سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

کمربند سبز اهواز؛ ضرورت فراموش شده

 سرویس محیط زیست ایبنانیوز
یادداشت / سیاوش محمودی

اهواز یکی از سه کلانشهری است که فراتر از دو دهه پیش ضرورت ایجاد کمربند سبز بر پیرامون آن مصوب شده است، ولی متأسفانه به دلایل زیاد به ویژه عدم ثبات مدیریت شهری تاکنون تحقق نیافته است، و جا دارد شهروندان و فعالان محیط زیست اهواز از شهرداری این کلانشهر مظلوم بخواهند مجدانه پروژه کمربند سبز اهواز را در دستور کار خود قرار دهد. گفتنی است از سالها پیش در شهرهای اصفهان و تبریز سازمان های مستقلی زیر نظر شهرداری و با هدف ایجاد و نگهداری کمربند سبز این کلانشهرها ایجاد شده و دستاوردهای بزرگی داشته است.
اهواز از جمله کلانشهرهایی است که به دلیل ویژگی های اکولوژیک از دیرباز نیاز مبرم به گسترش فضای سبز و تأمین هوای سالم و پاک داشته است. و سالها قبل از بروز پدیده گردوغبار و ریزگرد، پروژه کمربند سبز اهواز تصویب شده بود و حال که میزبان ریزگردهای کشورهای همسایه نیز شده ایم، ضرورت این پروژه صد چندان شده است.
فراتر از ضرورت های اولیه که پروژه های کمبرند سبز اهواز را ااز نگاه کارشناسان الزامی می ساخت، امروزه غلظت گردوغبار و ریزگردهای شهر اهواز فراتر از ۱۰ هزار میکرو گرم یعنی دهها برابر بالاتر از حد مجاز است و روز به روز هم بر فراوانی و غلظت این قبیل ذرات مسموم و کشنده به واسطه گسترش بیابان زایی در حال افزایش است. خشک شدن تالابها در جنوب خوزستان و نابودی سالانه صدها هکتار جنگل در شمال خوزستان و غیره از جمله عوامل پدیده بیابان زایی هستند که در چرخه ای پایان ناپذیر، آثار آن را تشدید می کنند و شاید از همین رو است که اهواز به یکی از آلوده ترین شهرها تبدیل شده است.
نگویید مشکل ریزگردها عزم ملی می طلبد. اصلاً بیایید و فرض کنیم معضل گرد و خاک و هجوم ریزگردها حل شده است و شرایط به همان ده سال پیش برگشته است. باز هم ضرورت کمربند سبز اهواز محسوس است. نمی توان و نباید آلودگی روز افزون حاصل از چرخه صنعت و سوخت محصولات نفتی، که موجب خسارات مالی جانی بران ناپذیر و هنگفتی است، بی تفاوت باشیم. که در این صورت، اگر زنده بمانیم، ناگزیر از تسلیم عرصه به ریزگردها و یا ترجیح فرار بر قرار از این دیار خواهیم بود پس لاجرم چاره ای جز بیابان زدایی نداریم.
اخیراً در روزنامه ها خواندم که شهرداری اهواز بهانه «تخریب فرهنگسرای در حال ساخت بهمن در ساحل شرقی کارون» را گسترش فضای سبز عنوان کرده است. چنین بهانه ای آنهم برای سرپوش گذاشتن بر یک حرکت غیرفرهنگی، مرا مصمم به نوشتن این مقاله کرد. فرهنگسرا هم کمربند سبز فرهنگی شهر است و نباید از آن غافل شد. فرهنگسراها ریه های تنفسی فرهنگ و هنر شهر اند و باید آنها را پاس بداریم و گسترش دهیم.
اینجانب بعنوان یکی از دوستداران هوای پاک، از جناب آقای کتانباف شهردار محترم کلانشهر اهواز انتظار و تقاضا دارم، ایجاد فضای سبز جبرانی شهر اهواز را با هدف مهار آلودگی هوا در دستور کار شهرداری اهواز قرار دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد