشک عمومی است مراجعه کرده و پس از تشخیص بیماری، به متخصص ارجاع شود. برای تغییر این فرهنگ نیازمند فعالیت تبلیغاتی هستیم و همه افراد جامعه باید مجاب شوند که بهترین راه حل برای درمان بیماری این است که تنها یک پزشک پاسخ‌گوی بیمار باشد و سابقه درمانی بیمار هم نزد آن پزشک باشد.

رفیع با بیان اینکه جلوگیری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها از مزایای اجرای طرح پزشک خانواده است، گفت: مصرف بی رویه و کنترل نشده آنتی‌بیوتیک ها موجب بروز مقاومت میکروبی می‌شود و مصرف بی مورد این داروها هم پروبیوتیک‌ها که میکروب‌های مفید درون بدن هستند را هم از بین می‌برد و موجب ایجاد میکروب‌های مضر درون دستگاه گوارش انسان می شود؛ در نتیجه زمینه برای ابتلا به سرطان فراهم خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: پزشک خانواده طرحی بسیار عظیم است و یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند این طرح را اجرایی کند، بلکه لازم است همه سازمان‌های فرهنگی، از جمله رسانه‌ها با این طرح همکاری کنند. این طرح در شش شهر خوزستان اجرا شده و البته مشکلاتی هم وجود داشته است؛ به عنوان مثال سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های تیم پزشکان را تامین نکردند؛ همچنین پزشکان خصوصی حاضر به همکاری با این طرح نبودند و به همین دلیل با کمبود پزشک مواجه شدیم. این مشکلات در خوزستان به عنوان استان پایلوت طرح شناسایی و به وزارت بهداشت و درمان گزارش شد و به زودی نسخه جدید طرح ابلاغ خواهد شد.

وی درباره درباره میزان شیوع بیماری مالاریا در استان، تصریح کرد: اینبیماری از مشکلات استان نیست و می توان گفت خوزستان مالاریاخیز نیست و مواردی که گاهی مشاهده می شود وارداتی است. از ابتدای سال تاکنون هم تنها چهار مورد مالاریا در استان مشاهده شده که هر چهار مورد هم وارداتی بوده اند. اکنون در حال انجام فعالیت هایی هستیم تا ثابت شود مالاریا در خوزستان ریشه کن شده است. پیک التور هم امسال به خوبی سپری شد و هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره اجرای طرح "پزشک امین" توسط سازمان تامین اجتماعی، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان سیاست گذار اصلی سلامت در کشور است، در نتیجه برنامه های نظام سلامت هم باید از سوی این وزارتخانه تدوین و اجرا شود. طرح پزشک امین که توسط سازمان تامین اجتماعی مطرح شده طرح کاملی نیست و به نوعی موازی کاری با طرح پزشک خانواده است. ضمن اینکه طرح پزشک امین درمان محور است، این در حالی است که تاکید طرح پزشک خانواده بر موضوع پیشگیری است.

رفیع درباره معضل گرد و غبار در استان خوزستان گفت: خوشبختانه امسال میزان گرد و غبار نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است؛ با این وجود همچنان توصیه می شود که در روزهای غبارآلود افراد تا حد امکان در منزل بمانند، زیرا عدم مواجهه، بهترین راهکار برای پیشگیری از آسیب های این پدیده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از عوارض گرد و غبار در دراز مدت بروز می کنند، افزود: بر اساس مطالعاتی که تاکنون درباره ماهیت ذرات گرد و غبار انجام شده، موردی مبنی بر وجود مواد رادیواکتیو در این ذرات به مرکز بهداشت استان گزارش نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد