سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

پایان اعتصاب کارگران نی بُر کشت و صنعت کارون شوشتر

اعتصاب کارگران نی بُر کشت و صنعت کارون شوشتر با حضور نماینده ای از وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  به پایان رسید.

به گزارش شوشان، مدیر کل دفتر حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری  با حضور در جمع کارگران معترض کشت و صنعت کارون اظهار داشت: باید تلاش شود تا تمامی مشکلات شما در چارچوب ضوابط و دستورالعمل ها برطرف شود نه اینکه با زیر پا گذاشتن قانون بر مشکلات خود بیافزایید.

وی با اشاره به سخنان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: دکتر شیخ الاسلام همیشه پیگیر مشکل کارگران نی بُر بوده و دستور داده تا همه مسئولین در نهایت مساعدت، همراهی و همکاری و در چارچوب موازین و دستورالعمل ها نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

وی افزود:  در حال حاضر ما نیز با همین ایده در جمع شما حضور داریم تا  در چارچوب قانون نسبت به رفع مشکلات شما اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سعی شده تا چارچوب قانون را به گونه ای تنطیم کنیم که به سود شما باشد  و حقی از کسی گرفته نشود.

کریم یاوری با اشاره به اینکه کارگران نباید دغدغه شغلی در این شرکت داشته باشند گفت: این شرکت باید دستگاههای را وارد کند تا سطح کشت را بالا ببرد اما شما کارگران فصلی دائمی هستید و تا مادامی که به شرایط بازنشستگی برسید شغل شما ثابت و پابرجا خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر هزار دستگاه هم وارد شرکت شود شما این اطمینان را از طرف وزارت داشته باشید  که شغل شما ثابت است و کسی از شما از کار خود برکنار نخواهد شد.

مدیر کل دفتر حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری افزود : شما سربازان این نظام هستید و دیروز در مقابل دشمن  برای نظام مقدس ایستادگی کردید و به مردانگی شما بود که کشور به آرامش رسید و وظیفه نظام است که از شما حمایت کند.

 وی ضمن اشاره به درخواست برخی از کارگرانی که به  سن بازنشستگی رسیده اند خاطر نشان کرد: تمهیداتی اندیشیده شده که تا اواخر سال جاری بیش از 100 نفر از کارگران  در سه مقطع زمانی بازنشسته شوند.

یاوری با اشاره به زمان بازنشستگی این کارگران گفت: 50 نفر از کارگران در بهمن ماه و 50 نفر نیز در اسفند ماه سال جاری بازنشسته خواهند شد.

وی افزود : شغل نی بُر تمامتا" سخت و زیان آور است و تمامی قوانین و امور کاری و بازنشستگی کارگران نیز بر اساس ضوابط شغل های سخت و زیان آور بررسی میشود.

این مقام مسئول با اشاره به بریدگی سابقه برخی کارگران تصریح کرد: جلساتی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه و  صندوق تامین اجتماعی برای پیگیری این موضوع تشکیل و مقرر شد که شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر ما به التفاوت و بار مالی هزینه ها را به حساب  صندوق واریز شود تا سابقه کارگران تکمیل شود.

وی ادامه داد : کار شما باید با جدیت پیگیری شود و شرکت کشت و صنعت کارون باید در اسرع وقت این هزینه ها را پرداخت کند تا کارگران دغدغه پیوستگی کاری نداشته باشند.

یاوری با اشاره به طرح طبقه بندی مشاغل نیز گفت : کار طرح طبقه بندی مشاغل را به مسئولین بسپارید تا با سرعت و کیفیت بالایی این طرح انجام شود و مبلغی به حقوق شما اضافه شود.

وی همچنین خطاب به کارفرمایان تصریح کرد : اگر کارگران کار تولید را بالا بردند باید حق بهره وری و افزایش تولید به آنها پرداخت کنید و این حق مسلم  و قانونی آنهاست.

وی ادامه داد: کارفرمایان باید نسبت تولید را دردو و سه ماه گذشته برآورد کنند و افزایش بهره وری را نیز به حساب کارگران واریز کنند.

یاوری همچنین اظهار داشت : طبق ماهد36 قانون تامین اجتماعی 9 درصد بیمه بیکاری  به کارگرانی که از سوی کارفرما بیکار شدند تعلق گیرد و کارفرمایان شما نیز باید به این قانون عمل کنند.

مدیر کل دفتر حمایت از پایداری مشاغل  در پایان سخنان خود همه کارگران را به آرامش دعوت کرد و خطاب به آنها گفت : شما کارگران و کارفرمایان همه یک خانواده هستید و باید با تلاش و همیاری یکدیدگر اشکالات خود را برطرف و تولید خود را بالا ببرید و نگذارید دشمنان از این گره های کوچک سوء استفاده کنند.

وی ادامه داد: پس از این جلسه همه کارفرمایان ومسئولین باید به مشکلات شما رسیدگی کنند و کارگران نیز کیفیت کار و سطح تولید را بالا ببرند و هیچ کس حق ندارد وظایف خود را پشت سر گذارد و از قانون سرپیچی کند. 

پس از پایان سخنان مدیر کل دفتر حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری و دیگر مسئولین به سراغ کارگران معترض رفتیم آنان که گویا دل پُری از مسئولین داشتند با سر و صدا خواسته های خود را بازگو میکردند .

در این میان برخی از کارگران به معلولیت های خود در حین کار اشاره میکردند یکی از آنها که سال گذشته در مزرعه نی چشم چپ خود را از دست داده بود گفت: من خود بارها شاهد بودم که دوستان و همکارانم یا در شعله های آتش گیر می گیرند و یا توسط حیوانات وحشی به دام می افتادند و ما کاری از دستمان بر نمی آمد و تنها می توانستیم شاهد مرگشان باشیم  با این وجود مسئولان به ما می گویند کار شما سخت و زیان آور نیست و تقریبا 29 سال است که پیوستگی کاری بر ای ما انجام نمیشود.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به جانبازی و معلولیت خود گفت : من جانباز 15 درصد هستم و بیمه من را به شرکت واگذار کرده اند اما از سال 70 تاکنون بیمه من پرداخت نشده و هیچ کدام از مسئولین شرکت نیز پاسخگو نیستند.

این جلسه حاشیه هایی هم دربر داشت : در حین سخنان مدیر کل  دفتر حمایت از پایداری مشاغل وقتی سخن از بازنشستگی و فرسودگی جسمی برخی کارگران به میان آمد وی با بوسیدن دست یکی از کارگران اعلام کرد که تا رفع تمام مشکلات شما من پیگیر کار شما خواهم بود.

در مقابل یکی از نمایندگان کارگران نیز اعلام کرد که کارگران به اعتراضات خود خاتمه می دهند و چرخه تولید را فعال می کنند مشروط بر اینکه تمامی وعده هایی که از سوی مسئولین داده شده محقق شود و کارگران به حقوق قانونی خود برسند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد