سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

در پی تخریب‌های میدان نفتی آزادگان
حکم توقف تخریب در هورالعظیم صادر شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ابلاغ حکم دادگاه مبنی بر توقف تخریب‌های میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم خبر داد.

خبرگزاری فارس: حکم توقف تخریب در هورالعظیم صادر شد

تورج همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به تخریب‌های شرکت نفتی آزادگان در هورالعظیم اظهار کرد: حکم دادگاه مبنی بر توقف تخریب‌ها در این تالاب توسط یگان حفاظت محیط زیست دشت آزادگان و نیروی انتظامی به تمام پیمانکاران عمرانی این شرکت ابلاغ شد.
وی افزود: ارزیابی‌های زیست محیطی برای هشت محوطه نفتی انجام شده، این در حالیست که 16 محوطه جدید بدون بررسی زیست محیطی ایجاد شده است.
همتی تصریح کرد: شرکت نفت به تعهدات خود در این تالاب پایبند نیست و هسته‌های زیست محیطی نیز در این محوطه‌های نفتی ایجاد نشده است.
وی خشک کردن اراضی تالابی، خاکبرداری از تالاب، جاده‌سازی، آتش زدن حوضچه‌های نفتی و تخلیه پسماندها و پساب‌های آلوده را از جمله تخریب‌های این شرکت در هورالعظیم عنوان کرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف توسعه نیست و قصد ممانعت از استخراج نفت ندارد، اما با توجه به اینکه این تالاب یکی از 200 نقطه برتر زیست محیطی جهان است فعالیت‌های عمرانی باید در آن محدود و تخریب‌ها متوقف شود. چرا که نفت سرمایه‌ای تمام شدنی است و اقتصاد آینده کشور به منابع زیستی وابسته و مبتنی بر گردشگری به ویژه طبیعتگردی است، بنابراین نباید محیط زیست را فدای نفت کرد.
وی با اشاره به پدیده گرد و غبار اظهار کرد:‌ هورالعظیم نقش موثری در شکل‌گیری و انتشار پدیده گرد و غبار دارد. این تالاب مانعی برای شکل‌گیری و ورود پدیده گرد و غبار به کشور است که در صورت تخریب قطعا این پدیده شدت بیشتری می‌یابد.
هورالعظیم با 450 هزار هکتار وسعت در غرب خوزستان، خط مرز زمینی دو کشور ایران و عراق را تشکیل می‌دهد. بهره‌برداری از میدان آزادگان، یک پروژه نفتی است که در دو بخش شمال و جنوب هورالعظیم اجرا می‌شود.
در سال 87 بر اساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون اقتصاد، بیش از ٧ هزار هکتار از اراضی ملی واقع در دشت آزادگان خوزستان برای عملیات حفاری با رعایت قوانین زیست محیطی به مدت پنج سال در اختیار وزارت نفت قرار گرفت و مقرر شد پس از قطعیت استخراج نفت، بهره‌برداری از محل هر یک از چاه‌های استخراج نفت با شعاع ٢٥٠ متر از نقطه استخراج به مدت ٣٠ سال به وزارت نفت واگذار شود. علاوه بر تخریب های نفتی در محدوده این تالاب، چند روز پیش شرکت نفتی آزادگان ناظران محیط زیست را نیز از هورالعظیم اخراج کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد