سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

تعداد حوادث ناشی از نشت گاز در خوزستان ؟ 

شوشان : رئیس شرکت گاز اهواز گفت: ‌در ۹ ماهه امسال ۱۳هزار و ۸۱۷ مورد پرونده متقاضی اشتراک گاز در شهر اهواز توسط مهندسان سازمان نظام مهندسی بررسی و به شرکت گاز اهواز وصول شده است عبدالحمید قندریز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت:‌ در سال ۸۳ نظارت بر اجرای لوله‌کشی داخلی ساختمان‌ها طی انعقاد تفاهمنامه‌ای بین شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی، به نظام مهندسی واگذار و از آن پس، بازرسی لوله کشی گاز در ساختمان‌ها توسط این سازمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۰ نفر مهندس مجرب در زمینه نظارت بر امور گاز فعالیت دارند، افزود: ‌تعداد بازرسی‌های انجام شده در سال گذشته ۶۰ هزار فقره پرونده در سطح استان بوده که این آمار در هشت ماهه امسال ۳۸ هزار پرونده است.

قندریز در خصوص نحوه نظارت بر لوله کشی ساختمان‌ها گفت: پس از طراحی نقشه لوله‌کشی ساختمان، ‌این نقشه توسط لوله‌کش‌هایی که عضو اتحادیه صنف مکانیک ساختمانی هستند، به اجرا در می‌آید و پس از آن بازرسان از تمام قسمت‌های لوله‌کشی شده بازدید به عمل می‌آورند.

این مسئول با اشاره به اینکه گاهی بازرسی‌ها تا سه مرحله تکرار می‌شوند، عنوان کرد:‌ بازرسان پس از نظارت،‌ فرم بازرسی را براساس استانداردهای موجود پر می‌کنند و در صورت تایید، مشترک به مصرف‌کننده تبدیل می‌شود.

رئیس شرکت گاز اهواز درباره مقررات ملی توضیح داد: مقررات ملی، ‌مجموعه‌ای از مقررات در خصوص ساختمان است که هدف آن نظارت بر تامین نیازهای ساکنان و استفاده کنندگان از ابنیه و ساختمان‌های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از نظر محدودیت‌ها، ابعاد حداقل فضا‌ها، نورگیری و تهویه مناسب و سایر الزامات عمومی است.

قندریز ادامه داد: ‌ این مقررات برای همه دستگاه‌های دولتی و عمومی، شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و سازندگان و مهندسان الزامی است.

 نظارت بر اجرای این مقررات برعهده نهادهای ناظر بر امر ساختمان هستند که این نهاد‌ها شامل شهرداری و دستگاه‌های نظارت کننده در شهرک‌ها و شهرهای جدید، سازمان نظام مهندسی استان‌ها و مهندسان ناظر در مناطق مشمول مقررات ملی ساختمان است.

رئیس شرکت گاز اهواز تصریح کرد: لوله‌کش‌ها از استاندارد‌ها آگاهند و براساس آن‌ها عمل می‌کنند و آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده‌اند تا هیچ مغایرتی با دستورالعمل‌ها و اجرای کار نباشد.

وی با اشاره به استفاده از شیوه‌های نوین در لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها اضافه کرد:‌ در راستای ایمنی و استحکام بیشتر،‌ ساختمان‌های شش طبقه به بالا از این پس فقط با جوش لوله‌کشی می‌شوند.

این مسئول ادامه داد:‌ دید علمی را باید جایگزین دید بازاری کرد و هم اکنون این امر در سازمان نظام مهندسی دنبال می‌شود و افزایش کیفیت و صرفه جویی محور کار قرار گرفته‌اند.

قندریز ابراز داشت: ‌رفتن به سمت آپارتمان سازی و استفاده از درزپوش‌ها و در‌های پی وی سی، مانع از چرخش هوا در آپارتمان می‌شود و این امر یکی از دلایل عمده خفگی ناشی از نشت گاز است.

* ۶ حادثه نشت گاز

وی در خصوص حوادث ناشی از نشتی گاز در استان اضافه کرد:‌ از ابتدای سال‌جاری تاکنون شش حادثه به وقوع پیوسته که این رقم در سال گذشته پنج مورد بود، از این آمار در سال‌جاری سه حادثه در اهواز رخ داد که در این بین دو نفر دچار خفگی شدند، ‌این در حالی است که سال گذشته چهار حادثه در اهواز رخ داد که شش نفر دچار خفگی شدند.

رئیس شرکت گاز اهواز با بیان اینکه برای کارکرد ایمنی یک وسیله گازسوز عوامل زیادی دخیل هستند که باید همه آن‌ها را رعایت کرد، گفت: مرگ خاموش بر اثر تولید مونوکسیدکربن است که از وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آب گرمکن تولید می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: تامین هوای لازم برای احتراق کامل،‌ تعبیه سیستم اصولی خروجی احتراق، عدم تامین هوای لازم برای احتراق، کاهش سطح اکسیژن در محل نصب، عدم تخلیه کامل محصولات احتراق و افزایش مونوکسیدکربن و گازهای سمی احتراق از جمله مواردی هستند که باید در کارکرد ایمنی یک وسیله گازسوز به آن‌ها دقت کرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف شرکت گاز ارائه خدمات خوب به مردم است، ‌اذعان داشت: ‌برنامه‌های بسیاری برای آگاهی به مردم انجام شده است و باید شهروندان و مشترکان عوامل موثر در ایمنی و مصرف بهینه را رعایت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد