سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل - یک هشدار

اطلاعات هسته‌ای ایران چگونه افشا می‌شود؟
چشم‌از جاسوسان بازرس‌نما برندارید

خبرگزاری فارس: آنها فقط علاقه به دریافت اطلاعات دارند و قرار نیست که تضمینی برای حفظ اسرار هسته‌ای کشورمان بدهند. این موضوع با توجه به نفوذ شدید دشمنان ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله امریکا و اسرائیل از شدت بیشتری برخوردار است. نمونه این موضوع را می‌توان در افشای لیست دانشمندان هسته‌ای کشورمان برای اعمال تحریم‌ها علیه آنان توسط شورای امنیت مشاهده کرد.

خبرگزاری فارس: چشم‌از جاسوسان بازرس‌نما برندارید

مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، فریدون عباسی دوانی و... اینها جزو دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده‌اند که همگی مورد سوءقصد قرار گرفته‌اند؛ سوءقصدی که به جز عباسی دوانی که هم اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان است، باقی به شهادت دانشمندان برجسته هسته‌ای کشور منجر شده است؛ ترورهایی که مشخص شده، سازماندهی آن بر عهده دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) بوده است. 
 این موضوع را می‌توان در اعترافات مجید جمالی فش، عامل ترور شهید علیمحمدی به خوبی فهمید؛ فردی که در جریان اعترافات خود، به حضور در سرزمین‌های اشغالی و آموزش توسط تیم‌های ترور این رژیم اشاره کرده است؛ ماجرایی که با توجه به ذات تروریستی رژیم صهیونیستی و وحشت بی‌حد و حصر این رژیم از قدرت کشورمان چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد، اما در این میان سؤالی که اذهان بسیاری را به خود مشغول ساخته، این است که به رغم اقدامات تأمینی نهادهای امنیتی برای حفظ اسرار برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، نام دانشمندان مرتبط با این برنامه‌ها چطور در اختیار تیم‌های ترور‌، سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و امریکا قرار می‌گیرد؟
بازرس یا جاسوس؟  
پاسخ به این سؤال را باید ‌به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباط داد؛ نهادی که قرار است با فرستادن بازرسان خود به کشورهای عضو، از روند فعالیت برنامه هسته‌ای کشورها، برای نظارت بر صلح آمیز بودن آن گزارش تهیه کنند. در این میان هنگام بازرسی‌ها، بازرسان آژانس درخواست‌هایی را برای گفت‌وگو با افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورها دارند تا ضمن مصاحبه با آنها از روند صلح آمیز بودن برنامه‌های اجرایی، اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر کشورهای عضو نیز موظف هستند تا اطلاعات مورد نیاز این بازرسان را تهیه و در اختیار آنها قرار دهند، البته در کنار تمامی اینها، با توجه به ماهیت فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد موظف به حفظ اسرار کشورهاست. این موضوع در خصوص کشورمان نیز صادق است با این تفاوت که گویا آژانس قصد ندارد معاهده خود را کامل اجرایی کند و فقط یک سویه به موضوع نگاه می‌کند، به عبارت دقیق‌تر آنها فقط علاقه به دریافت اطلاعات دارند و قرار نیست که تضمینی برای حفظ اسرار هسته‌ای کشورمان بدهند. این موضوع با توجه به نفوذ شدید دشمنان ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله امریکا و اسرائیل از شدت بیشتری برخوردار است. نمونه این موضوع را می‌توان در افشای لیست دانشمندان هسته‌ای کشورمان برای اعمال تحریم‌ها علیه آنان توسط شورای امنیت مشاهده کرد.
نام دانشمندانی که تاکنون هدف ترور تیم‌های تروریستی قرار گرفته‌اند را هم به راحتی می‌توان در لیست تحریم‌های سازمان ملل پیدا کرد، حتی بر اساس اخبار موجود، بازرسان آژانس مدتی قبل از شهادت مصطفی احمدی روشن با وی دیدار کرده‌اند، بنابراین می‌توان عامل اصلی افشای این نام‌ها را بازرسان آژانس انرژی اتمی و سپس عدم پایبندی این نهاد مهم بین‌المللی به معاهدات خود عنوان کرد.
  البته نکته مهم‌تر در این میان، حضور برخی جاسوسان سازمان‌های امنیتی در قالب بازرس در تاسیسات هسته‌ای کشورمان است؛ افرادی که با غفلت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از نقاط حساس هسته‌ای  کشورمان و حتی مختصات جغرافیایی آن برای حملات نظامی احتمالی هستند، البته سازمان‌های جاسوسی بیکار ننشسته‌اند و حتی اگر قادر به اعزام جاسوس به کشورمان نباشند، از طریق برقراری ارتباط با بازرسان آژانس در ازای پرداخت مبالغ کلان خواستار خرید اطلاعات محرمانه تأسیسات کشورمان می‌شوند، نمونه این نشت اطلاعاتی را می‌توان در گزارش اخیر آمانو علیه کشورمان مشاهده کرد که متن گزارش پیش از نهایی شدن و انتشار از طریق برخی نمایندگان کشورهای غربی برای فشار به جمهوری اسلامی ایران، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود. علاوه بر این در خصوص نمونه‌های خارجی نیز می‌توانیم به ماجرای جاسوسی از عراق پیش از جنگ امریکا با این کشور در قالب بازرس اشاره کنیم. بر این اساس، در سال ۱۹۹۱ و زمانی که کمیسیون ویژه سازمان ملل متحد، آنسکام با مدیریت ریچارد باتلر برای نظارت کامل بر تعهدات عراق مبنی بر پرهیز از دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی آغاز به کار کرد، بسیاری از بازرسانی که تحت پوشش نام آنسکام به عراق رفت و آمد می‌کردند، دقیقاً مشغول ارزیابی و رصد دائمی توان نظامی صدام گزارش آن به مقامات وزارت دفاع امریکا و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور بودند.
استفاده از بازرسان تسلیحاتی خصوصاً در ماه‌های آخر سال ۲۰۰۲ و چندماه پیش از حمله نظامی امریکا به عراق شدت زیادی به خود گرفت. این بازرسان صرفاً به بهانه واهی یافتن سلاح‌های کشتار جمعی به عراق آمدند اما همه به خوبی می‌دانستند که عراق نه تنها در آن مقطع سلاح‌های کشتار جمعی نداشت بلکه حتی از لحاظ توان نظامی نیز در پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته قرار گرفته بود.

در برخورد با آژانس هوشیارتر باشیم
حالا در کنار تمامی این کش و قوس‌ها میان ایران و غرب آن هم به بهانه موضوع هسته‌ای کشورمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر خواستار اعزام بازرس به کشورمان شده است. بازرسانی که قرار است هشتم بهمن با هدف ظاهری بازدید از تأسیسات هسته‌ای کشور، به ایران سفر کنند اما معلوم نیست که در پس این سفر به دنبال چه هدفی هستند، بنابراین باید با اتخاذ تدابیر هوشیارانه و آمادگی کامل به استقبال این بازرسان برویم و در برخورد با آنان به گونه‌ای عمل کنیم که کمترین صدمه و زیان را متحمل شویم؛ موضوعی که بخشی از آن نیز بر عهده نهادهای امنیتی کشور است.

گزارشگر : جعفر تکبیری
 منبع : جوان آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد