سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

گزارش اختصاصی شوشان از کودکان کار / اندیمشک رتبه اول کودکان کار در خوزستان / اهواز بیشنرین آمار کودکان خیابانی / افزایش آمار کودکان خیابانی در خوزستان / کودکان کار در چهارراه بی مسئولیتی مسئولان

شوشان / رویا محمودی : از دستان پر از دستمال تا دستان خالی از وجود مادر ؛ از التماس های بچگی تا خنده های شیرین کودکی ؛ از نگاه معصوم کودکانه تا فروش سال های بازیگوشی ؛ همه و همه سهم کودکانی ست که در پشت چراغ های قرمز زندگی شان ایستاده اند.

به گزارش شوشان ، روح لله  کودک خردسال اهوازی که روبروی دکه مادرش در 24 متری بساط دستفروشی پهن کرده بود نگاهی به دکه مادرش می اندازد و بزرگترین آرزوی زندگی اش را می گوید :دوست دارم در آینده دکه دار شوم...

همه ما انسان ها در کودکی آرزوی بزرگ شدن داریم و در زمان جوانی یا کهولت آرزوی بازگشت به دوران کودکی ... اما امثال روح الله هیچ گاه به گذشته شان بر نمی گردند ؛ چرا که هیچ وقت کودک نبوده اند. برتر اندراسل می گوید رغبت ، همگانی ترین نیاز انسان شاد است. آیا می توان در آینده کودکان کار رغبتی برای بازگشت دوباره دید؟!

کودکان کار نه برای مسئولین استانی که حتی برای مسئولین پایتخت نشین نیز حکم تماشا و سکوت را دارند. از یک طرف ، بهزیستی خود را متولی نگهداری کودکانی می داند که توسط شهرداری برای نگهداری معرفی شوند و از طرف دیگر شهرداری مسئولیت خود را در رابطه با کودکانی می داند که مرتکب جرم شوند و دست فروشی و کار کار کردن بر سر هر کوی و برزنی را برای کودکان جرم نمی داند .

 در این بین ، اداره کل تعاون ، کار و رفاه هم فقط برای کارفرمایانی که از کودکان در کارگاه های خود  استفاده می کنند مجازات تعیین کرده است. از سویی دیگر  ، شهرداری هم فقط کودکان متکدی را جمع آوری می کند و همیشه از کوتاهی سایر ارگان ها در نگهداری از این دسته از کودکان گلایه دارد.

این چند پارگی در میان ارگان های دولتی و مردمی در رابطه با یک مبحث واحد ، موجب شده تا یک ارگان خاص ، خود را موظف به امور کودکان کار نداند و هر یک دیگری را مسئول رسیدگی به کودکان کار معرفی کند و این می شود که کودکان کار در چهار راه بی مسئولیت مسئولین می مانند.

در این بین ، کودکان کار تنها قربانیان این هیاهو و چند پارگی و عدم مسئولیت هر یک از ارگان های متولی می شنود ؛ کودکانی همچون روح ا... که آینده شان از کودکی شان تیره تر است. کودکانی که آینده ای نامعلوم در انتظارشان خواهد بود و در کشاکش بین مسئولین، فرصت های گرفته شده از خود را هیچ گاه باز نمی یابند.

از طرفی ، شمار والدین معتاد و مطلقه در استان رو به افزایش است و پر واضح است که در آینده نزدیک شمار کودکان کار رو به افزایش خواهد گذاشت .کودکانی که به بهانه فروختن اجناسی در دست ،بعد ها مورد سو استفاده قرار خواهند گرفت و مرتکب بزهکاری هایی همچون فروش مواد و انواع دزدی می شوند.

آمار ارائه شده توسط بهزیستی خوزستان نشان می دهد که در 9 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد کودکان خیابانی افزایش یافته است . از ابتدای سال 90 تاکنون 114 کودک به مراکز بهزیستی منتقل شده اند که همگی آنان بومی و اکثرا متعلق به شهرستان اهواز و سپس اندیمشک بودند. از این میان  45 مورد فرزندان طلاق و 9 مورد نیز حاصل متارکه والدین بوده اند. 19 مورد نیز فوت پدر یا مادر را شامل می شدند و 31 مورد نیز دارای ناپدری یا نامادری بوده اند.

در سال ۱۳۷۹ در بهزیستی استان خوزستان دو مرکز پسرانه و دخترانه هر کدام با گنجایش 20 نفر جهت ساماندهی کودکان خیابانی راه اندازی شد.

 در این مرکز خدماتی نظیر مددکاری اجتماعی،معاینات بالینی، روانپزشکی و روانشناسی بالینی به  کودکان داده می شود . آن دسته از کودکانی که فاقد خانواده مناسب برای رشد و تربیت و ادامه زندگی باشند به مراکز شبانه روزی و خانه های تربیتی منتقل می شوند و تا سن ازدواج و سربازی در این مراکز می مانند.

استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با پدیده کودکان کار به شوشان گفت: اولین تاثیری که کار بر روی کودکان می گذارد محروم کردن آنان از لذت های کودکی است.

دکتر هاشمی  افزود : کودکان کار کودکانی هستند که جریان طبیعی رشد را طی نمی کنند. به نوعی التماس و خواهش ،خود باعث به هم ریختگی شخصیت کودک می شود و کودک با یک شخصیت له شده در جریان رشد قرار می گیرد.

وی ادامه داد : هیچ چیز کودکان را به اندازه حضور در جمع هم سالان راضی نگه نمی دارد.

هاشمی در ادامه گفت: کودکان کار دارای هویت سردرگم و زودرس خواهند بود چرا که توقعات خانواده و کارفرمایان از آنان زیاد است و کودک مجبور است که سریع نقش عوض کند. بنابراین کودکی را با سرعت پشت سر می گذارد و وارد مرحله بزرگسالی می شود .

وی عوامل بروز چنین پدیده ای را در جامعه فقر اقتصادی و فرهنگی والدین دانست و گفت: در خانواده های فقیر اولویت با گذران زندگی و زنده ماندن است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته اگر بچه ای در روز ممتد گریه کند فقط با گزارش همسایه ها، دولت بچه را از والدین می گیرد.

هاشمی پرداختن به رفع معضل کودکان کار را در اولویت مسولین ندانست و خاطر نشان ساخت که در هیاهوی سیاسی این مساله به حاشیه رانده شده است.

وی برخورد سیاسی با آمار و شاخص های ارائه شده و گزارش ندادن مسئولین در این رابطه را سد راه ارائه تحقیق توسط پژوهشگران و اعضای دانشگاه دانست و اعلام کرد: در هر موضوعی تا دانشگاهیان وارد نشوند مشکل حل نخواهد شد.

همچنین در همین رابطه ، رئیس بازرسی اداره تعاون ، کار و رفاه خوزستان به شوشان گفت: طبق کنوانسیون ممنوعیت به کار گیری کودکان کار ، کودک به افراد زیر 18 سال گفته می شود و این گروه نباید در  مشاغل 36 گانه نظیر کار در معدن ،شن پاشی ،پخت آسفالت ، نانوایی ،ریخته گری ، کارهای ساختمانی و ... کار کنند.

سید حمید غفاری گفت : بر اساس آمار گردآوری شده از کل استان ، از ابتدای امسال از 553 کارگاه بازرسی کردیم که به 315 کارگاه در رابطه با استفاده از نیروی زیر 18 سال اخطار دادیم . وی ادامه داد : بیشتر کارفرمایان متخلف در خوزستان نانوایی ها هستند که کودکان را در آنجا به کار می گیرند.

وی مجازات کارفرمایانی که از کودکان زیر 18 سال استفاده کنند را در مرحله اول لغو پروانه به مدت 3 ماه و در مراحل بعد لغو پروانه از 6 ماه تا یک سال دانست.

وی بیشترین آمار کودکان کار را در خوزستان مربوط به شهرستان اندیمشک و سپس اهواز دانست.

غفاری وظیفه سازمان کار را معطوف به تذکر و اخطار به کارفرما دانست و افزود : ما مسولیتی در رابطه با کودکان کار نداریم چرا که مسئولیت اداره کار ممانعت از حضور کودکان زیر 18 سال در کارگاه هاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد