سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

سازمان آب و برق متولی اصلی کارون است یا شهرداری؟

اختلاف بین شهرداری و وزارت نیرو درباره مالکیت کارون / آیا سازمان آب و برق حاضر به سرمایه گذاری درخصوص تفریحات عمومی در کارون است؟ / سهم شهرداری از کارون فقط هزینه است بدون درآمد ! / چرا سازمان آب و برق به فکر نظافت و زیباسازی کارون نیست؟/ شهرداری یکی از مالکین رودخانه کارون شود/ اردک هایی که در کارون ناپدید شدند/ متقاضیان سرمایه گذاری در کارون بلاتکلیفند

شوشان : اهواز است و همین رودخانه کارون ؛ نماد سرزندگی که طروات اش این روزها دستخوش تغییر شده و با داشتن هزار و یک مدعی در قعر بی تفاوتی ها غرق شده  و تاکنون کسی نبوده تا پاسخگوی این سوال باشد که چرا این رودخانه با وجود آنکه چندین دستگاه از جمله سازمان آب و برق ، برق منطقه ای و شهرداری سنگ آن را به سینه می زنند بی متولی مانده و در شان نام اش به آن رسیدگی نمی شود.

این سوالی است که برای یافتن چرایی آن پای صحبت های معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نشستیم تا شاید علت مغفول ماندن از آن روشن شود .

عالی پور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این خصوص به خبرنگار شوشان گفت:  همیشه وقتی به پایان سال و شروع سال جدید نزدیک می شویم یکی از مهمترین دغدغه های مسئولین اهواز و استان رسیدگی به وضعیت کارون است چرا که مهمترین مکان گردشگری و تفریحی در اهواز این رودخانه و ساحل ا ش می باشد.

رسیدگی به کارون مغفول مانده است

عالی پور گفت: اکثر کلانشهرهای ایران فاقد رودخانه به این پر آبی هستند. در تبریز رودخانه ای کوچک وجود دارد که هم اکنون تبدیل به کانال شده و  از منابع جهانی برای زیباسازی رودخانه و ساحل اش وام گرفته اند، اما سوال این جاست که چرا باید رودخانه کارون که تقریبا تمامی مردم استان با آن خاطرات دارند و مهمترین استعداد این شهر به شمار می آید از متولی خاصی برای پرداختن به خود بهره نگیرد و رسیدگی به کارون در خور شان نامش نباشد.

وظایف دستگاه ها در قبال کارون مشخص شود

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: متاسفانه تاکنون پرداختن به موضوع رودخانه کارون یا مغفول مانده و یا سکوت در این رابطه اختیار شده است، از این رو حتما می بایست یک مبحث حقوقی برای رسیدگی به وضعیت کارون باز شود  و در ان وظا یف شهرداری و سازمان آب و برق در قبال  رودخانه کارون تعیین شده و اینکه با توجه به قانونی که وجود دارد مالکیت این رودخانه در محدوده شهری و خارج شهری مشخص شود.

وی افزود : متاسفانه بدلیل عدم پرداختن به این موضوع تاکنون هیچ دستگاه مسئولی که برای ساماندهی رودخانه کارون دارای وظایف و قوانین مشخصی است  دچار بحث و حتی ایجاد چالش نشده اند و تنها آراء  قانونی که  وجود دارد در رابطه با پرونده های ملکی خاص است.

باب بحث درخصوص مالکیت کارون باز نشده

علیرضا عالی پور گفت: متاسفانه تاکنون هیچ گونه مذاکره ای بین شهرداری و وزارت نیرو و سازمان آب و برق و شرکت های بهره بردار مطرح نشده و به نظر من این باشد که موضوع فوق بحث اولویت داری در کشور نباشد و به این دلیل که کلان شهر های مهم ما به دلیل نداشتن رودخانه چنین مشکلی ندارند و همین موضوع باعث مشکلات فراوانی برای کارون شده است.

چالش بین شهرداری و سازمان آب و برق خوزستان

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: اختلاف  در خصوص رودخانه کارون بین شهرداری و سازمان آب و برق از اینجا شروع می شود که در قانون شهرداری ها و در تبصره 6 ذیل ماده 96 عنوان می شود که اراضی کوچه های عمومی، معابر و بستر رودخانه ها در شهر، باغ های عمومی و گورستان ها و درختان و ... که واقع در محدوده شهری می باشند و مورد استفاده عموم قرار دارند جزء املاک عمومی و در مالکیت شهرداری می باشند، اما ایجاد تاسیسات آبیاری در بستر رودخانه بلامانع است و شهرداری ها هم در خصوص عملیات عمرانی در بستر رودخانه می بایست نظر وزارت نیرو را جلب نمایند، از این رو قانون کامل است و هر گونه ابهامی را  در بحث اختلاف بین سازمان آب و شهرداری را رفع کرده است.

تنها در خوزستان سازمان آب و برق تشکیل شده است

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به وجود سدها و نیروگاه های فراوان در خوزستان گفت: به همین دلیل تنها در خوزستان سازمان آب و برق تشکیل شده است و وظیفه آن هم حفاظت و بهره برداری از رودخانه ها و نیروگاه های برق آبی و حرارتی و ... می باشد، زیرا در سایر استانها شرکت های آب منطقه ایی و برق منطقه ای برای ساماندهی موارد ذکر شده وجود دارد.

شهروندان از شهرداری انتظار رسیدگی دارند

عالی پور گفت: استدلال وزارت نیرو در خصوص مالکیت رودخانه کارون قانون توزیع عادلانه آب می باشد که در ماده یک و دو قانون اشاره شده است - بستر انهار، کانال های عمومی و رودخانه های دائمی و فصلی و ... در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران می باشد و نظارت و بهره برداری و حفظ هم به عهده دولت و وزارت نیرو است- اما مگر نه اینکه هر ملک عمومی در محدوده شهر خواه و یا ناخواه شهرداری را متوجه خود می سازد و مردم و شهروندان از شهرداری انتظار رسیدگی و ساماندهی به وضعیت آن را دارند، مثلا بحث ایمن سازی جهت جلوگیری از سقوط افراد و خودروها به درون رودخانه، در نظر گرفتن اکیپ امنیتی برای حفاظت از جان افرادی که در رودخانه شنا می کنند، بحث تفریحات آبی مثل سایت های قایق سواری، ماهیگیری، موج سواری، گردشگری و ... که تنها شهرداری متوجه این قضیه است و وزارت نیرو برای این مهم اصلا وظیفه و ردیف بودجه ای در نظر نگرفته است، حال با توجه به قانونی که وضع شده آیا وزارت نیرو حاضر به سرمایه گذاری برای ایجاد تفریحات عمومی در کارون برای مردم است و آیا اینکه شهروندان این سازمان را متولی ایجاد اماکن تفریحی در این ساحل می دانند، یا اینکه باید شهرداری تنها به هزینه کردن بدون دریافت درآمدی در این مکان بپردازد.

اردک هایی که در کارون ناپدید شد

عالی پور در بخش دیگری از این گفت و گو افزود : از این که بگذریم بحث حفظ و نگهداری جانداران دریایی، مثل پرندگان و ماهی ها و ... به عهده کیست، مگر نه اینکه چند وقت پیش فرد خیری 200 اردک و غاز در کنار پل سفید رها کرد و چهره زیبایی به رودخانه کارون در محدوده شهر داد، اکنون تکلیف آنها چه شده و چرا به صورت قاچاق شکار شدند و خبری از آنها نیست.

اگر مالک رودخانه سازمان آب و برق است پس چرا این سازمان به فکر نظافت نیست

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان داشت: از بدیهیات دیگر می توان به فضای سبز و پوشش گیاهی و حفظ و نگهداری اطراف رودخانه و نظافت ساحل و رودخانه اشاره داشت که باز هم به تضاد قانونی برمی خوریم، زیرا اگر مالک رودخانه سازمان آب و برق است پس چرا این سازمان به فکر نظافت نیست و مگر ما توانایی این را نداریم که بدلیل عدم نظافت رودخانه و ساحل رودخانه به سازمان آب و برق و وزارت نیرو اخطار بدهیم، از اینها که بگذریم زیباسازی، نورپردازی، حراست و نگهبانی و برقراری امنیت به عهده کیست و آیا شهروندان به غیر از شهرداری از چه ارگانی این مهم را مطالبه می کنند.

شهرداری اهواز مالک بستر رودخانه کارون است

عالی پور گفت: اما شما به درآمدزایی های رودخانه توجه کنید، مباحثی مثل معادن خاک و شن و ماسه و درآمدزایی از آنها به عهده کیست، از این رو تنها کار شهرداری در راستای رودخانه کارون هزینه کردن بدون درآمد است در حالیکه بموجب تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری ها در محدوده قانونی هر شهر شهرداری مالک بدون قید و شرط بستر رودخانه است.

مهمترین استدلال شهرداری در خصوص مالکیت کارون

وی ادامه داد: اصل قانونی وجود دارد بدین عنوان که  قانون عام موخر هیچ گاه خاص مقدم را نقض نمی کند و از انجاییکه قانون شهرداری ها هم قانون خاص است  بدین مضمون که  شهرداری می تواند تنها در محدوده شهر برنامه ریزی کند و قانون گذاری کند و پروژه هایش را عملی سازد و در خارج شهر هیچ گونه وظیفه ای بر عهده این دستگاه نیست، کما اینکه در ماده 105 قانون شهرداری ها هم قانونی وجود دارد که متوجه می شویم حقوق دیگری از شهرداری از دست رفته است ، زیرا بموجب این قانون  مواد معدنی طبقه اول که در حوزه خدمات شهرداری باشند جز اموال شهرداری است، مگر اینکه این معدن در ملک اشخاص حقیقی و حقوقی باشند، اما اکنون در رودخانه کارون این گونه نیست.

پیگیری تخلفات فقط متوجه شهرداری می شود

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: اکنون ما هر روز شاهد برداشت خاک و مصالح با مجوز و بدون کسب اجازه از شهرداری از رودخانه کارون هستیم، اما هنگامی که بدون مجوز از رودخانه مصالح و خاکی برداشت می شود تنها ارگانی که باید پاسخگو باشد و از این موضوع حراست کند و نگهبانی به عمل آورد شهرداری است، این در حالی است که اگر مالکیت  شهرداری بر رودخانه کارون در محدوده شهری به رسمیت شناخته شده بود بدون شک می توانست تحولات چشمگیری در این زمینه بوجود آورد، از این رو قطعا موضوع فوق نیاز به بازنگری مجدد جهت احقاق حق حقوق شهرداری و شهروندان دارد.

کلیه مکان های عمومی تحت مالکیت شهرداری می باشند

علی رضا عالی پور گفت: در حال حاضر کلیه مکان های عمومی در کلانشهر اهواز اعم از پیاده روها، کوچه ها، املاک عمومی تحت مالکیت شهرداری می باشند و شهرداری می بایست با ارائه خدمات مطلوب شرایط را برای تسهیل در امورات شهروندی مهیا سازد، مگر اینکه در طرح های جامع تفضیلی که بر تمامی طرح ها ارجعیت دارد مورد دیگری پیش آید، در غیر این صورت ما مجری طرح های عمومی هستیم و حق دخل و تصرف در مکان های عمومی را هم داریم.

اولویت شورای حفاظت از رودخانه بحث جلوگیری از آلودگی هاست

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در حال حاضر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در استان با مدیریت استاندار تشکیل شده است، اما مهمترین  اولویت این شورا جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون است که انصافا طی چند سال اخیر هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و مسیرهای فاضلاب در ساحل شرقی و غربی به سرعت در حل اجرا برای عدم ورود می باشد.

متقاضیان سرمایه گذاری در کارون بلاتکلیفند

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: متاسفانه اکنون متقضایان سرمایه گذاری در رودخانه کارون بلاتکلیف هستند، زیرا اکنون ما متقاضیانی از جمله متقاضی بازی های آبی، اسکی روی آب، موج سواری، قایق سواری و ... را روبروی خود داریم، اما آیا شهرداری مالکیت رودخانه را دارد که بتواند دبی رودخانه را اندازه گیری کند و اینکه می توانیم در رودخانه شرایط را برای انجام ورزش ها و بازی های آبی مهیا سازیم یا خیر، از این رو شهرداری از رودخانه کارون تنها هزینه کرد نصیبش می شود.

همچنین متولی رودخانه باید از صفر تا صد ماجرا از جمله ساماندهی جزایر را مدنظر قرار بدهد، ، از این رو علیرغم اینکه دولت هزینه های زیادی را برای ارتقاء کیفیت رودخانه انجام داده اما چون متولی اصلی به عنوان مطالبه مردم شهرداری می باشد و متاسفانه مغفول مانده روند کاری برای ساماندهی تمامی مسائل در رودخانه کارون کند پیش می رود.

چرا شاهد گسترش حریم رودخانه هستیم

عالی پور خاطر نشان کرد: با وجود آنکه  دولت و وزارت نیرو سدهای فراوانی را بر روی رودخانه کارون احداث کرده است، اما باز هم شاهد افزایش  محدوده حریم رودخانه هستیم  که البته این موضوع باعث جلوگیری از تصرفات عدوانی شده، چرا که در گذشته شاهد  تجاوز به حریم بستر رودخانه بوده  و افراد زیادی از این موضوع منافع بالایی را بدست آوردند.

حق و حقوق شهرداری رعایت شود

عالیپور در پاسخ به این سوال که در ساحل کارون وضعیت فرهنگسرا به کجا کشیده می شود گفت: به نظر من هر فردی که به این قضیه دامن می زند دلسوز اهواز نیست، زیرا این فونداسیون  بدون مجوز شهرداری ساخته شده بود و حتی در کمیسیون ماده 5 هیچ گونه تغییر کاربری برای این زمین  لحاظ نشده، اما ما آمادگی داریم این زمین را با رعایت تمامی حق و حقوق و قوانین شهرداری به دستگاه های فرهنگی جهت اقدامات لازم و ایجاد فرهنگسرا بدهیم.

هنوز در ساحل شاهد ریختن نخاله ها هستیم

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: متاسفانه در حال حاضر در 4 نقطه حاشیه ای شهر از جمله ساحل شرقی یعنی گاومیش آباد، در زرگان در چنیبه و سید خلف شاهد ریختن نخاله در ساحل کارون هستیم و مردم دارای زندگی هستند که هنوز روستایی است و مشغول دامداری و دامپروری هستند و امیدوارم تا 10 روز آینده طی ابلاغیه ای که از سوی قائم مقام شورا وضع می شود اکیپ گشت زنی مشغول کار شود تا دیگر شاهد ریختن نخاله ها در ساحل نباشیم.

ساحل سبز تدبیر استانداری برای کارون وی بیان داشت: یکی از تدابیر استاندار در حریم بستر رودخانه کارون داشتن سواحل سبز و تبدیل شدن ساحل کارون به زیباترین و طبیعی ترین ساحل می باشد، ولی متاسفانه شاهد دست اندازها و تعدی به حریم کارون هستیم و بسیاری از دستگاه ها شروع به ساخت اعیان و ساختمان های خود در ساحل کرده اند و این امر موجب شده که بیشتر در ساحل کارون شاهد مسائل سخت افزاری و ساختمان باشیم تا شاهد فضایی سبز و بکر جهت گردشگری و تفریح، از این رو امیدواریم این موضوع یعنی رسیدگی به ساحل کارون مورد توجه نخبگان قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد