سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

فارس گزارش می‌دهد
کمبود کود شیمیایی در خوزستان

خبرگزاری فارس: کمبود کود شیمیایی در استان خوزستان موجب ایجاد بحران در بخش کشاورزی شده است.

خبرگزاری فارس: کمبود کود شیمیایی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، بسیاری از کشاورزان از کمبود کود شیمیایی در استان گله‌مندند؛ این کشاورزان امسال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خود را کمبود کود عنوان می‌کنند این درحالی است که کود مورد نیاز در بازار به صورت آزاد و با هزینه‌ای بالاتر هم کم پیدا می‌شود.

با توجه به تاثیر بخش کشاورزی در تامین شغل و نیز توجه به این نکته که بیشترین میزان اشتغال موجود در استان در این بخش است، با این حال کشاورزان هم اکنون در تامین کود شیمیایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیش از این نیز دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان، از پدید آمدن نوعی بحران در زمینه کمبود کود شیمیایی در مزارع کشاورزی خبر داده بود و گفته بود: در صورتی‌که کود مورد نیاز کشاورزان خوزستانی در اسرع وقت تامین نشود، تولیدات بخش کشاورزی استان در مسیر نابودی و بحران قرار خواهند گرفت.

سهراب چنداز در این باره اظهار کرد: میزان یارانه کود شیمیایی کشور در سال‌جاری برای استان 900 میلیارد تومان اعلام شده بود، اما تنها 600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص یافت که از این میزان هم تنها 370 میلیارد تومان تزریق شده و مابقی آن هنوز پرداخت نشده است.

او ادامه می‌دهد: اگر معاونت راهبردی ریاست جمهوری در اسرع وقت نسبت به پرداخت مابقی اعتبارات اقدام لازم را به عمل آورد بخشی از این مشکل برطرف می‌شود.

چنداز درباره بهبود بحران کمبود کود پیشنهاد می‌کند: اگر استانداری بتواند کمکی به جهاد کشاورزی بکند و پرداخت مقداری از یارانه را مثلا حدود 7 یا 8 هزار تومان را تقبل کند هر کیسه کود با قیمت حدود 12 یا 13 هزار تومان به دست کشاورزان می‌رسد.

او وضعیت مشکل کمبود کود را با توجه به بی‌بارانی بسیار بحرانی  دانسته و می‌گوید: با وجود بی‌بارانی وضعیت بسیار خیلی بحرانی است و در استان فقط ماهشهر تولید کود دارد که آن هم برای کشور ترکیه تولید می‌کند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی بیان می‌کند: کمبود کود مشکل فراگیر در کل کشور است اما در استان چون به مرحله عملیات داشت رسیده‌ایم، این مشکل بیشتر محسوس می‌شود و با توجه به اینکه بیشتر اراضی استان زیر کشت ذرت بودند این اراضی نسبت به دیگر زمین‌ها نیاز بیشتری به کود اوره دارند.

احمد سگوند یکی از فروشندگان عمده کود شیمیایی کشاورزی است. او درباره مشکل کمبود کود می‌گوید: با توجه به نیاز کشاورزان به کود شیمیایی در این فصل برای کود دهی به مزارع خود، در این روزها نیاز به کود اوره بیشتر از هر فصل دیگری احساس می‌شود اما در حال حاضر نه در خدماتی‌ها کود پیدا می‌شود و نه در بازار آزاد. اگر در بازار آزاد هم پیدا شود، کیسه‌ای 25 هزار تومان است.

این صاحب مرکز پخش کود شیمیایی در شوش می‌گوید: با اینکه کود سهمیه بندی است اما مراکز خدماتی می‌گویند کود نداریم این در حالی است که هر کشاورز یک سهمیه دارد.

او در رابطه با ورود کود از شهرستان‌ها توضیح می‌دهد: در حال حاضر کود شیمیایی از شهرهای قزوین، کرمانشاه، سنندج و لرستان وارد استان می‌شود و تا به دست کشاورز برسد هزینه زیادی می‌برد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی نیز در این باره می‌گوید: در حال حاضر حدود 30 درصد کود پاییزه تامین شده. اما در تابستان مشکلی نداشتیم و در محصولات تابستانه 100درصد را دریافت کردیم.

محمد قاسمی‌نژاد اضافه می‌کند: شرکت خدماتی تهران و همچنین وزارتخانه گفته‌اند احتمال این وجود دارد که تا هفته آینده مشکل کود کشاورزان حل شود و کود با همان قیمت یارانه‌ای به دست مردم برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد