سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

رد صلاحیت ها؛ از علی مطهری تا قنبری و بقیه! / ورود لاریجانی و آیت الله مهدوی کنی به ماجرای رد صلاحیت ها

 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روز موعود فرا رسید و لیست رد صلاحیت شده ها زودتر به صاحبانش رسید. ردصلاحیت ها که توسط هیات هایی اجرایی (و نه شورای نگهبان) انجام شده، همانطور که پیش بینی می شد، کم نیست و جالب اینکه صدر این لیست، توسط افرادی چون علی مطهری، قدرت علیخانی و ... که از منتقدین جدی دولت به شما می روند، اشغال شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ شنیده ها حاکی از این است که صلاحیت تعداد 30 تا 40 نماینده مجلس از ‏سوی هیئت های اجرایی تایید نشده اما این نمایندگان در گفتگو با خبرنگاران تاکید کردند که تا کنون ابلاغیه رسمی به آنها داده نشده و هر چه شنیده اند غیر رسمی بوده است.

براساس اخبار منتشر شده، علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور تهرانی و علیرضا محجوب از جمله نمایندگان فعلی مجلس هستند که اخبار رد صلاحیت آنها از سوی هیئت های اجرایی مطرح شده است.
 
علی مطهری چهره شاخص منتقد دولت و طراح سوال از رئیس جمهور است که توسط هیئت های منتخب دولت صلاحیت وی برای نمایندگی مردم تایید نشده است.
 
انوشیروان محسنی بند پی نماینده چالوس و نوشهر، محمد مهدی شهریاری نماینده بجنورد، داریوش قنبری نماینده ایلام، حمید خسته بند نماینده بندر انزلی، فرهاد دلق پوش نماینده آستارا، مجید نصیرپور نماینده سراب، قدرت الله علیخانی نماینده قزوین، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، عباسعلی نورا نماینده زابل، مطور زاده، دلخوش نیز از دیگر نمایندگان شاخص شهرستانی هستند که توسط این هیئت رد صلاحیت شده اند.
 
نادر قاضی پور نیز یکی دیگر از نمایندگان منتقد دولت است که نقشی اساسی در طرح تحقیق و تفحص از سایپا داشته است.
 
شهریاری   با تایید خبر رد صلاحیت خودش گفت: به نظر می رسد این موضوع قطعی است و تعداد 30 تا 40 نماینده فعلی مجلس رد صلاحیت شده اند، البته ممکن است در تجدید نظر این مشکل حل شود اما بنده شخصا در صورت تایید این خبر اعتراض نخواهم کرد و درخواست تجدید نظر نمی دهم.

این در حالی است که برخی منابع از تایید صلاحیت کواکبیان و تابش خبر می دهند.

واکنش مطهری به رد صلاحیت

علی مطهری خبر رد صلاحیتش برای انتخابات مجلس نهم از سوی هیات های اجرایی وزارت کشور را تایید کرد.

نماینده تهران در گفت وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه نامه اعلام نظر هیات های اجرایی وزارت کشور صبح امروز به منزل وی ارسال شده است، اظهار داشت:در نامه هیات​های اجرایی آمده است که بنده به استناد بند 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات، صلاحیتم رد شده است.

به گفته وی، این دو بند مربوط به «اعتماد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهروری اسلامی ایران» و «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه» است.

مطهری که از این موضع گیری وزارت کشور تعجب کرده بود در پاسخ به اینکه آیا به نتیجه اعلام شده اعتراض خواهید کرد یا نه، گفت: فعلا قصدی ندارم.

او که می​گفت صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هشتم، از سوی هیات​های اجرایی رد شده و این مساله باعث تعجب همه شده است، افزود: شنیده​ام که آقایان کاتوزیان و عباسپور را هم رد صلاحیت کرده​اند ولی با خود آنها صحبتی نداشته​ام.

قنبری: زنگ زدند بیا و خودت نامه رد صلاحیت را بگیر

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس با بیان این که تنها با یک تماس تلفنی به وی گفته شده که رد صلاحیت شده است ، گفت: یک نفر زنگ زد گفت بیا نامه رد صلاحیتت را بگیر.
 
وی با بیان این که این روش، روش معمولی برای اعلام دلایل رد صلاحیت نیست، افزود: باید دید هیات اجرایی چه استنادی برای این نوع رد صلاحیت فله ای دارد.
 
قنبری در ادامه به بازتاب گفت: آقایان در تماس تلفنی دلیل روشنی را برای رد صلاحیت من و بسیاری از همکاران اعلام نکردند.
 
وی موضع گیری های رسمی فراکسیون اقلیت را منوط به دریافت دلایل رد صلاحیت از سوی هیات اجرایی و جمع بندی آن دانست.

واکنش علیخانی

قدرت الله علیخانی با اشاره به اینکه براساس شایعات اینگونه به من اعلام کردند که رد صلاحیت شده‌ام اما هنوز از فرمانداری شهرستان نامه‌ای به دست من نرسیده است، گفت: هیات اجرایی در اختیار دولت است و به نظر ‌می‌رسد دولت تمامی منتقدان خود را رد صلاحیت کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، نماینده مردم قزوین افزود: این مساله دور از انتظار نبود بالاخره دولت ما را نمی‌خواهد، این همه نطق‌ها و مواضع علیه عملکرد نامناسب دولت، اعتراض‌ها و انتقاد‌ها سبب رد صلاحیتمان شد.

وی با اشاره به رد صلاحیت شدن پسرش در بررسی‌های اولیه گفت: برخی از اصولگرایان مانند کاتوزیان، مطهری و عباسپور تهرانی نیز رد صلاحیت شدند.

رد صلاحیت‌ها سناریوی جریان انحرافی؟

عضو فراکسیون اصولگرایان رد صلاحیت برخی چهره‌های اصولگرایی منتقد دولت را در راستای سناریوی جریان انحرافی دانست.

نور‌الله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان و عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص ارزیابی‌اش از رد صلاحیت‌ برخی چهره‌های اصولگرا گفت: برخی چهره‌هایی مثل مطهری و عباس‌پور کسانی هستند که در ترکیب مجلس بعد اگر حضور داشته باشند موضع‌گیری‌هایشان نسبت به دولت تشدید می‌شود و به همین دلیل دولت به دنبال آن است که افرادی که از مواضع قاطع در خصوص دولت برخوردارند در مجلس حضور نداشته باشند.

وی سناریوی دیگر جریان انحرافی را ورود افراد هم‌سو با نظرات خود در مجلس دانست و گفت: همه تلاش‌‌ آنها این است که از طریق رد صلاحیت‌ها افرادی را که مواضع قاطعی در مقابل دولت دارند از صحنه حذف کنند چراکه یک نفر هم مثل شهید مدرس اگر در مجلس باشد می‌تواند فضای مجلس را دگرگون کند.

وی در عین حال پیش‌بینی کرد برخی نمایندگان رد‌صلاحیت شده در مرحله تجدید‌نظر از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند.

علیخانی در پاسخ به اینکه آیا نسبت به این رای اعتراض خواهید نمود؟ گفت: ما به هیات اجرایی شکایتی را ارسال نمی‌کنیم، اگر به ما رد صلاحیتمان ابلاغ شد با شورای نگهبان نامه نگاری خواهیم کرد.

حیدری با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب و تکرار پرهیز از ارتباط با کانون‌های قدرت و سروت، اظهار داشت: هشدار‌های رهبری دقیقا با توجه به وضع موجود است چراکه اگر این مسئله وجود نداشته باشد تکرار آن موضوعیت ندارد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر دولت از رویکرد انحرافی‌اش دست بر ندارد رهبر انقلاب باز هم در این خصوص تذکر می‌دهند و این تذکرات معنا‌دار است.

حیدری که معتقد است جریان انحرافی برای رسیدن به مقصود خود از تمام ظرفیت‌های موجود اعم از گرایش‌های اصلاح‌طلبی، برخی اصولگرایان که ماهیت دولت را نشناخته‌اند گفت: حتی از عناصر فتنه‌گر استفاده و ظرفیت‌های آنها را تجمیع می‌کند و این باتلاقی است که خود آنها در آن غرق خواهند شد.

حیدری خانه‌نشینی 11 روزه رئیس‌جمهور را عامل تشکیل جبهه پایداری دانست و گفت: بدون‌شک اگر آن اتفاقات رخ نمی‌داد حامیان دولت در مجلس لیست انتخاباتی جریان احمدی‌نژاد را به اصولگرایان ترجیح می‌دادند و مستقل وارد عرصه می‌شدند و از اقبال مردمی هم برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه اما خانه‌نشینی رئیس جمهور پایگاه آنها را متزلزل کرد، افزود: اکنون شرایط آنها 180 درجه بهم ریخته است و این موضوع به وضوح خود را در سفر‌های استانی و استقبال مردم نشان می‌دهد.

مذاکرات لاریجانی با با برخی مقامات دولتی

در همین حال برخی منابع مطلع در گفت و گو با "انتخاب" از "مذاکرات و تماس برخی شخصیت های موثر با برخی مقامات دولتی" خبر دادند.

علی لاریجانی، آیت الله مهدوی کنی و برخی شخصیت های مهم خواستار حل مشکل رد صلاحیت ها شده اند.

این منبع مطلع، از احتمال حل مشکلات رد صلاحیت های گسترده توسط دولت ، سخن گفت.

این در حالی است که محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران، سربزنگاه، ایران را به مقصد کشورهای آمریکای لاتین ترک گفته و عملاً امکان گفت و گوی مقامات و شخصیت های مهم برای پادرمیانی ، از بین رفته است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد