سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

نفت مانع ثبت هورالعظیم شد !

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وضعیت بحرانی هورالعظیم به دلیل تخریب‌های شرکت نفت، مانع ثبت این تالاب در کنوانسیون بین‌المللی رامسر شده است.

 سیدعادل مولا امروز در گفت‌وگو با فارس ، با اشاره به تخریب‌های میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم تصریح کرد: تخریب‌‌های وسیع شرکت نفت، سبب شده نتوانیم برای ثبت این تالاب در کنوانسیون بین‌المللی‌ رامسر اقدام کنیم، این در حالیست که کشور عراق برای ثبت دو سوم این تالاب که در خاک این کشور است، فعالیت‌های خود را آغاز کرده و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در شرف بازدید از آن هستند.

وی با بیان اینکه هورالعظیم یکی از 200 نقطه برتر زیست محیطی جهان است، تصریح کرد: با وجودی که مجوز فعالیت شرکت نفت در این  تالاب به صورت مشروط و بر اساس ضوابط زیست محیطی صادر شده اما شرکت نفت به هیچکدام از این تعهدات عمل نکرده ‌که این مسئله در حال پیگیری از طریق مراجع قانونی است.

مولا تخریب مناطق تالابی و قطعه قطعه کردن تالاب، عدم ارائه برنامه‌های احیایی، جلوگیری از ورود آب به مخازن و ممانعت از تبادل آبی، استقرار واحدهای غیرمجاز اغلب در قسمت شمال تالاب، عدم مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب از ابتدای حضور تا کنون و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوه تالابی را از جمله تخلفات میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم عنوان کرد و افزود: نقاط متعددی از محدوده تالاب به ویژه در بخش شمالی تخریب شده این در حالیست که هیچگونه هماهنگی برای فعالیت در این قسمت‌ها با محیط زیست صورت نگرفته و این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، شرکت نفت نه تنها به تعهدات زیست محیطی خود در این تالاب عمل نکرده بلکه ناظران محیط زیست را نیز اخراج کرده است.

هورالعظیم با 450 هزار هکتار وسعت در غرب خوزستان، خط مرز زمینی دو کشور ایران و عراق را تشکیل می‌دهد. که اراضی آن از سال 87 برای اکتشافات نفتی به میدان نفتی آزادگان واگذار شد.

کنوانسیون رامسر نخستین پیمان بین‌المللی برای حفاظت از منابع طبیعی جهان است. این پیمان در سال ۱۹۷۱ (بهمن ماه 1349) در کنفرانسی در شهر رامسر ایران تهیه و به همین دلیل نامش از این شهر گرفته شده است که در ابتدا به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید و امروز ۱۶۰ عضو دارد.

طرف‌های معاهده در این کنوانسیون موظفند که تالاب‌های حائز اهمیت سرزمین خود (شامل مرداب‌ها، باتلاق‌ها، لجن‌زارها، آب‌های طبیعی یا مصنوعی اعم از دائمی یا موقت که آب‌های شیرین، تلخ یا شور در آن به صورت راکد یا جاری است) را تعیین کنند، همچنین نقشه‌های اصلاحی تالاب‌ها را به نحوی تنظیم و اجرا کنند که حفظ و حراست و بهره‌برداری صحیح از آنها را در سرزمین خود تسهیل کنند و با اعمال مدیریت صحیح بکوشند تعداد پرندگان آبزی در تالاب‌های مربوطه را افزایش دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد