سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

روزشمار پل کابلی اهواز ناگهان از نفس افتاد
  

خبرگزاری فارس: شمارش معکوس آغاز شد و هر روز یک عدد از آن کم می‌شد. مردم نیز می‌شمردند روزها را. روزهایی که نزدیکشان می‌کرد به افتتاح پل کابلی (پل هشتم اهواز) و عبور از روی آن... وقتی به عدد 55 رسید، 56 دیگری را نشمرد و متوقف شد. هفته‌ای مردد ماند و خاموش شد.
 به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ هر پروژه عمرانی در شهر به صورت طبیعی زحمت‌هایی برای مردم به وجود می‌آورد و مردم حق دارند زمان اتمام هر پروژه‌ای را بدانند، شهروندان باید از مراحل اجرای هر طرح عمرانی اطلاع کافی داشته باشند و بدانند که چه زمانی می‌توان از این امکانات جدید بهره‌‌مند شد.
مردم بر این باورند که مدیریت شهری مدیریتی بدون ‌برنامه است که بحث زمان اصلا در آن کاربرد مشخصی ندارد. از این رو می‌توان گفت نصب روزشمار بر پروژه‌ها، بر انضباط مجریان صحه می‌گذارد و تصمیم به نصب روزشمار بر پروژه‌ها می‌تواند موجب تغییر نگرش شهروندان نسبت به فعالیت‌ها و تلاش‌های مجموعه مدیریت شهری شود.
می‌توان گفت یکی از دلایل استفاده از روزشمار در زمان اجرای پروژه‌های عمرانی، تصحیح تلقی شهروندان از نحوه عملکرد مجریان دراین گونه پروژه‌ها است.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که به عنوان مثال در هیچ یک از شهرهای کشورهای اروپایی پروژه شهری‌ شروع نمی‌شود مگر آن که قبل از آن در نظرسنجی که انجام می‌دهند نظر افکار عمومی را در مورد مکان‌یابی، بودجه اختصاص داده شده و از همه مهم‌تر مشکلات پیرامونی که در هنگام اجرای آن به‌ وجود می‌آید مانند ترافیک و… بپرسند.

*روزشمار پل هشتم
بی‌گمان تاخیر در بهره‌برداری از پروژه‌ها، یکی از اصلی‌ترین محل‌های تلف شدن اموال عمومی و تحمیل هزینه‌های اضافی و گزاف بر مدیریت است که یکی از روش‌های ملموس پیگیری روند اجرای پروژه‌ها، نصب روزشمار در محل اجرای هر پروژه است که زمان دقیق اتمام آن را نشان می‌دهد.
چند سال پیش و در هنگام ساخت برج میلاد، قالیباب شهردار تهران در اقدامی بی‌سابقه با نصب روزشمار معکوس دست به ابداعی زد که رفته‌رفته در اکثر پروژه‌های شهری نیز تسری یافت.
نصب روزشمار در محل اجرای پروژه‌های عمرانی، پس از تهران در دزفول عملی شد. این روزشمار 100 روز را برای اجرای یک روگذر، پیش چشم شهروندان دزفولی آورد. 100 روزی که به درستی برای تکمیل این طرح عمرانی محاسبه شده بود. تکرار موفقیت‌آمیز این تجربه دقتی بالا در محاسبه و مطالعه همه عوامل در اجرا را طلب می‌کند.
نمونه‌های چنین اقدامی در کلان شهر اهواز نیز صورت گرفت و تابلو روزشمار معکوس اتمام پل هشتم در این کلانشهر نصب شد و طبق آن در مدت زمان معینی این پروژه باید به اتمام می‌رسید. اما روز‌شمار قبل از فرارسیدن زمان مقرر به دلیل مشکلات فنی متوقف شد و دیگر عددی را شمارش نکرد.
شهردار اهواز، معاون عمرانی شهردار، مجری پروژه پل هشتم و همه مدیران شهری و متولیان اجرای این پل، همه و همه از افتتاح به هنگام و طبق برنامه زمان‌بندی شده خبر می‌دادند. وعده این بود که پل آبان‌ماه افتتاح شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

*روزشمار تندرو
مجری پروژه پل هشتم اهواز در این باره می‌گوید: تاریخ روزشمار بسیار فشرده بود و با وجود تمام تلاش مسئولان و عوامل اجرایی، افتتاح پل، هم‌زمان با تاریخ روزشمار، کاری بسیار دشوار و ناشدنی بود.
نادر باغبان‌پور می‌گوید: زمان همه چیز در روزشمار بسیار فشرده دیده شده بود، همچنین به دلیل ناهماهنگی و درگیر شدن با پروژه، جایگاه روزشمار باید مرتب جا به جا می‌شد و این امر یکی از دلایل از کارافتادن روزشمار بود.
او 17مهر ماه 90 را روز خاتمه کار روزشمار عنوان می‌کند و می‌گوید: روزشمار پروژه پل هشتم در تاریخ 17مهر ماه به کار خود خاتمه داد و از آن روز تاکنون، به عنوان زمان تاخیر پروژه به شمار می‌رود.
مجری پروژه پل هشتم از نزدیک شدن زمان افتتاح پل خبر می‌دهد و می‌گوید: در تلاش هستیم که در آیینی با شکوه و مراسمی به یاد ماندنی، پل را افتتاح کنیم و در حال فراهم کردن تدارکات افتتاحیه هستیم که به احتمال زیاد این رویداد هم‌زمان با دهه فجر امسال به وقوع خواهد پیوست.
فرماندار اهواز نیز در این‌باره می‌گوید: مردم می‌خواهند بدانند که پروژه‌های عمرانی چه زمان به سرانجام می‌رسد که برای اطمینان خاطر مردم لازم است با استقرار دستگاه روز شمار زمینه اطلاع یافتن مردم از زمان پایان یافتن پروژه‌های عمرانی شهرداری فراهم شود. همچنین نصب روزشمار علاوه بر جنبه آگاه‌سازی و شفاف‌سازی برای عموم مردم، سبب می‌شود که مسئولان خود را موظف کنند تا با برنامه‌ریزی دقیق، کار را در زمان مقرر ارائه دهند.
عبدالعزیز فدعمی می‌افزاید: سال‌ها است که در دنیا مسئولان و متولیان امور اجرایی برای نمایش اتمام به موقع پروژه‌های خود از نصب روزشمارهایی در محل انجام کار استفاده می‌کنند، روزشمارهایی که با در نظر گرفتن تعداد روزهای توافق شده برای اتمام کار، نشان‌دهنده دقت برنامه‌ریزی پیمانکاران و مجریان طرح هستند.
او می گوید: اقداماتی که در راستای شفاف‌سازی، نظارت‌پذیر نمودن و پاسخگو کردن مسئولان در حوزه های مختلف، از جمله نصب روزشمار بر روی پروژه‌های عمرانی صورت می‌گیرد از این روست که اعمال مسئولان قابل محاسبه، نظارت و بازخواست باشد و در صورت وقوع هرگونه خلل، قصور یا تقصیر و یا تاخیری در انجام امور‌ یا تحقق وعده‌ها، آن مسئول در برابر مردم پاسخگو بوده و به حضور مردم توضیح دهد.
فدعمی به روزشمار پروژه پل هشتم اشاره می‌کند و می‌گوید: دستگاه روزشمار در دوره سرپرستی شهرداری اهواز بر پروژه نصب شد و به دلیل مشکلات شهرداری در آن دوره، این اقدام ناکام ماند. یکی از مهم‌ترین دلایل متوقف شدن روزشمار بحث اعتبارات بود که به دلیل مشکلات شورای شهر و شهرداری در آن دوره، اعتبارات پروژه تامین نشد و این امر روند ساخت پل را کند کرد.
او می‌گوید: مسائل زیبا‌سازی و نورپردازی پل نیز در روزشمار لحاظ نشده بود و به این خاطر زمان‌بندی روزشمار بسیار فشرده شده و افتتاح پروژه براساس آن زمان‌بندی کار دشواری بود.
فدعمی عنوان می‌کند: در نصب روزشمار نباید کیفیت را فدای سرعت کرد و باید تمام جنبه‌ها در زمان‌بندی لحاظ شود و قطعا افتتاح کامل یک پروژه برای شهروندان با ارزش‌تر از افتتاح زود‌هنگام و نیمه‌تمام آن است.
فرماندار اهواز استقرار روزشمار پروژه‌ها را بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌‌افزاید: انتظار داریم شهرداری هر چه سریع‌تر با تحقق این موضوع زمینه آگاهی مردم از روند اجرای پروژه‌ها را فراهم کند.

سخن آخر
مدیران شهری باید به یاد داشته باشند که برای شفاف‌سازی تنها خود را ملزم به استفاده از روز‌شمار در پروژه‌های خود نکنند؛ بلکه در اجرای پروژه‌های بزرگ نظر مردم را به عنوان شهروندان جویا شوند در این صورت است که مردم در پرداخت عوارض شهری خود پیش‌قدم می‌شوند و با اشتیاق بیشتری در پروژه‌های عمرانی شرکت می‌کنند.
================
گزارش از ایناس عبدالخانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد