سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

چهره ناهمگون اهواز با متکدیان خارجی
اهواز - خبرگزاری مهر: متکدیان که همواره در سالهای اخیر یکی از معضلات شهری در خوزستان به شمار می روند در حالی طی سالهای اخیر بحث جمع آوری آنها مورد تاکید قرار گرفته که اخیرا متکدیانی از کشورهای همسایه نیز به زنجیره گدایان در اهواز پیوسته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، داشتن فرهنگ عمومی در رابطه با چگونگی برخورد با متکدیان مهمترین وظیفه ای است که شهروندان اهوازی با آن مواجه هستند. حس نوع دوستی مردم خوزستان در برخورد با متکدیان باعث می شود تا در فصل زمستان شاهد افزایش آنها در سطح شهر باشیم؛ افرادی از کودک تا بزرگسال با لباسها و لهجه های گوناگون ...

متکدیان با موج سواری روی احساسات عمومی سعی در جلب توجه مردم دارند که این خود باعث خدشته دار شدن سیمای شهری در وهله نخست و حس عقب ماندگی و توسعه نیافتگی شهر برای هموطنانی می شود که به استان می آیند. این مسئله با نزدیک شدن به ایام نوروز اهمیت ویژه ای می یابد و همکاری سایر ارگانها را با شهرداری می طلبد.

متکدیانی در اکثر معابر، چهارراهها و ترمینالها سد راه شهروندان می شوند و مشکلات عمده ای برای سلامت عموم مردم ایجاد می کنند. جمع کثیری از متکدیان را معتادان تشکیل می دهند و حضور مداوم آنها به خصوص در معابر و مکانهای شلوغ نظیر خیابان نادری، خود زنگ خطری برای شیوع بیماریهای واگیرداری است که اغلب آنها به چنین موادری مبتلا هستند.

طبق مصوبه هیئت وزیران علاوه بر شهرداری که متولی اصلی جمع آوری متکدیان است سایر ارگانها نظیر بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و فرمانداری موظف به ساماندهی آنها هستند. حال کوتاهی یکی از این ارگانها خود می تواند چرخه نگهداری و ساماندهی آنها را با تاخیر مواجه کند.
 

در این رابطه مدیر امور اجتماعی شهرداری اهواز به خبرنگار مهر گفت: طبق قانون افرادی که به هر ترتیبی تکدی گری کنند مجرم محسوب می شوند. این افراد ممکن است افرادی بی سرپرست، معتاد، بیمار یا معلولیت ذهنی باشند.

رضا انصاری جمع آوری متکدیان را وظیفه شهرداری دانست و عنوان کرد: پس از جمع آوری متکدیان آنها را به اردوگاه منتقل می کنیم. در آنجا مورد آزمایشاتی از قبیل آزمایش HIV و هپاتیت قرار می گیرند.

وی در رابطه با متکدیانی که بیماریهای خاص دارند نیز گفت: افرادی که دارای بیماریهایی مانند ایدز و هپاتیت هستند تحویل بیمارستان سلامت می شوند. همچنین افراد بی سرپرست و بی خانمان به بهزیستی تحویل و طبق قانون یکماه در آنجا نگهداری می شوند.

انصاری در ادامه سخنان خود خواستار همکاری بیشتری از بهزیستی استان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز شد و گفت: شهرداری به تنهایی در حال انجام دادن مسئولیت سنگین متکدیان است و متاسفانه بیمارستان از قبول متکدیان خودداری می کند و می گوید جایی برای نگهداری این قبیل افراد نداریم این در حالی است که ما افرادی داریم که با وجود بیماری ایدز دو سال است که در اردوگاه زندگی می کنند. بهزیستی نیز باید عهده دار سالمندان باشد زیرا سالمندان روانی یکی از مشکلات عمده ما است.

وی افزود: هم اینک به علت اینکه هوای شهرهای استان خوزستان به خصوص شهرستان اهواز مطبوع و دلپذیر شده از استانهای مجاور و حتی از کشورهای اطراف چون افغانستان، پاکستان و حتی کشور سوریه به اینجا می آیند در حالیکه هزینه جمع آوری متکدیان در سال بیش از یک میلیارد تومان است و ما هم به دلیل کم کاری بعضی از ارگانها مجبور به هزینه کردن این مبلغ هستیم.

سرپرست ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری اهواز نیز در این خصوص گفت: وقتی یک متکدی را دستگیر می کنیم، بار اول به وی تذکر داده می شود و با تعهدی از خانوده وی تحویل آنها داده می شود ولی برای بار دوم و یا سوم به دادگاه فرستاده می شوند و در آنجا با تشخیص خود شعبه در رابطه با آنها اعمال نظر می شود.
 

منوچهر حسنی در رابطه با اردوگاه متکدیان نیز گفت: این اردوگاه ظرفیت پذیرش 250 تا 300 نفر  را دارد و در سه سالن مجزا برای افراد سالم، بیمار و افرادی که مشکلات خاصی مانند بیماری روانی دارند درجه بندی شده است.

وی بیشتری متکدیان مهاجر را از استانهایی چون تهران، فارس و سیستان و بلوچستان دانست و گفت: متاسفانه گدایانی از کشور سوریه نیز به جمع گدایان  اهواز افزوده شده اند. ما برای افراد مهاجر بلیط اتوبوس تهیه می کنیم و پس از سوار شدن آنها و اطمینان از حرکت آنان به سوی محل زندگیشان محل را ترک می کنیم.

سرپرست ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری اهواز آمار متکدیان فعلی در اردوگاه را 60 نفر اعلام کرد و گفت: از این میان 6 زن و سه دختر  پاکستانی، پنج زن و دختر و سه پسر از کشور سوریه در اردوگاه به سر می برند.

حسنی یکی از مشکلات نگهداری متکدیان را هزینه ماهیانه آنان دانست و گفت: میانگین هزینه یک متکدی در ماه بین 40 تا 50 تومان است و مرحله نامنویسی تا دریافت یارانه این افراد زمان می برد. در این فاصله ما مجبور به پرداخت این هزینه ها هستیم.

وی از گشت شبانه روزی شهرداری برای جمع آوری متکدیان خبر داد و گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه مواردی از این قبیل می توانند از طریق شماره 137 با ما در تماس باشند.
----------------------------
گزارش: رویا محمودی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد