سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

سفر استاندار خوزستان به روسیه

شوشان : سید جعفر حجازی استاندار خوزستان در راس هیاتی با 'گئورگی پتروف' معاون اتاق بازرگانی و صنایع روسیه دیدار و دو طرف در باره توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی توافق کردند. به گزارش ایرنا، استاندار خوزستان روز پنجشنبه در این دیدار با ارائه گزارشی از ظرفیت های اقتصادی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت کالا ، همکاری تجاری استان خوزستان با روسیه از جمله استان بندری آستراخان را خواستار شد.

استاندار خوزستان در چهار محور امکان صادرات محصولات کشاورزی خوزستان از جمله صیفی جات ، سبزیحات ، گل و گیاه به روسیه ، ترانزیت غله روسیه به عراق و شرق آفریقا از طریق خوزستان ، همکاری پتروشیمی و منابع گاز و نفت و بخش نیروگاهی پیشنهاد همکاری داد.

سید جعفرحجازی گفت: باتوجه به اینکه روسیه اقلام قابل توجهی از صیفی جات، مرکبات ، گل و گیاه را وارد می کند، خوزستان دارای توانمندی های زیادی دراین زمینه است و توان صادرات این محصولات را به روسیه دارد.

وی به زیرساخت های اقتصادی خوزستان برای ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت : روسیه غلات زیادی تولید می کند اما به دلیل محدویت های صادرات نمی تواند ازاین ظرفیت برای صادرات بخوبی استفاده کند .

حجازی افزود: با توجه به توافق های بعمل آمده با کشورهای آفریقایی می توانیم کریدور شمال – جنوب را احیا کنیم به این معنی که ترانزیت غله روسیه را به روش سواپ از طریق بنادر دو کشور انجام دهیم به نحوی که از شمال تحویل بگیریم و به جنوب تحویل دهیم .

 محور پیشنهاد همکاری سوم خوزستان در این نشست درخصوص همکاریهای پتروشیمی ، منابع نفت و گاز بود.

استاندار خوزستان اظهار داشت: در این زمینه می توانیم همکاریهای بخش خصوصی دو کشور را در منطقه فعال کنیم تا محصولات خود را برای صادرات انجام دهند.

استاندار خوزستان به همکاریهای بخش خصوصی در بخش نیروگاهی اشاره کرد و گفت : باتوجه به بهینه سازی و توسعه واحدهای 7 و 8 یکی از نیروگاههای برقی اهواز که در دستور کار داریم بخش خصوصی روسیه می تواند در زمینه سرمایه گذاری در نیروگاه جنوب همکاری کند.

'گئورگی پتروف' معاون اتاق بازرگانی و صنایع روسیه هم در این دیدار با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های بالای اقتصادی استان خوزستان، نسبت به بسط و توسعه روابط روسیه با خوزستان اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: ما آمادگی داریم سالیانه 20 میلیون تن غلات روسیه را از طریق بندر امام خمینی (ره) ترانزیت کنیم.

پتروف با اشاره به احداث راهگذر حمل و نقل بین المللی شمال -جنوب که کشورهای هند، ایران و روسیه را به کشورهای اروپایی وصل می کند، ابراز امیدواری کرد که در سایه این امر روابط تجاری توسعه بیابد.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان از جایگاه مهمی در ایران برخوردار است و امیدوارم روابط تجاری بین استانهای ما و خوزستان توسعه بیابد.

پتروف با اشاره به علاقمندی کشورش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران گفت: بسیاری از بخش های خصوصی و تجاری روسیه علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند.

وی در پاسخ به سخنان استاندار خوزستان مبنی بر آمادگی شرکت های حمل و نقل بندری خوزستان برای توسعه همکاری ها با بندر تجاری آستراخان روسیه گفت: روسیه از نظر سنتی همیشه غلات خود را از طریق دریای سیاه ارسال می کند.

معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه گفت: از مسیر دریای خزر با توجه به اینکه زیرساخت های بندری و اسکله بزرگ در بندر آستراخان نداریم، کمتر نقل و انتقال کالا صورت می گیرد.

وی افزود: حمل و نقل کالا از طریق آستراخان نیاز به فراهم کردن زیرساخت ها دارد که زمان بر است و امیدوارم با سرمایه گذاری این امکانات فراهم شود. اما در کوتاه مدت می توان زمینه های همکاری تجاری با خوزستان از طریق بندر آستراخان را فراهم کرد.

درپایان این نشست مقرر شد که بخش های خصوصی روسیه و خوزستان طی نشستی در آینده ، محور توافقات صورت گرفته را دنبال و پیگیری کنند.

استاندار خوزستان در راس هیاتی روز پنجشنبه وارد مسکو شد و قرار است در دو روز آینده دیدارهایی با مقام های استان بندری آستراخان روسیه برای تقویت همکاری های دوجانبه داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد