سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

برای دومین سالمرگ محمد ایوبی
فرهنگی و هنری  18/10/1390  09:35:42
9010-11980-5 کد خبر
RSS :: پرینت

فردا (19 دی 90) مصادف با دومین سالمرگ محمد ایوبی، داستان‌نویس خوزستانی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا از خوزستان ایوبی متولد سال ۱۳۲۰ در شهر اهواز بود. وی از معدود نویسندگان دهه 40 است که بعد از انقلاب هم در ایران ماند. او از اعضای قدیمی کانون نویسندگان بود. رمان‌های "راه شیری" و "سفر تا سرطان مغول" همچنین سه گانه "آواز طولانی جنوب" و نیز مجموعه داستان "مراثی بی‌پایان" از جمله آثار او است.

او سردبیر مجلهٔ اینترنتی ـ ادبی خزه بود. ایوبی در دهه 70 مدتی مسؤول صفحه ادبی روزنامه سلام بود که مجموعه مقالات او در آن روزنامه بعدها در قالب کتاب "جان شکر" گردآوری و منتشر شد.

از آثار او می‌توان از "گزیده اشعار نیما یوشیج"، سه گانه رمان "آواز طولانی جنوب" ("غمزه مردگان"، "سفر سقوط" و "زیتون تلخ، خرمای گس")، داستان بلند "راه شیری"، رمان‌های "صورتک‌های تسلیم"، "زیر چتر شیطان" و "راه گراز" و مجموعه داستان‌های "مراثی بی‌پایان"، "پایی برای دویدن" و "شکفتن سنگ" نام برد.

ایوبی مجموعه داستان "جنوب سوخته" و رمان "طیف باطل" را نیز پیش از انقلاب نوشت. رمان "با خلخال‌های طلایم خاکم کنید" او نیز موفق به گرفتن مجوز نشد. این داستان‌نویس همچنین دو رمان "مرد تشویش همیشه" و "آب بازی" را نوشت. رمان "صورتک‌های تسلیم" او از نامزدهای دریافت جایزه جلال آل‌احمد بود.

محمد ایوبی، روز شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ در سن ۶۷ سالگی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان ابن سینای تهران از دنیا رفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد