سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

/ستاد خشکسالی/
معاون طرح‌های آب سازمان آب و برق خوزستان:
حجم مخازن آبی استان خوب و حجم ورودی آب کرخه اسفناک است

اقتصادی  19/10/1390  09:37:13
9010-8974-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع آب سازمان و آب و برق خوزستان گفت: کرخه از نظر آورد وضعیت خوبی ندارد و کمترین میزان آورد را در طول تاریخ خود داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، هوشنگ حسونی‌زاده در نشست ستاد خشکسالی استان که روز گذشته (18 دی‌ماه) که در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارش در حوضه در کارون تاکنون 118 میلی‌متر است که در مقایسه با سال گذشته که 32 میلی‌متر بوده افزایش داشته است.

وی افزود: براساس آخرین تصاویر دریافت شده، سطوح پوشش برف استان متاسفانه بسیار کم است. پوشش برف در حوضه کرخه و جره حدود چهار درصد، دز 15 درصد، کارون هفت درصد و مارون سه درصد بوده است.

حسونی‌زاده درباره وضعیت حجم آب ورودی به مخازن سدها از ابتدای سال آبی تا 16 دی‌ماه، تصریح کرد:‌ حجم ورودی آب در حوضه کارون 66 درصد، در دز 52 درصد، کارون بزرگ 61 درصد و کرخه 19 درصد نسبت به سال‌های نرمال بوده است که کرخه از این نظر، وضعیت اسفناکی دارد.‌ حجم آب ورودی به مخزن مارون به دلیل بارش اخیر حدود 98 درصد سال‌های نرمال است. در مجموع حجم آب ورودی به حوضه‌های آبی استان 53 درصد سال‌های نرمال بوده است.

معاون طرح‌های آب سازمان آب و برق خوزستان در زمینه تحقیق پیش‌بینی‌های بارش در سال جاری، گفت: ‌در حوضه کارون بزرگ 91 درصد و در حوضه مارون 150 درصد پیش‌بینی‌های بارش تحقق یافته است. در مجموع 87 درصد پیش‌بینی بارش در حوضه‌های آب استان محقق شده اما در دی‌ماه به دلیل عدم بارندگی، میزان ورودی‌های مخازن بسیار پایین‌ بوده است.

وی بیان کرد: امسال حجم مخازن آبی استان به 2 میلیارد و 587 میلیون مترمکعب رسید در حالی‌که حجم مخازن سال گذشته در این زمان 2 میلیارد مترمکعب بود و وضعیت حجم مخازن نسبت به سال گذشته بهتر است. در سال جاری مخزن دز وضعیت بدی دارد و از 257 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 197 میلیون مترمکعب و مخزن سد کرخه از 712 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 124 میلیون متر مکعب رسیده است.

در ادامه این نشست فتح‌الله دهکردی، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: باید برای آینده وضعیت کرخه تصمیم‌گیری کرد. در سال‌های 86 و 87 به دلیل کشت نرمال قرار شد کشت زمستانه با صرفه‌جویی و همکاری کشاورزان انجام شود اما کشت تابستانه در سال 87 ممنوع و فقط کشت‌های دائمی همچون باغات و نخلیات و آب شرب مورد نیاز تامین شد. معتقدم امسال نیز برای کرخه باید همان سیاست سال‌های 86 و 87 را مجددا اجرا کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد