سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

آمریکا به دنبال چیست؟

تشدید رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه

  
   
آمریکا با فروش سلاح به اعراب نه تنها 60میلیارد دلار هزینه بر آنها تحمیل کرده بلکه در راستای ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه نیز گام برداشته است.
جهان نیوز- مسابقه تسلیحاتی به ویژه در خاورمیانه به دلیل دخالت قدرت ها همواره وجود داشته است. اما مدتی است که این مسابقه با هیجان بیشتری دنبال می شود. هیجان کاذبی که از سوی آمریکا ایجاد شده تا اقتصاد خود را از بحران جاری نجات دهد. دولت باراک اوباما هشتم دی ماه (29دسامبر) اعلام کرد که قرارداد 60میلیارد دلاری را با دولت عربستان سعودی نهایی کرده است و اجرای آن سالانه سه میلیارد و 500میلیون دلار به اقتصاد بیمار آمریکا تزریق خواهد کرد.
پرخطر نشان دادن فضای خاورمیانه باعث شده که آمریکا سلاح های تاریخ مصرف گذشته خود را به کشورهای عرب منطقه بفروشد.

نکته مهم اینجاست که آمریکا در هنگام انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای عرب منطقه از آنها تعهد می گیرد که از این سلاح ها علیه رژیم صهیونیستی استفاده نشود و فقط به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی در منطقه خاورمیانه مورد استفاده قرار گیرد.

نکته پنهان شده از دید اعراب، بحران اقتصادی به وجود آمده در غرب است که فروش سلاح به کشورهای منطقه را تسریع کرده است.
به پایه گزارش خبرگزاری قدس،‌ معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی درمورد قرارداد تسلیحاتی آمریکا با عربستان می گوید، هدف از این قرارداد تحکیم روابط دو کشور است و آمریکا قصد دارد قدرت بازدارندگی این کشور نفت خیز را افزایش دهد، زیرا امکان دارد تأسیسات نفتی این کشور نفت خیز در آینده مورد تهدید قرار گیرد، زیرا این تأسیسات نقش سرنوشت سازی در اقتصاد آمریکا دارد.
این مسئول آمریکایی اضافه می کند، این قرارداد در صنایع دفاعی آمریکا 70هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.
المنار پشت صحنه قراردادهای تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان سعودی را برملا کرده است. این نشریه فلسطینی خاطرنشان می کند، قرارداد شش میلیارد دلاری بین آمریکا و عربستان طبق ضوابط رژیم صهیونیستی منعقد شده است و به این معنی است که فروش این سلاح ها منافع اسرائیل را تهدید نمی کند.

به نوشته المنار، بسیاری از سیستم هایی که آمریکا به عربستان تحویل خواهد داد تاریخ گذشته و از مقدار قدرت تخریبی آن کاسته شده و جنگنده اف15 که عربستان از آمریکا تحویل خواهد گرفت شبیه تجهیزات و سیستم های الکترونیکی که جنگنده های رژیم صهیونیستی دارا هستند نیست بلکه قدرت تخریبی و برد کمی دارند.
عربستان سعودی تعهد کرده که از این سلاح ها علیه رژیم صهیونیستی استفاده نکند و همین مسئله باعث شده که این سلاح ها جنبه استراتژیک خود را از دست بدهند.
کشورهای عرب منطقه که خریداران عمده سلاح های آمریکایی هستند حتی تعهد کرده اند که در صورت ضرورت از این سلاح ها علیه کشورهایی استفاده شود که خطری برای رژیم صهیونیستی محسوب می شوند و منافع آمریکا یا رژیم صهیونیستی درمنطقه را با خطر مواجه می سازند.

ایالات متحده آمریکا برای فروش سلاح های خود به این کشورها شرایطی را نیز تعیین کرده از جمله این کشورها فقط در صورتی به سلاح های پیشرفته و مجهز و سیستم موشکی تجهیز می شوند که درجهت منافع آمریکا و هم پیمانان آنان در منطقه مورد استفاده قرارگیرند.
آمریکا اعلام کرده که برای اولین بار امارات متحده عربی را به سیستم موشکی مجهز خواهد کرد که در بازارهای بین المللی سابقه ای نداشته است و این دومین قرار داد تسلیحاتی آمریکا با یک کشور عربی درمنطقه است.

پنتاگون نیز اعلام کرد که امارات متحده به موجب این قرارداد از سیستم های ضد موشکی و 96 فروند موشک و مجموعه ای از رادارهای ویژه و برنامه های آموزشی ولجستیک برخوردار خواهد شد.
پنتاگون از امارات متحده عربی به عنوان یک کشور راهبردی که در تأمین امنیت منطقه با آمریکا همکاری دارد نام برده است.

برخی از تحلیلگران عرب منطقه معتقدند که اگر خرید این سلاح ها برای جلوگیری از تجاوز بیگانگان و آزادسازی سرزمین های اشغالی باشد کار خوبی است ولی اگر این سلاح ها باعث پشتیبانی از بازارهای سلاح آمریکا باشد تردید برانگیزاست.

تحلیلگران می گویند دنیای عرب شاهد چندین جنگ بوده است اما در این جنگ ها حتی یک متر از سرزمین های اشغالی آزاد نشده است و خریدهای تسلیحاتی اعراب فقط توجیهی برای صرف دلارهای نفتی کشورهای عربی در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

آمریکا می کوشد با فروش این تسلیحات به کشورهای عرب منطقه از این کشورها به عنوان سپر بلا و خط مقدم مبارزه علیه کشورهای دیگر استفاده کند، کشورهایی که با منافع آمریکا یا رژیم صهیونیستی درمنطقه مخالف هستند.
واشنگتن می خواهد این خط دفاعی را با سرمایه خود این کشور ها تأمین کند و همه اسناد و شواهد بیانگر این موضوع هستند که قراردادهای تسلیحاتی آمریکا و کشورهای عربی در راستای تأمین همین هدف است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد