سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

7 ماه از تخریب حرم علی بن مهزیار گذشت / بازسازی حرم در نقطه صفر !

شوشان : همزمان با آغاز فصل تابستان و روزهای آغازین تیر ماه امسال ، خبری در رسانه های محلی و کشوری منتشر شد که در کنار بازتاب های وسیع ، بهت حیرت مردم و مسئولین را به دنبال داشت. خبر این بود : حرم علی بن مهزیار در اهواز با خاک یکسان شد !

در آن زمان رسانه ها نوشتند که بقعه تاریخی علی بن مهزیار که جزو میراث فرهنگی و مذهبی کشورمان است، در اقدامی عجیب، ‌با خاک یکسان شد.

هر چند مسئولان اوقاف، ‌هدف از این کار را ترمیم و توسعه حرم عنوان کرده‌اند اما مگر نمی شد بدون تخریب این بنای مذهبی که با هزینه های سنگین ساخته شده است، نسبت به توسعه آن، ‌مانند بسیاری از اماکن متبرک دیگر، مانند امامزاده صالح تهران، اقدام نمایند؟

سایت عصر ایران نیز شرح حال این تخریب را در آن زمان بدین گونه به تصویر کشید : انگار زمین شخم خورده بود. گرما شدید تر از آن بود که بشود بیشتر ماند و شوک هم بیشتر از آن که روی موضوع تمرکز کنیم. مسئولین و آن ها که باید از موضوع خبر داشته باشند یکی از توسعه حرف می‌زد و دیگر از بازسازی و دیگری از چراغ خاموش حرکت کردن متولیان و... اما این بقعه و زیارتگاه و مرکز اصیل دینی که خانه یا ملک کلنگی نبود که به اصطلاح معماران و بناها کپش کنیم و چند طبقه بسازنش! هر محل هر چه کهن تر باشد و قدیمی تر با شناسنامه تر و اصیل تر است و در شرایطی تجدید بنا را می‌طلبد که به نظر می‌رسد هنوز درباره مرقد علی ابن مهزیار اهوازی صدق نمی‌کرد چرا که هم دو سالن مجزا داشت و هم ضریحی مناسب و هم صحن و حیاطی قابل استفاده در ضمن تا به حال بارها صحن‌های رضوی و یا شاه چراغ و دیگر زیارتگاه‌ها توسعه پیدا کرده‌اند اما هیچ کدام به این شکل و وضع درنیامده‌اند...

همزمان با انتشار این مطلب ، اوقاف خوزستان اطلاعیه ای صادر کرد و به انتشار این گونه اخبار واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه اوقاف آمده بود که پس از بررسی‌های فنی، با توجه به طرح دو طبقه بقعه، امکان استفاده از ساختمان موجود و اتصال آن به ساختمان جدید وجود نداشت و دلیل آن هم افزایش 14 برابری متراژ و حجم بالای مصالح و بنای سنگین بقعه جدید است که بسترسازی قدیمی جواب‌گوی آن نبود. همچنین با توجه به این‌که در ساختمان جدید طبقه اول 11 متر و طبقه دوم 9 متر ارتفاع دارد، گنبد حائل، بین دو طبقه بوده و مانع اجرای طرح جدید بود و علی‌رغم میل باطنی مسئولان امر، باید این کار انجام می‌شد.

البته پس از آن ، خبرهای دلگرم کننده ای جهت تامین اعتبار و ساخت حرم در کمترین زمان به گوش رسید.  بر این اساس، گفته شد از محل سفرهای استانی رئیس جمهور 8 میلیارد ریال به توسعه این بقعه شریف اختصاص یافته که با این اعتبار و البته کمک‌های مردمی می توان در دو سال  اصل بنا را کامل کرد.

ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻴــﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺣﻴﺮﺕ ﻭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻲ ﺩﻭﺳــﺘﺪﺍﺭﺍﻥﺍﻳﻦ ﺑﻘﻌﻪ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﻦ بود ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﻨﺎﻱ ﻋﻠﻲ ﺍﺑﻦ ﻣﻬﺰﻳﺎﺭﺑﻪ ﻗﺮﻥ ﺳﻮﻡ ﻫﺠﺮﻱ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻘﻌﻪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻗﺮﻭﻥ ﺑﻌﺪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﻱﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪﻱ ﺑﻪ ﺁﻥ شﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦﻛﺴﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﻱﺑﺴﺖ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﻧﺴﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ.

هر چند در آن زمان ﺳـﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻭﻗﺎﻑ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﺍﻳﻦ ﺑﻨﺎﺭﺍ ﻛﺎﻣﻼ ﺍﻣــﺮﻱ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ذکر کرد اما ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ در آن زمان نسبت به این تخریب واکنش نشان داد و ضمن بی اطلاعی و عدم هماهنگی با میراث فرهنگی گفت که ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳــﺘﻌﻼﻣﻲ ﺍﺯ ﻣﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸــﺪﻩ ﺍﺳــﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺍﺳــﺘﻘﺒﺎﻝﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻡ ﻗﺒﻼ ﺑﻪ ﺍﻧﻬﺎﺍﻋﻼﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺧﻮﺍﺳــﺘﺎﺭ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﺼﻤﻴﻤﺎﺕﺍﻳﻦ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺷﺪﻳﻢ ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪﻫﻴﭻ ﻣﻜﺎﺗﺒﻪ ﻳﺎ ﻣﺸـﻮﺭﺗﻲ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

از زمان تخریب حرم تا وعده های بازسازی و توسعه ، تقریبا بیش از 7 ماه می گذرد ولی هنوز متولی ساخت حرم و میزان توسعه و پیشرفت آن مشخص نیست و مسئولین همچنان عدم  پیشرفت توسعه و بازسازی حرم را به نبودن اعتبار منتسب می کنند.

حال سوال اینجاست که چگونه در نبود یا کمبود اعتبار اقدام به توسعه و بازسازی حرم شد؟ آیا مسئولین در زمان تخریب به فکر اعتبار نبودند ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

حرم علی بن مهزیار اهوازی قبل از تخریب

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد