سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار هنری - فرهنگی

انجمن های دوستدار میراث فرهنگی فرصت هستند نه تهدید

انجمن های دوستدار میراث فرهنگی فرصت هستند نه تهدید

مجتبی گهستونی

در چهارمین همایش ملی ثبت آثار تاریخی- طبیعی و معنوی که در قشم برگزار شد باردیگر مشخص شد که انجمن های دوستدار میراث فرهنگی فرصت هستند نه تهدید.

اعتماد معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور و دفتر ثبت آثار این سازمان به انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و همراهی نمایندگان این تشکل ها نشان داد که با کمی وسعت دید و برداشتن دیوار بی اعتمادی های دوجانبه از فرصت های پیش رو بهره بیشتری می توان گرفت.

در این همایش و همایش قبلی فرصت شد تا بخشی از دوستداران میراث فرهنگی دعوت شده در جریان روند سخت و گاه طاقت فرسای ثبت آثار تاریخی- طبیعی و معنوی قرار بگیرند و از سوی دیگر برای طرف مقابل نیز مشخص شد که آن چهره زشتی که گاهی از دوستداران میراث فرهنگی ساخته می شود زائیده خیال عده ای سطحی نگر است.

در این همایش با درایتی که مسعود علویان صدر معاونت میراث فرهنگی به خرج داد فرصتی فراهم آمد تا تنی چند از دوستداران میراث فرهنگی در کنار کارشناسان اعزامی ادارات کل میراث فرهنگی قرار بگیرند و با دفاع جانانه تلاش نمایند پرونده های ارائه شده ثبت ملی شوند. اگر چه گاهی به دلیل وجود بعضی افراد و عواملی سعی می شد فضا سنگین گشته و این فرصت همکاری دوسویه بوجود نیاید اما با درایت های بوجود آمده تیر آن نیت سوء به ناکجا آباد سرایت می کرد.

من به عنوان یک خوزستانی و بعد از به عنوان یک روزنامه نگار و سخنگو انجمن دوستدار میراث فرهنگی تاریانا خوزستان از اینکه شاهد ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی خوزستان بودم خوشحال شدم. آنگاه که دیدم حاضرین از وجود بعضی جاذبه های تاریخی و طبیعی و معنوی در خوزستان لذت می برند بر خود بالیدم ولی هنگامی که متوجه می شوم برای بعضی از این آثار بعد از ثبت تلاشی صورت نمی گیرد تا برای حفاظت و بهره برداری از آن اتفاق خوشایندی افتد نگران می شوم.

در آن همایش از اینکه بسیاری دیدند که من با سعه صدر با همشهریان خودم که کارشناسان اعزامی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هستند دوستانه برخورد می نمایم و یا حتی همکاری دارم خوشحال شده اما وقتی با برخورد سرد و منفعلانه مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در مدت زمان دو روزی که حضور داشت با من مواجه شدند نگران گشته و متعجب می شدند و می گفتند: "برخورد شخصی و یکسویه نگرانه تا چه حد؟" در دیدارهایی که با آقای علویان صدر معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و خانم مومنی رئیس دفتر ثبت آثار داشتم از اینکه ما دوستداران میراث فرهنگی در این همایش حضور پیدا کرده ابراز خوشحالی می کردند و خواستار همکاری و تعامل هرچه بیشتر ما با سازمان میراث فرهنگی در استان ها می شدند.

اما پاسخ من به این دو عزیز بعد از تشکرهای فراوان این بود که ما همواره آماده تعامل بوده و هستیم و خواهان مذاکره بی واسطه با مدیر کل می باشیم و می خواهیم که از اتهام زدن های واهی و خلاف واقع دست برداشته و اطلاع رسانی های ما دلیل بر این نباشد که با ما برخورد حذفی صورت بگیرد. برخوردی حذفی که بارها شاهد آن بوده ایم. بارها به آقای علویان صدر و خانم مومنی اظهار داشتم که اطلاع رسانی های ما هیچگاه تخریبی نبوده و در شریطی که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تمام درهای خود را به روی ما بسته است آن اطلاع رسانی ها صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد.

من به عنوان سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان خطاب به پرویز پور فرخی که بارها گفته و حتی اعتقاد دارد که ما (انجمن تاریانا) با او مشکل شخص داریم این است که انجمن تاریانا به هیچ وجه مشکل شخص با او و هیچ مدیر دیگری ندارد و اگر انتقادی هم موجود است به دلیل عملکرد مدیریتی می باشد. ما اعتقاد داریم که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در زمان مدیر کل فعلی هیچگاه نخواسته از ظرفیت های قوی موجود در این انجمن بهره ببرد و گرنه تاکنون از موفقیت های بیشتری بهره می گشت. انجمن تاریانا تاکنون به دلیل همه اتهام های غیر منصفانه منتشر شده از سوی عوامل درون سازمانی (منظور اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است) متحمل برخوردهای ناجوانمردانه شده است اما این انجمن به خاطر منافع ملی و از همه مهمتر به خاطر میراث فرهنگی خوزستان سفره لطف و کرم و بخشندگی خود را پهن کرده و همه کسانی را که با اظهار نظرهای غیر اخلاقی و غیر منصفانه دل دست اندرکاران انجمن تاریانا را شکستند می بخشد.

ما اگر چه می دانیم که بعضی عوامل درونی این اداره کل تمام تلاش خود را برای ریشه کن کردن انجمن تاریانا که می کوشد از ظرفیت های قانونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده کند به کار بسته اند اما همواره آنها را به خدا واگذار کرده ایم.

در اینجا خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان عرض می نمایم که اگر در فضایی سالم و به دور از حاشیه سازی حاشیه سازان فرصتی برای گفت و گو و همکاری فراهم آورد حاضر به همکاری دو جانبه به منظور حافظت از میراث فرهنگی هستیم و گرنه همین انجمن به تلاش همیشگی خود برای معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری و دفاع از میراث فرهنگی استان می پردازد. این انجمن همواره خواهان آن بوده تا در فضایی به دور از حاشیه و جنجال اقدام به کار نماید. درست است که در همایش چهارم ثبت آثار تاریخی پرونده هایی از سوی این اداره کل مطرح و ثبت گردید اما ما و بسیاری دیگر می دانند که نقش انجمن تاریانا حداقل در شناسایی و معرفی بخشی از آن آثار چقدر مفید و موثر بوده است و از این بابت برخود می بالیم.در اینجا جا دارد برای زحماتی که کارشناسان اعزامی و حتی مدیر متقبل شدند تبریک خود را اعلام نماییم.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان همواره دوست داشته است که شاهد پیشرفت استان و استفاده از همه توانمندی های موجود در خوزستان باشد تا سربلندی و عزت این مرز و بوم بیش از پیش رخ نمایان کند.

در پایان

بار دیگر دیگر یادآور می شویم که انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان هیچگاه برخورد حذفی با مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان نداشته و هیچگاه تقاضایی شخصی مطرح نکرده است. این انجمن حاضر است تمام بی حرمتی های انجام شده و برخوردهای حذفی را بخشیده و اعلام کند که "ما حاضریم برای میراث فرهنگی که شناسنامه و هویت هر ایرانی محسوب می شود گام برداریم آیا شما نیز که در این برهه از زمان مسئولیتی در حوزه میراث فرهنگی دارید حاضر هستید که گامی به جلو بردارید؟ "

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد