سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

دلایل عدم موفقیت پزشک خانواده در خوزستان / حقوق پایین پزشکان خوزستان در طرح پزشک خانواده / سرگردانی بیماران در نظام سلامت / + گفت و گو با مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزستان

شوشان / رویا محمودی: وضعیت نظام سلامت در ایران و خوزستان چندان مناسب نیست. این تعبیر برخی مسئولین است از وضعیت نظام سلامت زمانی امیدوار رضایی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این وضعیت را فلاکت بار ارزیابی می کند و دیگر زمان، مسئولی تعبیر نارضایی مردم از سلامت کشور را به کار می برد.

در حال حاضر نظام سلامت جامعه یک تولیت واحد ندارد و از هم پاشیده است. در این نظام سلامت هر کسی برای خودش اعتبار می گیرد و سیاستگذاری می کند و مشخص نیست که سکان هدایت نظام سلامت جامعه در دست چه کسی است.

تازه‌ترین چالش سلامت مردم، اجرای همزمان دو طرح پزشک خانواده و پزشک امین است. دوئلی که بین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی پیش آمده و هر کدام مدعی هستند طرح ما به درد مردم می‌خورد!

شاید اگر وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را پیش برده بود، امروز این بحث‌ها مطرح نمی‌شد. طرحی که از سال 84 کلید خورد و قرار بود انقلابی در نظام سلامت ایران باشد.

اوایل قرار بود این طرح در روستاهای کشور اجرا شود تا اگر امتحانش را خوب پس داد به شهرها بیاید. نظام ارجاع از روستا به شهر، استفاده از ظرفیت پزشکان بخش خصوصی در شهرها و کلی مورد دیگر از مزایایی بود که برای این طرح نام برده بودند که اگر به درستی اجرایی می‌شد تا امسال 14 میلیون نفر در 10 استان کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته بودند.

گرچه مسئولان وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را موفقیت آمیز دانسته و وعده اجرای آن در شهرهای زیر 50 هزار نفری را می دهند اما واقعیت به گونه ای دیگر نمایان شد.

درگیر و دار بحث درباره طرح پزشک خانواده بود که صحبت از طرح دیگری به میان آمد. سازمان تامین اجتماعی که حفظ و ارتقای سلامت بیش از ۳۲میلیون نفر از جمعیت کشور را بر عهده دارد مدعی شد برای ارائه خدمات مطلوب به این جمعیت، طرح «پزشک امین» را در دستور کار قرار داده است و می‌خواهد با اجرای این طرح، نقش اساسی و مهمی در تحول نظام درمان سازمان تامین اجتماعی کشور بردارد.

در اولین واکنش به اجرای این طرح ، قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفته است که طرح پزشک امین سازمان تأمین اجتماعی یک مداخله آشکار در کار وزارت بهداشت و غیر قانونی است که به ضرر سلامت مردم و محکوم به شکست است.

این دوگانگی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی (طرح پزشک خانواده و طرح پزشک امین) می تواند آسیب های جدی را به سلامت مردم وارد کند.

البته برخی معتقدند طرح پزشک امین نسخه دوم و پیشرفته پزشک خانواده است. از جمله مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان معتقد است که نسخه دوم طرح پزشک خانوده موفق تر از نسخه اول آن است.

دکتر داریوش پناهی زاده در گفت و گویی با پایگاه خبری شوشان در خصوص علل ناموفق بودن طرح پزشک خانواده در استان گفت : طرح پزشک خانواده در استان خوزستان به صورت پایلوت به اجرا در آمد و حالا نیز زمزمه های طرح پزشک امین در این استان شنیده می شود .

وی  گفت: سازمان تامین اجتماعی در کل وظیفه خدمات دهی به بیمه شدگان را دارد و این سازمان به منظور صیانت از سلامت افراد بیمه شده و خانواده های آنان طرح پزشک امین را اجرا می کند در همین راستا این طرح در استان گیلان به صورت پایلوت شروع به کار کرده است.

پناهی زاده در رابطه با طرح پزشک خانواده عنوان کرد : این طرح در 3 استان چهار محال بختیاری،سیستان و بلوچستان و خوزستان اجرا شد.

وی افزود : در استان ما نیز در سال جاری در شهرهایی با جمعیت زیر 50 هزار نفر در 6 شهر گتوند، لالی، باغملک، رامشیر، هفتگل و هندیجان اجرا شده است.

پناهی زاده علت موفقیت کم طرح پزشک خانواده را در استان ناشی از عوامل متعددی دانست و اظهار داشت :  اگر این طرح به کندی اجرا شده به دلیل ماهیت طرح است. تعداد کسانی که در تیم کاری پزشکی بودند زیاد بود و کسی مسولیت نگهداری تیم را نمی پذیرفت. از طرفی در نظام سلامت پزشک محور اصلی است و در آمد پایین پزشکان باعث می شد که از این طرح استقبال نکنند.

وی درآمد پزشکان خانواده در این طرح را 2 تا 5/2 میلیون تومان دانست.

مدیر درمان تامین اجتماعی گفت : دانشگاه علوم پزشکی تمام سعی خود را دراین رابطه انجام داد ولی به اندازه تخمین زده شده پزشکان از این طرح استقبال نکردند و آن تعداد پزشکی هم که حضور داشتند بیشتر پزشکان دولتی بودند تا پزشکان خصوصی.

پناهی زاده افزود : در این رابطه سازمان تامین اجتماعی 500  میلیون تومان به دانشگاه علوم پزشکی و 100 میلیون تومان به دانشگاه علوم پزشکی دزفول پرداخت کرد.حتی به مراکزی که زیر نظر تامین اجتماعی بودند دستور دادیم تا دفترچه های پزشک خانوده افراد را بپذیرند. در این طرح که از مرداد ماه سال جاری اجرا شد پزشک باید 2500 بیمار را ویزیت می کرد.

وی عنوان کرد : در این 6 شهر استان که جمعیتی بالغ بر 320 هزار نفر داشتند از بین 140 هزار نفر بیمه شده فقط 40 هزار نفر برای طرح پزشک خانوده اقدام کردند .

پناهی زاده علت استقبال کم مردم از این طرح را کم بودن مزایای طرح دانست و گفت : در نسخه دوم این طرح _ طرح پزشک امین) این مشکلات رفع خواهد شد.

مدیر درمان تامین اجتماعی گفت: در نسخه دوم یا پزشک امین ما هم اینک توانایی اجرا در این 6 شهر را داریم و در صورت موفقیت می توانیم به سایر استان نیز این طرح را تسری دهیم.

پناهی زاده نسخه دوم طرح پزشک خانوده را موفق تر دانست و گفت : این طرح هنوز به ما ابلاغ نشده و هم اینک در شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور است ولی در صورت ابلاغ این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان افزود : نسخه 2 طرح پزشک خانواده شباهت زیادی به طرح پزشک امین دارد .در طرح پزشک امین که هم اینک در سراسر استان گیلان اجرایی شده با استقبال خوب مردم و پزشکان مواجه شده است.شاخص موفقیت سنجی ما در این رابطه میزان استقبال مردم از این طرح ها خواهد بود.

مدیر درمان تامین اجتماعی ادامه داد : در طرح پزشک امین درآمد پایه  پزشکان 4 میلیون و هفتصد هزار تومان خواهد بود که در مناطق محروم به 6 میلیون تومان نیز می رسد.پزشکان نیز در هر نقطه شهر در مطب های خصوصی خود می توانند پذیرای بیماران باشند. بیماران نیز هنگام ثبت نام می توانند پزشک شان را خودشان انتخاب کنند.در این طرح پزشک اطفال و داخلی نیز می توانند به عنوان پزشک خانواده همکاری کنند .

پناهی زاده گفت : هزینه ویزیت بیمار نزد پزشک امین و سیستم ارجاع آن به سایر متخصصین به همراه داروهای بیمار مجانی خواهد بود.

وی افزود : به نظر من طرح پزشک امین قابلیت اجرایی بیشتری دارد چرا که مزایایی از قبیل تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، ویزیت رایگان بیمار برای بار اول ،دسترسی به پزشک در مواقع لزوم مانند دادن مشاوره تلفنی خود از مزایای این طرح است.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن طرح پزشک امین در استان گیلان که جزو استان های برخوردار در این زمینه است و اجرایی شدن طرح پزشک خانوده در استان خوزستان قیاس هایی صورت بگیرد و پس از رفع نواقص هر دو طرح ،نسخه اصلاح شده در استان قابلیت اجرا داشته باشد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان در ادامه سخنان خود گفت: بیماران در نظام سلامت ما سرگردانند چون هیچ پرونده ای ندارند. اگر برای بیمار پرونده الکترونیک ایجاد شود با مراجعه به هر جا می تواند از خدمات مشابه ای برخوردار شود و این سرگردانی بیمار رفع خواهد شد.

پناهی زاده گفت : با انتشار کارت الکترونیک سلامت در آینده دیگر نیازی به دفترچه ها نیست و آن ها نیز حذف خواهند شد.

وی عنوان کرد : هم اینک مردم از نظام سلامت نارضی اند چرا که پرداختی از جیب مردم بالاست و ما در تلاش ایم تا این پرداختی را کم کنیم. هم اکنون در حال گذر از نظام فعلی سلامت به نظام جدید سلامت هستیم که در نظام جدید پزشکان خانواده یا پزشکان امین به عنوان صیانت از سلامت مردم به طور فعالی شرکت خواهند داشت.

وی ابراز داشت: طرح پزشک خانواده مشمول تمام ساکنین شهر می شود ولی در طرح پزشک امین فقط بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند از این طرح استفاده کنند.

پناهی زاده گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده و پزشک امین هزینه سازمان های بیمه گر افزایش می یابد ولی در دراز مدت با صیانت از سلامت جامعه از هزینه های گزاف درمانی جلو گیری می شود و از آن جایی که نسل ما به سوی سالمندی پیش می رود در آینده بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی عروقی و دیابت افزایش می یابد و با برنامه ریزی در نظام سلامت می توان از این گونه هزینه ها جلو گیری می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد