سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

بقعه سید محمد بازار شوشتر در آستانه ریزش کامل

بقعه سید محمد بازار در شهرستان شوشتر که به دوران صفویه تعلق دارد، در معرض تخریب قرار گرفته است. هم‌اکنون این بقعه به دلیل وجود رسوبات و نفوذ مداوم آب در مرحله ریزش قراردارد.این‌درحالی است که پیش از این  موضوع خطر ریزش مرقد بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شده بود.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ  گروه میراث‌فرهنگی ـ درحالی بخشی از بقعه سید محمد بازار در شهرستان شوشتر کاملا تخریب و بخشی دیگر نیز در مرحله ریزش قرار گرفته است که پیش از این خطر ریزش این بقعه صفوی بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شده بود. گفته می‌شود اوقاف شوشتر قصد دارد "در" بقعه سید محمد بازار را تا برطرف شدن خطر ریزش مسدود کند.
 
به‌گزارش CHN، بقعه سید محمد بازار درخیابان امام شرقی در مجاورت بازار روز است که به‌دلیل این قرارگیری به بقعه سید محمد بازار شهرت دارد. ساختمان اصلی بقعه در دوره صفوی ساخته شده‌است. در داخل بقعه فلز مشبک تیره رنگ دیده می‌شود که با نقاشی کمر بندی با خط سیاه رنگ، تاریخ مرمت بنا را در دوره احمد شاه قاجار یادآور می‌شود. این‌درحالی است که  2 کتیبه سنگی در هر دو سمت "در" با متن "ان‌یکاد" قرار گرفته که متعلق به دوران صفوی است. گفته می‌شود جنب این بقعه، قیصریه و چهارسوق وجود داشته که در سال 1329 هنگام ساخت و تعریض خیابان تخریب شده است.
 
«مجتبی گهستونی»، دبیر انجمن تاریانا درخصوص خطر ریزش بقعه سید محمد بازار به CHN می‌گوید: «درحال‌حاضر مشکلات مربوط به میراث‌فرهنگی شهرستان شوشتر به تخریب پل بند گرگر، فرسایش تونل بلیتی، تخریب در بافت تاریخی و... ختم نمی‌شود چرا که یکی دیگر از مشکلات موجود در شهرستان شوشتر فرسودگی بیش از حد بقعه سید محمد بازار در مرکز شهر و بازار اصلی شوشتر است.
 
وی معتقد است، این اثر در تاریخ 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7151 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. درحال‌حاضر گنبد بقعه سید محمد بازار از لحاظ حجم بزرگترین گنبد در شوشتر است که توسط کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده که البته کاشی‌های بقعه سید محمد بازار نیز به خاطر وجود رسوبات و نفوذ آب در بنا مدام در حال ریزش است.
 
به گفته گهستونی، ساختمان بقعه دارای 2 گلدسته بزرگ است که یکی از آن‌ها  تخریب شده و تنها گلدسته باقی مانده تا کنون با انواع رینگ و شمع کوبی‌های فلزی نگهداری شده‌است .
 
درحال‌حاضر "بقعه سید محمد بازار" یکی از مکان‌های مهم و مقدس شهرستان شوشتر به‌شمار می‌آید که باتوجه به قدمت بنا و اهمیت آن نزد مردم نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.
 
دبیر انجمن تاریانا با تاکید بر بازیدی که هیأت کارشناسی از این بقعه داشته می‌گوید: «هیات کارشناسان پس از بررسی بقعه موضوع خطر ریزش را هشدار داده‌اند. به همین جهت اوقاف شهرستان شوشتر قصد دارد "در" آن‌را تا برطرف نمودن خطر، مسدود کند.
 
در این میان گفته می‌شود اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مبلغ 800 میلیون تومان، برای مرمت بقاع متبرکه ثبت شده پیشنهاد داده که هنوز سازمان میراث فرهنگی کشور بودجه ای را دراین‌باره تخصیص نداده است. هر چند که از محل اعتبارات استانی بودجه‌ای برای مطالعه آسیب‌های وارده به بقعه سید محمد بازار اختصاص یافته اما هنوز مطالعات آن به مرحله اجرا نرسیده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد