سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

غلیون در پی تحریک بارزانی برای جذب کردها به معارضان خارج‌نشین
رئیس شورای ملی سوریه در اقلیم کردستان عراق به دنبال چیست؟ 

خبرگزاری فارس: خروج کردها از شورای ملی سوریه یک شکست فاجعه آمیزی برای معارضه سوریه است، لذا رهبری این شورا در ملاقات خود با بارزانی تلاش کرده تا از کنارگیری کردها از این شورا جلوگیری کند.

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ملی سوریه در اقلیم کردستان عراق به دنبال چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، رهبران کرد عراقی با تمام جریانات سیاسی و ایدئولوژیکی خود در طول دوران حاکمیت بعثی‌های (احمد حسن بکر و صدام حسین) بر بغداد (1968 ـ 2003)، مهمان حافظ اسد (1971ـ 2000) بوده و دولت سوریه انواع کمک‌ها و تسهیلات در اختیار آنها قرار داده است. پس از سقوط صدام حسین و اشغال عراق توسط ارتش امریکا؛مناسبات میان دمشق و اقلیم کردستان همواره در تمام ابعاد و سطوح روبه توسعه و ارتقا بوده است.با آغاز بحران سیاسی ـ امنیتی سوریه از مارس 2011 مقامات بلندپایه عراق و اغلب جریانات سیاسی آن طرفدار سوریه با ثبات و با امنیت بوده و خواهان اصلاحات و دموکراسی و پاسخ به مطالبات مردمی در سوریه اما با هدایت و رهبری بشار اسد بود.آگاهان به مسائل خاورمیانه و تحلیلگران سیاسی در کنکاش پیرامون علل و عوامل بی‌طرفی اغلب جریانات سیاسی و ایدئولوژیکی و طیف‌های حزبی و جامعه مدنی کردی سوریه نسبت به رخدادهای سوریه و بحران، رابطه میان دولت سوریه و معارضه آن بر نقش عامل تاثیرگذار احزاب کردی اقلیم کردستان عراق روی کل جریانات و احزاب کردی سوریه،تاکید دارند.دولت سوریه در آغاز بحران به یکی از مطالبات ملی و تاریخی کردهای سوریه پاسخ داده و به یکصد و 20 هزار شهروند کرد تابعیت سوری داده و این رفتار سیاسی دمشق تا حدودی زیادی در بیطرف کردن کردهای سوریه در بحران دمشق موثر بوده است. گرچه معارضه سوریه در خارج و حامیان آن تلاش زیادی نموده تا کردهای سوریه جذب دایره خیزش‌های اعتراض آمیز نمایند ولی در طول 10 ماه اخیر، کردهای سوریه رفتار تحفظ آمیزی داشته و تاحدوی بیطرفی خود را حفظ نموده‌اند.دولت سوریه و معارضه آن چه سنتی و چه نوین در طول سال‌های گذشته به اهمیت و ارزش وزنه و ظرفیت کردهای سوریه در تعادل و توازن قدرت در داخل کشور واقفند. لذا معارضه سوریه نیاز راهبردی مبرمی به اتحاد و ائتلاف با جریانات کردی سوریه دارد.در ماه های سال 2011 طیف‌های سیاسی مختلف کرد سوریه به دنبال تشکیل یک جبهه ائتلافی فراگیر بوده و پس از تلاش طاقت فرسا این جریانات در 26 اکتبر 2011 در نشست شهر قامشلی توانستند "شورای ملی کردی" پایه گذاری نمایند. در این شورا، 10 حزب کردی حضور دارد که تلاش دارد نماینده تمام عیار جامعه کردی در سوریه باشد.شورای ملی سوریه که ائتلافی از اخوان المسلمین  و جریان لیبرالی اعلان دمشق می باشد با مداخله و فشار محورهای ریاض ـ  دوحه ـ آنکارا  و امریکا ـ انگلیس ـ فرانسه تاسیس یافته توانست دو حزب کردی به نامهای حزب" یکیتی" و حزب"آزادی "  وبرخی از شخصیتهای کردی ،جذب کرده است. در جریان همبستگی ملی (معارضه در داخل) نیز سه حزب کردی و تعدادی از شخصیت‌های کردی مشارکت دارند.کردهای سوریه نسبت به معارضه سوریه چه در داخل و چه در خارج اعتماد ندارند و نسبت به مواضع و سیاست ‌های آنها همواره انتقاد و اعتراض دارند. اخیرا فراکسیون کردی (دو حزب کردی و شخصیت‌های مستقل) در داخل شورای ملی به نشانه اعتراض به رفتار و سیاست رهبری شورای ملی و مداخله ترکیه در سازماندهی و تنظیم مناسبات این شورا با کردهای سوریه، فعالیت خود را متوقف و بنا به اظهارات یکی از رهبران کردی عضو شورای ملی، بزودی جریان کردی از این شورای ملی خارج خواهد شد.اما پیرامون انگیزه ها و علل سفر برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه به اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق و ملاقات و مذاکره با مسعود بارزانی پرسش‌ها و سؤالاتی زیادی مطرح است:
ـ این ملاقات و مذاکره توسط چه کسی برنامه ریزی و سازماندهی شده است؟
ـ محورهای اصلی مذاکره میان بارزانی و غلیون حول چه اهداف و چه اولویت‌های مصلحتی بوده است؟
ـ نیاز اصلی و راهبردی دو طرف مذاکره کننده در شرایط کنونی و در سطوح محلی ،منطقه ای و فرامنطقه ای به تشکیل این نشست چه بوده است؟
ـ مجموعه نتایج و تبعات این ملاقات در شکل‌گیری سمت و سوی روند بحران سوریه چه تاثیراتی خواهد داشت؟
در کنکاش پیرامون انگیزه های شورای ملی سوریه در این ملاقات باید گفت که این شورا نیازهای راهبردی و مبرمی به این ملاقات و مذاکره با طرف کردی داشته است که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 
این ملاقات با توجه به نیازهای حیاتی این شورا و با دخالت یکی از بازیگران  فرامنطقه‌ای عرصه بحران  سوریه سازماندهی و برگزار شده است.
با توجه به شکست‌های اخیر شورای ملی سوریه، رهبری این شورا به دنبال جبران این شکست‌ها است.
خروج کردها از شورای ملی سوریه یک شکست فاجعه آمیزی برای این معارضه محسوب خواهد بود لذا رهبری این شورا در ملاقات خود با بارزانی تلاش نموده تا از کنارگیری کردها از این شورا جلوگیری به عمل آورد.
اتحاد و ائتلاف شورای ملی کرد سوریه با شورای ملی سوریه یک پیروزی راهبردی برای جریان شورا خواهد بود . برهان غلیون در مذاکره خود با مسعود بارزانی در این تلاش بوده که اقلیم کردستان عراق را به روند ترغیب و تشویق جریانات کردی سوریه برای پیوستن به شورای ملی سوریه جذب و بکشد.
تحکیم روابط میان اقلیم کردستان عراق و شورای ملی سوریه برای رهبری این معارضه یک برد راهبردی خواهد بود و روند انزوای سیاست خارجی دمشق را در محیط پیرامونی تشدید خواهد کرد.
اما موفقیت رهبری شورای ملی سوریه در این ماموریت نیاز به پیش فرض‌ها و مستلزمات زیادی دارد، علاوه بر آن  اتحاد و ائتلاف کردهای سوریه با شورای ملی سوریه با چالش‌های فراوانی روبرو است:
ـ اعتماد سازی میان کردها و شورای ملی سوریه نیاز به زمینه ها وبسترهای مناسبی است.
ـ جریانات کردی مانند اتحادیه میهنی کردستان عراق و سوسیالیست‌های کرد عراق و جریانات کردی هوادار در مناطق کردنشین سوریه  با سیاست و اهداف شورای ملی اختلاف اصولی و اساسی دارند.
ـ مداخله سیاسی و امنیتی ترکیه در توسعه گستره بحران سوریه عامل نگران کننده جامعه کردی در سوریه و منطقه است.
در پایان باید پرسید:
ـ آیا کردهای سوریه به وعده‌ها و سیاست‌های شورای ملی سوریه اطمئنان داند؟
ـ آیا کردهای سوریه و منطقه به نقش پرحجم آنکارا در مدیریت و هدایت معارضه سوریه در خارج(شورای ملی سوریه) به ویژه در موضوع کردی،واقف هستند؟
ـ آیا تضعیف دمشق به سود کردهای سوریه و منطقه است؟ کردهای سوریه، نقش تضعیف دمشق در افزایش اقتدار آنکارا را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد