سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

گزارش جالب ایسنا از ورزشگاه غدیر / تولدی پس از 17 سال انتظار؟!

پروژه احداث ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز که تقریبا نزدیک به دو دهه قبل کلید خورده بود به دلیل برخی مشکلات از جمله کمبود اعتبار به کندی پیش رفت و متاسفانه وعده‌های چندین باره مسوولان برای بهره‌برداری از این پروژه ملی به همین علت محقق نشد اما طی چند سال اخیر با تزریق اعتبارات، ساخت این مجموعه ورزشی سرعت گرفت و حالا این روزها خبرهای خوشی به گوش می‌رسد و قرار است این ورزشگاه همزمان با ایام دهه فجر در روز 22 بهمن افتتاح شود.

این پروژه در محدوده شمال‌غربی اهواز در مجاورت جاده اهواز – اندیمشک (جنب میدان بارفروشان) در زمینی به مساحت 44 هکتار جهت احداث استادیوم فوتبال، محوطه‌سازی، پارکینگ‌ها، گذرگاه‌های سواره و پیاده‌رو و دیگر اماکن ورزشی در نظر گرفته شده است.

طراحی این پروژه در سال 1371 توسط مهندسین مشاور ایران پویش صورت گرفت و عملیات اجرایی آن در سال 1373 توسط شرکت کروشه آغاز و تا سال 1378 ادامه داشت ولی به دلیل مشکلات اعتباری، کار پیمانکار پروژه طبق ماده 48 شرایط عمومی خاتمه پیدا کرد و پروژه از سال 1378 تا سال 1382 تعطیل شد. سپس ادامه عملیات اجرایی در سال 1383 به شرکت ساختمانی گوپله واگذار شد و از آن زمان تاکنون عملیات ساخت این پروژه فعال است.

حمید شکیبامهر، معاون عمرانی اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان درباره وضعیت این پروژه به خبرنگار ورزشی ایسنا گفت: در حال حاضر صندلی‌های ورزشگاه به طور کامل خریداری و نزدیک به 40 هزار عدد از آن‌ها نصب شده‌ است. دکل‌های روشنایی نیز از یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده دکل‌های روشنایی کشور تهیه شده که بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه در بر داشته است. همچنین عملیات کاشت چمن به پایان رسیده است. در حال حاضر بیش از 250 کارگر، استادکار، بنا، مهندس و ناظر در این پروژه مشغول به کار هستند در حالی که طی چند سال گذشته عملیات ساخت این پروژه با فعالیت نزدیک به 12 نفر به صورت نیمه فعال پیش می‌رفت.

وی در ادامه با اشاره به معارض قطعه زمین چهار هکتاری بخشی از ورزشگاه گفت: معارض این قطعه زمین، سند مالکیت دارد و ادعا می‌کند که سال 86 این زمین را خریداری کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که پست اصلی شماره یک برق و سیستم پمپاژ آب دقیقا در این زمین قرار دارد. البته طی پیگیری‌های به عمل آمده، چهار هزار متر مربع از این قطعه زمین توسط سازمان مسکن و شهرسازی خریداری شد.

همچنین باتوجه به نقشه‌ها و طرح اولیه این پروژه که در سال 1371 انجام شد، مقرر گردید که دهکده المپیک احداث و در فاز اول آن استادیوم 50 هزار نفری اجرا شود ولی به دلایل مختلف، مجری پروژه به احداث استادیوم 50 هزارنفری بسنده کرده است. در 28 اردیبهشت سال 1387 استاندار خوزستان موضوع دهکده المپیک را در حضور محمد علی‌آبادی رییس وقت سازمان تربیت‌بدنی و سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی مطرح و در همان جلسه مصوب شد که سازمان مسکن و شهرسازی حدود 200 هکتار از زمین‌های اطراف استادیوم 50 هزارنفری را تملک نموده تا دهکده المپیک احداث شود. در این راستا، سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان پیگیری‌هایی کرده و اعلام نموده است که خرده مالک‌هایی وجود دارد که حدود 50 میلیارد ریال اعتبار جهت تملک این متراژ زمین (200هکتار) مورد نیاز است.

هشتم مهرماه سال 1389 نیز در جلسه‌ای که به منظور بررسی استادیوم 50 هزارنفری با حضور کلیه مسولان از جمله علیزاده معاون وزیر مسکن و شهرسازی، برگزار شد، استاندار موضوع دهکده المپیک را مطرح کرد و مقرر شد سازمان مسکن و شهرسازی جهت توسعه ورزشگاه 50 هزارنفری به دهکده المپیک، ضمن درج آگهی در روزنامه‌ها، اقدام لازم را جهت تملک 200 هکتار از زمین‌های ضلع شمالی در ورزشگاه به عمل آورد ولی باوجود پیگیری‌های ویژه استاندار، تملک زمین‌های اطراف ورزشگاه جهت دهکده المپیک تاکنون به نتیجه نرسیده است.

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی در سفری که مردادماه امسال به استان خوزستان داشت در بازدید از ورزشگاه 50 هزارنفری با خنده‌دار شمردن فازبندی این پروژه پس از گذشت 17 سال از آغاز عملیات اجرایی آن گفت: باید تلاش شود عملیات اجرای این پروژه تا پایان سال جاری به پایان برسد. نظر مشاور پیمانکار این بوده که سریع‌تر پروژه در فاز اول به بهره‌برداری برسد ولی این موضوع مورد پذیرش ما نیست و باید کار ساخت ورزشگاه به صورت کامل، تا پایان سال جاری به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری شود.

نیکزاد در این سفر اعتباری معادل 14 میلیارد و 700 میلیون تومان به این پروژه اختصاص داد که از طریق اعتبارات ملی پرداخت می‌شود.

همچنین سیدجعفر حجازی استاندار خوزستان در این باره گفت: این پروژه تا قبل از دولت نهم و دهم کاملا تعطیل بود و پیشرفتی کمتر از 27 درصد داشت ولی در نظر داریم آن‌ را با تجهیزات مناسب‌تری افتتاح کنیم. این استادیوم با برنامه‌هایی که برای آن داریم فقط یک استادیوم نیست بلکه یک دهکده المپیک است که اگر آن را در حال حاضر افتتاح و پایان یافته اعلام کنیم متضرر می‌شویم. این استادیوم بهمن 90 با کیفیت بالاتری به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان نیز در بازدیدی که آبان‌ماه سال جاری از مجموعه ورزشی 50 هزارنفری اهواز داشت روند ساخت این مجموعه ورزشی را بسیار خوب ارزیابی و اظهارکرد: قبلا روند کار نگران‌کننده بود ولی با پیگیری‌ای که دوستان‌مان در استان انجام دادند، روند کار بسیار خوب و امیدبخش شده است و امیدوارم همین‌طور که این پروژه به سرعت در حال پیشروی است، 22 بهمن امسال افتتاح شود.

وی گفت: با بررسی‌ای که از این پروژه داشتیم متوجه شدیم هیچ مشکل فنی و اجرایی برای افتتاح وجود ندارد و در ادامه کار به همراه استاندار خوزستان، ابعاد اجرایی این طرح ‌و همچنین اعتبارات آن‌ را پیگیری می‌کنیم و پشتیبانی کننده این مجموعه‌ ورزشی خواهیم بود.

همچنین سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، گفت: داشتن چنین ورزشگاهی حدود 15 سال پیش در استان احساس می‌شد و این احساس در آن زمان باتوجه به شرایط فوتبال خوزستان بود. در آن زمان 20 هزار تماشاگر در ورزشگاه 15 هزار نفری حضور پیدا می‌کردند و خیلی‌ها نیز پشت در‌های بسته می‌ماندند. شرایط فوتبال ما آن زمان شرایط خاصی بود. البته اکنون نیز به دنبال رسیدن به شرایط آن زمان هستیم و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود شاید بتوانیم به جایگاهی بهتر از قبل دست یابیم.

وی ادامه‌داد: بنابراین ورزشگاه 50 هزارنفری یکی از پروژه‌هایی است که باید آماده و تکمیل شود و ما این وعده را می‌دهیم که با پی‌گیری‌هایی که انجام می‌دهیم این کار را به سرانجام برسانیم. پیشرفت فیزیکی این ورزشگاه بالا است و مواردی که اکنون باید انجام شود، موارد نهایی است. معتقدم فازبندی و اعتبار جدا برای فازها، افتتاح این ورزشگاه را به تاخیر می‌اندازد و ممکن است بازهم این پروژه با مشکل اعتباری مواجه شود.

گنجایش 50 هزارنفری تماشاگران و قابل افزایش تا 55 هزار نفر، زمین چمن در ابعاد 68 در 105 متر، پیست دو و میدانی در هشت ردیف، گیشه فروش بلیت شامل 14 اتاقک، پارکینگ سواری شامل 2200 دستگاه و پارکینگ اتوبوس شامل 200 دستگاه از جمله امکانات این پروژه است. همچنین درمجموع 456 میلیارد ریال صرف این پروژه شده است. پیش‌بینی اعتبار در سال جاری نیز 140 میلیارد ریال می‌باشد.

پیگیری‌هایی که در حال حاضر برای پروژه انجام می‌شود متفاوت با گذشته است. اگرچه این اقدامات دیر انجام شد ولی در حال حاضر عملیات اجرایی نسبت به سال‌های قبل، سرعت گرفته است و با اختصاص 14 میلیارد و 700 میلیون تومان به این پروژه، این ورزشگاه در حال نزدیک شدن به زمان افتتاح است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد