سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

مردم خوزستان سرمای واقعی را لمس کردند/ زمستان با چاشنی گرد و غبار 
اهواز - خبرگزاری مهر: سرانجام مردم خوزستان طعم واقعی سرما را چشیدند تا آنها هم مثل سایر مردم کشور صبح زود از شدت سرما به خود بلرزند ولی سرمای امروز یک میهمان نیز به همراه داشت و آن گرد و غبار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال خوزستانی با وجود ورود به فصل پائیز و زمستان که در سایر مناطق کشور توام با سرمای نسبتا شدید بوده به هیچ وجه هوای سرد را لمس نکردند و حتی تا دو روز قبل می شد در معابر این استان بدون لباس گرم نیز تردد کرد در حالیکه در سایر مناطق کشور هوا به شدت سرد بود و بدون استفاده از لباسهای گرم کننده امکان تردد در معابر عمومی وجود نداشت.

اما از شب گذشته یعنی جمعه شب، هوایی سرد بر اغلب شهرهای استان خوزستان حکمفرما شد به گونه ای که مردم را وادار به رفتن به سمت لباسهای گرم و درآوردن بخاری از انبارها کرد تا با این هوای سرد مقابله کنند. هر چند این هوای سرد برای مردم خوزستان خوش یمن نبود و همراه با ورود سامانه گرد و غبار از سوی کشور عراق به این استان بود.

سرمای بی سابقه امروز در حالی رخ داده که برخی شهرهای استان خوزستان که یکی از استانهای گرم کشور به شمار می رود دمای زیر صفر را تجربه کرده اند. برای نمونه در شهرهایی مثل دزفول دمای هوا به 4- درجه در شوشتر 2- درجه و در دهدز 6- درجه رسید که در نوع خود بی سابقه است.

سرمای شدید هوا به گفته هواشناسی تا روز چهارشنبه ماندگار خواهد بود و مردم باید حتما در صورت بیرون رفتن و تردد در معابر از لباس گرم استفاده کنند تا دچار بیماریهای فصلی نشود. هر چند این روزها بیمارستانها و سایر مراکز درمانی اغلب با مردمی مواجه هستند که از بیماری سرماخوردگی رنج می برند.

در عین حال پدیده گرد و غبار که چند هفته ای بود به علت بارش بارانهای اندک در خوزستان و عراق به شهرهای خوزستان هجوم نمی برد باعث شد تردد مردم با مشکل مواجه شود و در این خصوص مراکز بهداشتی از نسب به تردد کودکان و سالمندان در معابر عمومی هشدار دادند و اعلام کردند: مردم به خصوص افراد مسن، سالخورده، کودکان و افراد دارای مشکلات تنفسی و قلبی به غیر از موارد ضروری در سطح شهرهای درگیر در پدیده گرد و غبار تردد نکنند.

پدیده گرد و غبار امروز استان خوزستان، اغلب شهرهای استان به خصوص شهرهای شوش، سوسنگرد، دزفول، گتوند، شوشتر و اهواز را درگیر کرده و هم اکنون تردد مردم در این شهرها با وجود توام شدن با سرمای شدید بسیار کم شده است و مردم ترجیح داده اند در خانه بمانند تا در این هوا به خیابانها بیایند.

البته طبق پیش بینی هواشناسی استان خوزستان پدیده گرد و غبار تا عصر امروز از استان خوزستان خارج می شود این در حالی است که در اوائل امسال و سالهای گذشته ماندگاری پدیده گرد و غبار در خوزستان حدود سه روز بود و این امر نشاندهنده کاهش ورود گرد و غبار به خوزستان است.

۱۰ سال از وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان می‌گذرد. این پدیده در سال ۸۰ در شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان آغاز شد. در این سال گرد و غبار شش نوبت با حداکثر غلظت دو هزار و ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب اتفاق افتاد و حداکثر زمان وقوع آن ۴۸ ساعت بود، در حالی که ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب حد مجاز آلودگی است. این پدیده بعد از چهار سال تمام شهرهای خوزستان، پس از هفت سال پنج استان و در حال حاضر ۱۸ استان کشور را درگیر کرده و به یک معضل ملی تبدیل شده است.

 در سال ۸۸، این پدیده ۶۶ نوبت با حداکثر غلظت ۴۶ برابر حد مجاز آلودگی و پایداری ۱۴۴ ساعت و در سال‌ ۸۹، ۴۲ نوبت با حداکثر غلظت ۳۸ برابر حد مجاز و پایداری ۷۶ ساعت به وقوع پیوست. حداکثر شدت این پدیده در سال جاری تا ۷۰ برابر حد مجاز در فروردین ماه گزارش شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد