سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

گزارشی از شور انتخابات در خوزستان
حضور نامزدها در مجالس ختم/ برگزاری میتینگ‌های غیررسمی انتخاباتی 

خبرگزاری فارس: با وجود اینکه تا آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نهمین دوره انتخابات مجلس 44 روز باقی مانده، اما روز به روز بر حضور پررنگ برخی کاندیداها در مجالس ترحیم و تشکیل میتینگ‌های غیررسمی انتخاباتی در شهرهای مختلف جنوب خوزستان افزوده می‌شود.

خبرگزاری فارس: حضور نامزدها در مجالس ختم/ برگزاری میتینگ‌های غیررسمی انتخاباتی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، اینجا به وضوح کشوری است که توسط جوانانش به حرکت در می‌آید.
60 درصد جمعیت این کشور 70 میلیونی زیر 30 سال سن دارند و درست در سی و دومین سالگرد انقلابی که ایران را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد، بسیاری از آن جوانان، خود در حال شکل دادن یک تحول هستند.
جوانان اغلب نقشی کلیدی در تاریخ سیاسی ایران ایفا کرده‌اند و هرچه باشد نگهداران و پشتیبانان اصلی انقلاب 1979 بوده‌اند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر سنت‌های قدیمی کنار گذاشته شده و جوانان این مرز و بوم بیش از هر چیز به دنبال یافتن شغل و کسب و کار برای خودشان هستند.
جمع‌آوری رأی در شهرهای کوچک و روستاها تفاوت زیادی با تبلیغات و جمع ‌کردن رای در شهرهای بزرگ دارد و با توجه به آرایش کاندیداها در مبارزات انتخاباتی مجلس نهم، شور زایدالوصفی را پیش‌رو خواهیم داشت.
همزمان با استان‌های سراسر کشور، خوزستان نیز با تب و تاب بی‌نظیر انتخاباتی به دنبال جمع‌آوری رأی برای کاندیدای مورد نظر و علاقه خود است.
این استان به علت گسترده بودن حوزه‌های انتخابیه و تشکیل شدن هر حوزه از تعداد زیادی شهر و روستای کوچک و بزرگ، اغلب از روش‌های سنتی برای جمع‌آوری استفاده می‌شود.
هرچند مسئولان برگزاری انتخابات بارها به نامزدهای انتخاباتی تذکر داده‌اند که تا پیش از موعد مقرر برای تبلیغات حق انجام تبلیغات علنی را ندارند ولی در حالیکه حدود 50 روز تا برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده، نامزدهای انتخاباتی تبلیغات گسترده خود را شروع کرده‌ و برای تبلیغات خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.
با اینکه نامزدها می‌دانند "در تبلیغات انتخاباتی نباید همبستگی ملی،‌ استقلال سیاسی، امینت و آرامش جامعه خدشه‌دار شود، همچنین خط اصیل ولایت فقیه، مبانی نظام جمهوری اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی جزو خطوط قرمزی است که نباید زیر سؤال برود"، می‌دانند که "تبلیغات انتخاباتی باید به دور از تنش‌های اجتماعی و بدون تحریک قومیت‌ها و صرفاً در راستای ارائه برنامه‌های کاندیداها و یا نقد عملکرد مسئولان اجرایی بر اساس واقعیات باشد" و همینطور "با حضور گسترده و مشارکت حداکثری مردم و تعامل مناسب کاندیداها با یکدیگر و رقابت سالم انتخاباتی، می‌توانیم شاهد یکی دیگر از افتخارات نظام جمهوری اسلامی در روز 12 اسفند سال 90 باشیم" و همینطور رسانه‌ها مدنظر دارند که "با عنایت به ویژگی‌های خاص استان و با حفظ خطوط قرمز، مجریان انتخابات را کمک کنند و تبلیغ مثبت نسبت به حضور مردم پای صندوق‌های اخذ رای را سرلوحه کارها قرار دهند"... اما باز هم یک گوش در است و دیگری دروازه!!
عمل پیشکش، کاش تنها این حرف‌ها شنیده می‌شد ...

- متأسفانه و بدبختانه یکی از روش‌هایی که بیشترین استفاده را در بین نامزدهای انتخاباتی دارد، شرکت در مراسم تشییع، ترحیم و ختم است که در بسیاری موارد حضور همزمان تعدادی از کاندیداها در این مراسم جلب توجه می‌کند، بدین ترتیب که افراد نزدیک به کاندیداها در هر شهر اطلاعات لازم به افراد فوت ‌شده را جمع‌آوری و با برنامه‌ریزی مناسب سعی می‌کنند زمینه حضور کاندیدای خود را در این مراسم‌ فراهم کنند.
- روش دیگر شناسایی و مذاکره با بزرگان هر قوم و طایفه است که معمولا در شهرهای کوچک و روستا هنوز هم بسیاری از افراد به کسی رأی می‌دهند که بزرگ طایفه، آن را معرفی و تأیید می‌کند «انتخاب قومیتی»؛ البته این روش ممکن است توسط چند کاندیدا در مقابل یک قوم یا طایفه انجام شود.
- ارسال پیامک‌های گروهی نیز یکی دیگر از کارهایی است که کاندیداها در این روزها انجام می‌دهند، ارسال پیام‌های تبریک و تسلیت و ... و یا پیام‌هایی با موضوعاتی چون پیشرفت و آبادانی و ... که البته در این موارد سعی می‌شود پیام‌ها توسط افرادی وابسته و خاص، به گونه‌ای حرفه‌ای تنظیم شوند که بیانگر تبلیغات علنی نباشد.
- چاپ و انتشار کارت‌های معرفی کاندیداها که البته سعی می‌کنند تا قبل از انتخابات نامی از انتخابات در این کارت‌ها نباشد، تبلیغات روی دفترچه، خودکار و دیگر اقلام تبلیغی، همراهی با مسئولان در نشست‌ها و جلسات، رفتن به همایش‌ها، مشارکت در برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی، شرکت در جلسات اداری و مذاکره با مدیران نیز از دیگر برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی است که در این ایام به وفور دیده می‌شود.
- بسیاری از کاندیداها هم برای معرفی خود تنها در زمان قانونی تبلیغات فعالیت کرده و به تبلیغات ستادی، چاپ و انتشار بیوگرافی و معرفی برنامه‌ها، چاپ پوسترهای تبلیغاتی و برگزاری جلسات رودررو با مردم در مساجد و مجامع عمومی بسنده می‌کنند و از روش‌های سنتی برای جمع‌آوری رأی استفاده نمی‌کنند.
دیگر باقی موارد بماند که چه تصمیم و صلاحدیدهایی بعد از رد صلاحیت برخی نامزدها گرفته می‌شود و چه وعده و وعیدهای تکراری و پوشالی که به مردم به ‌ویژه جوانان جویای کار و دنبال معیشت برای اخذ رأی داده نمی‌شود!
به راستی این همه تلاش و تکاپوی دنیوی برای چیست؟ برای به دست آوردن کرسی سبز قدرت یا پهنه گسترده خدمت؟!
مردم که دومی را نه برای این ایام بلکه برای همیشه و مادام‌العمر می‌پسندند زیرا شور انتخاباتی تنها این نیست که یک فراخوان عمومی نسبت به شرکت در انتخابات داده شود بلکه لازم است تا این شور همراه با شعور باشد و در این خصوص باید به شعور مردم نیز احترام گذاشته شود.
به هر حال همین که در لابه‌لای این دنیای سیاه تبلیغات در سایه برخی مبارزات انتخاباتی شاهد نمود اخلاق هستیم و همین که بسیاری از بزرگان و مشاهیر ما از ضرورت اخلاق و پیوند آن با سیاست حرف می‌زنند، خود یک موفقیت نسبی است که باید تا آن را نیز از دست نداده، حسابی چسبید.
به‌حق انتخاباتی تاثیرگذار است که نقد و ارزیابی عملکرد مسئولان اجرایی در آن به دور از جنجال و غوغاسالاری و با اجتناب از ایجاد تنش سیاسی باشد.
در استان خوزستان 45 نفر برای اختصاص چهار کرسی مجلس در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و بررسی صلاحیت کاندیداها تا روز دوشنبه 19 دی ماه به پایان می‌رسد و نتیجه تأیید یا رد صلاحیت افراد فردا اعلام خواهد شد.
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 12 اسفند ماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
اما ای کاش صندلی‌های این نامزدها بعد از به رسمیت شناخته شدن، پشت به من و تو برگردانده نشود و حداقل ما را جلوی انگشت جوهری و مهر حک شده بر شناسنامه‌مان روسفید کنند، کاش!
-----------------------
گزارش از مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد