سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

یک محقق محیط زیست:
منشاء گرد و غبارهای خوزستان را جدی بگیرید

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه‌های خوزستان توجه به منشاء شکل‌گیری پدیده گرد و غبار و تحلیل منشاء این پدیده را خواستار شد.

خبرگزاری فارس: منشاء گرد و غبارهای خوزستان را جدی بگیرید

‌مهران افخمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز بر لزوم منشاء‌یابی و تحلیل منشاء پدیده گرد و غبار تاکید و اظهار کرد: در مورد گرد و غبار بحث‌های زیادی شده، اما یکی از بحث‌های اصلی توجه به ویِژگی گرد و غبار است. نباید به گرد و غباری که رخ می‌دهد به صورت یکسان نگریست و محل شکل‌گیری این پدیده باید در گزارش‌ها مورد توجه قرار گیرد و تحلیل شود.
وی افزود: جنس و خصوصیات فیزیکی پدیده توفان‌های گرد و غبار (DSS) در یک تقسیم‌بندی کلی شامل خاکی و ماسه‌ای است، ساختار و شکل فیزیکی ذرات گرد و غبار متفاوت هستند به همین دلیل هم تاثیر آن در انسان و محیط اطراف متفاوت است و هم قدرت جابه‌جا کردن و نحوه ورود به بدن انسان تفاوت می‌کند.
به گفته وی، با وجودی که منشاء توده گرد و غبار توسط هواشناسی مشخص می‌شود اما در  در گزارش‌ها قید نشده و به آن توجهی نمی‌شود.
این محقق محیط زیست تصریح کرد:‌ ساختار خاک توده‌ای که از شمال یا جنوب عراق، سوریه ‌یا عربستان شکل می‌گیرد، با هم فرق می کند و تاثیر متفاوتی روی سلامتی انسان دارد. به طور مثال هر چه ذره ریزتر باشد بیشتر به بدن نفوذ می‌کند و خطرناک‌تر است.
افخمی نوع آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار را نیز بر اساس منشاء شکل‌گیری آن متفاوت دانست و گفت: محل شکل‌گیری پدیده گرد و غبار ظرفیت آلودگی آن را افزایش می‌دهد. به طور مثال گرد و غبار می‌تواند آلایندگی‌های ناشی از جنگ در یک منطقه را منتقل کند. به همین دلیل توده شکل گرفته از عراق با گرد و غباری که از عربستان می‌آید متفاوت است.
وی تاکید کرد: پدیده گرد و غبار بر اساس نوع ذرات، می‌تواند حامل مواد رادیواکتیو، انواع مواد حساسیت‌زا و فلزات سنگین باشد و اگر تالاب خشک شده‌ای با سطح آلوده یا شوره‌زار در مسیر توده این مواد را نیز حمل می‌کند.
به گفته این استاد دانشگاه در حوزه علوم زیست محیطی، عراق به دلیل هورهای خشکیده مرکزی و الحمار (بخش‌هایی از تالاب‌های بین‌النهرین) خطرناک‌ترین منشاء گرد و غبار است.
وی اظهار کرد: دو موضوع بسیار مهم است. اینکه مردم به عنوان یک دشمن خطرات و خصوصیات پدیده گرد و غبار را بشناسند و دوم اینکه مردم بدانند چگونه خود را برای مقابله مهیا کنند. 
افخمی با تاکید بر شناخت تمام آثار این توفان‌ها،‌ گفت: زمانی می‌توان با این پدیده مقابله کرد که به درستی شناسایی شده باشد و اثراتش روی تک‌تک اعضای بدن از جمله چشم، سیستم تنفسی، پوست، مو و بینایی همچنین روی گیاهان وحشی و محصولات زراعی، اکوسیستم‌ها و منابع آبی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و حتی روی اشعه خورشید بررسی شود.
وی عایق کردن ساختمان‌ها آموزش و استفاده از ابزار ایزولاسیون مانند استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا را از جمله راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار برشمرد که نسبت به آموزش آن به خانواده‌ها بی‌توجهی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد