سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

با اشاره به کاهش 80 درصدی حجم مخزن کرخه؛
دهکردی از تامین نشدن آب اراضی کشاورزی حوزه کرخه ابراز نگرانی کرد
 

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم آب ورودی به حوضه‌های آبی استان در دشت خوزستان، 2 میلیارد و 220 میلیون مترمکعب بوده که این میزان 58 درصد آورد آب در سال‌های نرمال است.

 

فتح‌الله دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان– اظهار کرد: در حوضه سد کرخه 550 میلیون مترمکعب کاهش در مخزن نسبت به سال قبل رو به رو هستیم.

 وی افزود: به جز رودخانه و سد کرخه در بقیه حوزه‌ها تا حدودی وضعیت مناسب است و مشکلی از نظر تامین آب کشاورزی نخواهیم داشت؛ اما در حوزه کرخه به دلیل کاهش 80 درصدی حجم ورودی آب به مخزن نسبت به سال‌های نرمال، نگران هستیم. البته قرار است در هفته‌جاری نشست ستاد خشکسالی برگزار و برای حوزه‌هایی که با کاهش آب روبه‌رو هستند تصمیم‌گیری شود.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهارکرد: وضعیت حوزه خیرآباد و زهره نیز به دلیل این‌که سد مخزنی برای کنترل وضعیت کم‌آبی وجود ندارد، مشابه حوزه مارون است اما برای تامین آب در این حوزه‌ها نسبت به کرخه نگرانی کمتری وجود دارد.

 دهکردی عنوان کرد: با وجود پیش‌بینی‌های اولیه سازمان هواشناسی مبنی بر نرمال بودن بارش‌ها در حوزه‌های منتهی به دشت خوزستان، در سه ماهه پاییز بارش‌ها 45 درصد میزان بارش در سال‌های نرمال بود.

 وی با بیان این‌که میزان بارش در سد کرخه 20 درصد سال‌های نرمال بوده است، خاطرنشان کرد: حجم ورودی آب در مخزن سد کرخه معادل 180 میلیون مترمکعب است در حالی که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی تحقق بیش از 2 برابری این میزان آب در حوزه کرخه انتظار می‌رفت.

 معاون سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: براساس مصوبات ستاد خشکسالی حدود 60 درصد سال‌های نرمال پیش‌بینی کشت در حوزه کرخه شده بود که در حال حاضر 130 هزار هکتار معادل بیش از 30 درصد افزایش نسبت به سال‌های نرمال کشت شده است و این 2 مساله ما را در خصوص اطمینان از ادامه تامین آب اراضی تحت کشت حوزه کرخه نگران می‌کند.

 دهکردی گفت: در حوزه کارون بزرگ که شامل سد دز و کارون است حجم مخازن تا ششم دی‌ماه حدود هفت میلیارد و 417 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته حدود یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد. آورد آب این حوزه یک میلیارد و 764 میلیون بوده که این میزان 66 درصد سال‌های نرمال است.

 وی افزود: همچنین در حوضه مارون‌ حدود 285 میلیون مترمکعب افزایش حجم مخزن نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم که وضعیت مناسبی‌تری است و حجم ورودی آب به مخزن آن 267 میلیون مترمکعب بوده و در مقایسه با سال‌های نرمال 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد