سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

توسط شرکت نفت صورت گرفت
اخراج ناظران محیط زیست از هورالعظیم

خبرگزاری فارس: به دستور شرکت نفت، فعالیت ناظران محیط زیست در هورالعظیم به حالت تعلیق درآمد.

خبرگزاری فارس: اخراج ناظران محیط زیست از هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، فعالیت شرکت نفت در هورالعظیم در قالب میدان نفتی آزادگان را یادآور شد و اظهار کرد: اراضی تالابی تحت ضوابط و شرایط خاص برای فعالیت و اکتشاف به وزارت نفت واگذار شده، اما میدان نفتی آزادگان از زمان حضور تا کنون، نه تنها به تعهدات زیست محیطی خود عمل نکرده بلکه اخیرا هسته‌های زیست محیطی مستقر در هورالعظیم را نیز به حالت تعلیق درآورده است.
وی تصریح کرد: هسته‌های زیست محیطی طبق قانون و دستورالعمل، همچنین صورتجلسات فیمابین باید در زمان فعالیت شرکت نفت در هورالعظیم مستقر باشند.
همتی با اشاره به اخراج 12 نفر شاغل در هسته‌های زیست محیطی مستقر در تالاب، این عمل را به منزله سکوت اطلاعاتی در منطقه و بی‌اعتنایی شرکت نفت به قوانین جمهوری اسلامی دانست.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت به تعهدات زیست محیطی خود در هورالعظیم عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها از طریق مراجع قضایی برای اجرای تعهدات بر زمین مانده و تضمین‌های قانونی در حوزه نفت ادامه دارد تا تعهدات 10 سال گذشته نفت در منطقه محقق شود.
همتی ادامه داد: برخی سعی می‌کنند واسطه شوند و مشکلات را حل کنند، اما کار از اختلاف و حل آن گذشته است و سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات قانونی خود را انجام می‌دهد و تحت هیچ شرایطی از اجرای ضوابط زیست محیطی عدول نمی‌کند.
به گفته وی، ضوابط محیط زیست در چند کمیته ارزیابی مشخص شده و به شرکت نفت ابلاغ شده است اما مصوبات و مجوزهای صادره در کمیسیون‌های ارزیابی اجرا نشده است.
دبیر کارگروه تالاب‌های استان با بیان اینکه هورالعظیم یکی از 200 نقطه برتر زیست محیطی جهان است که زیر چرخ‌های نفت له می‌شود، تصریح کرد: تخریب مناطق تالابی و قطعه قطعه کردن تالاب، عدم ارائه برنامه‌های احیایی، جلوگیری از ورود آب به مخازن و ممانعت از تبادل آبی، استقرار واحدهای غیرمجاز اغلب در قسمت شمال تالاب، عدم مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب از ابتدای حضور تا کنون و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوه تالابی از جمله تخلفات میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم است. همچنین نقاط متعددی از محدوده تالاب به ویژه در بخش شمالی تخریب شده این در حالیست که هیچگونه هماهنگی برای فعالیت در این قسمت‌ها با محیط زیست صورت نگرفته و این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد.
هورالعظیم با 450 هزار هکتار وسعت در غرب خوزستان، خط مرز زمینی دو کشور ایران و عراق را تشکیل می‌دهد. بهره‌برداری از میدان آزادگان، یک پروژه نفتی است که در دو بخش شمال و جنوب هورالعظیم اجرا می‌شود.
در سال 87 بر اساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون اقتصاد، بیش از ٧ هزار هکتار از اراضی ملی واقع در دشت آزادگان خوزستان برای عملیات حفاری با رعایت قوانین زیست محیطی به مدت پنج سال در اختیار وزارت نفت قرار گرفت و مقرر شد پس از قطعیت استخراج نفت، بهره‌برداری از محل هر یک از چاه‌های استخراج نفت با شعاع ٢٥٠ متر از نقطه استخراج به مدت ٣٠ سال به وزارت نفت واگذار شود. اما به اعتقاد کارشناسان تمام عملیات اکتشاف نفت اثرات مخربی بر محیط زیست دارد؛ که‌ غالبا برگشت‌ناپذیر است. و پس از استخراج نفت، آن هم به مدت ٣٠ سال، محیط زیست هور که سه اکوسیستم هوایی، دریا و زمین را توامان دارد، به کلی نابود خواهد شد و چیزی از آن باقی نخواهد ماند که به سازمان محیط زیست عودت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد