سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

یک پژوهشگر محیط زیست هشدار داد
تاثیر گرد و غبار بر منابع آبی خوزستان 

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه‌های خوزستان نسبت به تاثیر پدیده گرد و غبار بر منابع آبی استان هشدار داد.

خبرگزاری فارس: تاثیر گرد و غبار بر منابع آبی خوزستان

مهران افخمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از اهواز نسبت به تاثیر پدیده گرد و غبار بر منابع آبی استان اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها هشدار داد و گفت: گرد و غبار در این آب‌ها که منبع آب شرب هستند جذب می‌شود.

وی تصریح کرد: آزمایشات نشان می‌دهد آلودگی این ریزگرد‌ها در آب حل و وارد ترکیب آب شود.

افخمی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بین غلظت گرد و غبار در هوا و تغییر در آب از جمله شوری، هدایت الکتریکی و کدورت رابطه مستقیم وجود دارد، به عبارتی تغییر در کیفیت آب را شاهد هستیم.

این محقق محیط زیست اظهار کرد: هوا‌شناسی بر اساس مدل و نرم‌افزارهای موجود می‌تواند زمان وقوع گرد و غبار و شدت و غلظت آن را پیش‌بینی کند.

افخمی عنوان کرد: بر اساس این پیش‌بینی‌ها میزان آلودگی در محل آبگیر‌ها مشخص می‌شود و تنها راهکار این است که آب قطع و برداشت آب برای شرب در این زمان‌ها انجام نشود.

وی راهکار حل این مشکل را ذخیره‌سازی آب برای زمانی که شبکه قطع می‌شود عنوان کرد و افزود: قطعا با اطلاع‌رسانی مناسب و آگاه‌سازی، شهروندان برای حفظ سلامت خود با این قطعی‌های ناخواسته مخالفت نخواهند کرد.

یک دهه از وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان می‌گذرد. در سال ۸۸، این پدیده ۶۶ نوبت با حداکثر غلظت ۴۶ برابر حد مجاز آلودگی و پایداری ۱۴۴ ساعت و در سال‌ ۸۹، ۴۲ نوبت با حداکثر غلظت ۳۸ برابر حد مجاز و پایداری ۷۶ ساعت به وقوع پیوست، حداکثر شدت این پدیده در سال ‌جاری تا ۷۰ برابر حد مجاز در فروردین ماه گزارش شده است.

اهواز از ابتدای امسال تا آذر ماه یعنی طی ۲۷۶ روز تنها ۵۵ روز هوای پاک را تجربه کرده است. در این ۹ ماه، ۹۰ روز سالم، ۷۴ روز ناسالم، ۲۹ روز بسیار ناسالم و ۲۸ روز خطرناک را از سر گذرانده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد