سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

انتخابی پیچیده در کلانشهر اهواز / نمایندگان فعلی اهواز در رقابتی تنگاتنگ با چهره های شاخص (سید احمد موسوی، زنگنه، سعادت نیا، حاج تقی ستایش کیا( دزفولی)، حویزاوی و ...)

شوشان / علی امامی: در برهه کنونی مشارکت حداکثری و پرشور و شعور مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نمادهای عینی مردم سالاری و دمکراسی می تواند به تنومندتر شدن درخت تناور انقلاب اسلامی کمک شایانی نماید و همه مسئولین و مردم می بایست با درک شرایط حساس و سرنوشت ساز کنونی یاری گر این امر باشند.

بر اساس گفته های رییس ستاد انتخابات استان خوزستان 317 نفر تا پایان مهلت قانونی ثبت نام موفق به نام نویسی در یکی از حوزه های انتخابیه 18گانه استان خوزستان شدند.

با نگاهی گذرا به فهرست کاندیداهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نکات قابل تاملی دسترسی پیدا می کنیم. همان طور که قابل پیش بینی بود به لحاظ کمیتی به دلیل شرط مدرک فوق لیسانس یا یک دوره نمایندگی مجلس ، شاهد کاهش آمار کاندیداها در استان بوده ایم.

در حوزه انتخابیه اهواز طبق اعلام فرمانداری اهواز 95 نفر ثبت نام کرده اند که سهم زنان از این تعداد 10 نفر است . البته  جای خالی بسیاری از اشخاصی که می توانستند حضور آنها خیل بسیاری از هواداران را به عرصه انتخابات بکشاند احساس می شود.

در این لیست 95 نفره نکاتی دیگری نیز در اذهان متبادر می شود. در این میان به نام های تکراری که سابقه حضور چند دوره شرکت در انتخابات مجلس را دارند می توان برخورد .

آنچه در این دوره مشاهده می شود حضور چهره های شاخص و شناخته شده است که انتخابات اهواز را وارد رقابتی تنگاتنگ و دشوار می نماید.

حضور افرادی همچون سید احمد موسوی، حاج تقی ستایش کیا(دزفولی) سعادت نیا،  حمید زنگنه، سید شکر خدا موسوی، دکتر شاکریان رییس سابق دانشگاه پیام نور خوزستان، محمد حویزاوی شهردار سابق خرمشهر، چلداوی رییس سابق اداره تعاون روستایی اهواز، هدایت الله ممبینی داور برجسته خوزستانی، فلسفی و ... در کنار سه نماینده فعلی ، جدا از شور و نشاطی انتخاباتی، پیش بینی نتیجه انتخابات اهواز را با دشواری هایی مواجه کرده است.

در همین زمینه نیز سایت خبری خوزنیوز در مطلبی نوشت:

در این میان با توجه به تعداد چهره های شناخته شده و نمایندگان ادوار مجلس و نمایندگان فعلی اهواز به نظر می رسد در این دوره شاهد انتخابی دشوار و پیچیده در کلانشهر اهواز خواهیم بود، بطوریکه برخلاف دوره های قبل، پیش بینی اینکه چه کسانی شانس اصلی انتخابات هستند کار سخت و دشواری است.

در کنار سه نماینده فعلی اهواز در مجلس شورای اسلامی، چهره هایی همچون سید احمد موسوی و حمید زنگنه نیز وارد صحنه شده اند. تا همین جای کار این 5 نفر را باید جزو کسانی دانست که بدلیل یک یا چند دوره حضور در مجلس از کف رای و هواداران سنتی برخوردارند و به نظر می رسد نمایندگان فعلی اهواز بیشترین ترس را از این دو رقیب خواهند داشت.

البته در انتخابات اهواز چند نام دیگر را هم نباید از نظر دور داشت.

محمد جعفر فلسفی که در انتخابات مجلس هشتم تا مرحله دوم پیش رفت و با اختلاف کمی نتوانست مجلسی شود مثل دوره های قبل دوباره وارد صحنه انتخابات شده و بدون شک در معادلات انتخاباتی فلسفی را نباید نادیده گرفت.

همچنین قربانعلی سعادت نیا هم چهره دیگری است که باید برای او شانس پیروزی را قائل شد. سعادت نیا در میان جوانان و یکی از اقوام پرجمعیت اهواز خوب فعالیت کرده و می تواند پدیده انتخابات مجلس نهم در اهواز باشد.

به این 7 نفر یک نام دیگر را هم باید اضافه کرد. هدایت ممبینی داور بین المللی فوتبال که ظاهرا می خواهد سوت و کارت زرد و قرمز را زمین بگذارد و به مجلس شورای اسلامی برود. بدلیل علاقمندی مردم به فوتبال و سابقه موفقیت چهره های ورزشی در انتخابات گذشته، ممبینی نیز یکی از شانس های راهیابی به مجلس نهم به شمار می رود.

آنچه مسلم است انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین رویداد سیاسی کشور در ماههای آینده است و بدون شک بسته به میزان مشارکت مردم ممکن است شانس هر کدام از 95 نفری که در حوزه انتخابیه اهواز ثبت نام نموده اند کاهش یا افزایش یابد، اما تحلیلگران مسایل استان و اهواز بر این عقیده اند که شانس این 8 نفر یعنی، جویجری، حسینی، زنگنه، موسوی، ممبینی، فلسفی، سودانی و سعادت نیا بیش تر از سایرین است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد