سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مصاحبه

محسن رضایی؛
دیگر دوران دهه اول، دوم و سوم انقلاب گذشته است و تئوری‌های قبلی جواب نمی‌دهد.پس انتظار این است به تغییرات و تحولات نگاه کنیم و همان طور که مقام معظم رهبری در کرمانشاه فرمودند٬ نیاز به نوسازی اساسی در همه ابعاد کشور داریم، حتی اگر نحوه اداره و حکمرانی عوض شود.
کد خبر: ۲۱۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
سرویس سیاسی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «امنیت و آرامش از الزامات بقا و پیشرفت است» گفت:  امنیت ملی، توانایی یک واحد سیاسی است برای صیانت از ارزش‌های حیاتی و رشد و ارتقا بخشیدن به آن‌ها.

به گزارش «تابناک »، محسن رضایی در افتتاحیه همایش "امنیت در ایران 1404" از سلسله همایش‌های علمی تخصصی چشم‌انداز که در دانشگاه آزاد قشم برگزار شد، در ارتباط زنده تصویری با محل همایش اظهار کرد: مساله امنیت ملی در افق چشم‌انداز موضوع بسیار با اهمیتی است و ما باید به امنیت ملی به صورت درازمدت بنگریم.

وی تصریح کرد: ‌در نگاه درازمدت به امنیت ملی باید ببینیم روندها و تحولات چطور صورت گرفته و از طرف دیگر چارچوب تئوریکی برای تجزیه و تحلیل تحولات داشته باشیم و همچنین اهداف قابل دسترس در بعد امنیت ملی را در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر این‌که «باید بتوانیم چارچوب کارکردی برای برنامه‌ریزی امنیت ملی داشته باشیم» افزود: نیاز است بعد از 30 سال دقت کنیم که امنیت ملی با چه مفاهیمی ارتباط دارد.

وی با بیان این‌که «اساس برنامه‌ریزی‌های هر جامعه براساس بقا و پیشرفت در جهت زندگی سعادتمند است» تصریح کرد: زندگی سعادتمند از طریق رفاه عمومی، ‌امنیت، سلامت و آرامش به دست می‌آید. اما برای رسیدن به رفاه عمومی، امنیت، سلامت و آرامش به تولید ثروت، قدرت و فرهنگ نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مولفه‌های امنیت ملی گفت: در فرآیند بین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در رابطه با امنیت ملی، ثبات و آرامش اتفاق می‌افتد که سخت‌افزار عبارت است از محیط امنیتی و قدرت و نرم‌افزار همانند کارآمدی، مشروعیت و انسجام، که تعامل این دو با هم ثبات و آرامش را در نتیجه ایجاد می‌کند.

وی با طرح این پرسش که تئوری ما در امنیت ملی ایران چیست؟ توضیح داد: باید نگرش ما به امنیت، منطقه‌ای و اجتماعی باشد چون بعد از فروپاشی شوروی ساختار قدرت بین‌الملل عوض شد و کوهی به نام آسیای جنوب‌ غربی شکل گرفت که قله‌ آن ایران است و قله‌ دیگر آن عراق، افغانستان و سوریه هستند. البته این نقشه قبل از آمدن بوش تهیه شد و می‌توان بسیاری از حوادث بعدی را در چارچوب این نقشه تعریف کرد.

وی با بیان این‌که «ترکیه و عربستان از قله‌های دیگر منطقه هستند» تصریح کرد: این نقشه از منطقه محور اساسی تحولات از 10 سال گذشته تا 10 سال دیگر است.

رضایی با اشاره به این‌که «چالش‌های فعلی منطقه بر سر نحوه شکل‌گیری منطقه است» افزود: آمریکا و اروپا مهمترین قدرت‌های خارج از منطقه هستند که می‌خواهند آن را شکل دهند و اهداف آن‌ها کنترل جریان انرژی، ‌امنیت اسراییل، گسترش بازار سرمایه و دلار است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تهدیداتی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: یکی از تهدیدات براندازی جمهوری اسلامی بود که از آن رد شدیم و دیگر تهدیدات تلاش برای تغییر رفتار ایران و مهار آن است. بنابراین لازمه این کار سامان دادن منطقه به سمت تهدیدات علیه جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: با بررسی تهدیدات و فرصت‌هایی که علیه ایران وجود دارد باید به فکر قدرت پایدار باشیم چراکه دیگر نیروی نظامی مجهز، موشک، توپ و تانک کافی نیست، بلکه قدرت پایدار می‌خواهیم و ما نیروی نظامی مجهز با کیفیت متناسب با تهدیدات می‌خواهیم و دفاع همه جانبه که توسعه پایدار و همه جانبه را به بار آورد.

رضایی با تاکید بر این‌که «نیاز به همکاری دسته‌جمعی و دیپلماسی تعامل برابر با خارج و موازنه مثبت منطقه‌ای را باید مورد توجه قرار دهیم» تصریح کرد: سوریه، عراق، ایران و افغانستان کمربند طلایی هستند دریای مدیترانه را به چین وصل می‌کنند و ایران در محور این کانون است که از طریق دریای خزر به روسیه و از طریق اقیانوس هند به دنیا وصل می‌شود و در واقع بستر چهارراه ژئوپلتیکی جهانی است.

وی با اشاره به دخالت‌های آمریکا، روسیه و چین در منطقه گفت: در منطقه زیرسیستم‌هایی مثل عراق و سوریه و عربستان، قفقاز، پاکستان و افغانستان وجود دارند و ایران نیز در میان این زیرسیستم‌ها نقش محوری دارد و کارشکنی‌های قدرت‌های بین‌الملل، اختلافات مرزی و رقابت بین کشورهای منطقه باعث می‌شود که یا تسلیم هژمونیک آمریکا شویم و یا اقدام به یک همکاری دسته‌جمعی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «ایجاد هژمونی آمریکا در منطقه غیرقابل دسترس است» توضیح داد: هژمونیک آمریکا در منطقه غیرطبیعی است و هزینه‌ بالایی برای آمریکا به بار می‌آورد و البته رقابت منازعه را در منطقه زیاد می‌کند پس بوش و اوباما دست و پای بیخود می‌زنند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که «برای رسیدن به اهداف امنیت ملی باید نقشه راه داشته باشیم» تصریح کرد: باید منطقه‌ جدید سیاسی را شکل دهیم که در چشم‌انداز به آن اشاره شده است و شبیه اتحادیه اروپا است. یعنی باید اتحادیه سیاسی جدید متشکل از ایران، ترکیه، عربستان و پاکستان ایجاد شود و بقیه را به سمت همگرایی فراخوانند و در این صورت است که دشمن به دنبال ایجاد اختلاف بین این کشورها است.

رضایی به بررسی اتفاقات 20 سال گذشته پرداخت و گفت: از سال 1370 تا به حال با سه دوره روبرو هستیم از سال 70 تا 76 با مهار دو جانبه بین ما و آمریکا مواجه بودیم و نوعی جنگ سرد حاکم بود، از سال 76 به بعد به خصوص از سال 80 که بوش بر سر کار آمد تا 85 جنگ نیمه سرد داشتیم و ایران محور شرارت نامیده شد و چالش امنیتی تشدید شد. همچنین از سال 85 تا 90 دوره سوم را که می‌توان از آن با نام رویارویی سوم نام برد آغاز کرد که هدف آن تسلیم ایران با توجه به ترتیبات منطقه‌ای بود و می‌خواستند مقاومت ایران را بشکنند.

وی اضافه کرد: کار اساسی ایران در چارچوب مرزها این است که نفوذ ایران در منطقه مورد توجه قرار گیرد با توجه به این‌که سیاست‌های بیرونی این است که چانه‌زنی‌ها برای فشار به ایران افزایش یابد تا مردم را ناامید و ناراضی کنند و در نتیجه آن ایران را منزوی کنند. در واقع نوعی تجمیع قدرت علیه ایران صورت گیرد و در کنار آن چانه‌زنی‌ها برای تسلیم ایران ادامه پیدا کند.

رضایی تاکید کرد: ایران باید به ایستادگی مداوم و هدفمند و همکاری منطقه‌ای ادامه دهد و از درگیری میان عربستان، پاکستان و ترکیه که برای آن تلاش می‌شود جلوگیری کند.

وی با اشاره به این‌که «دیگر دوران دهه اول، دوم و سوم انقلاب گذشته است و تئوری‌های قبلی جواب نمی‌دهد» گفت: به طور مثال تئوری دوران آقای خاتمی که گفت‌وگوی تمدن‌ها بود باعث شد که ایران را محور شرارت بخوانند و امروز بسیاری از نظریات گذشته جواب نمی‌دهد. پس انتظار این است به تغییرات و تحولات نگاه کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری در کرمانشاه فرمودند نیاز به نوسازی اساسی در همه ابعاد کشور داریم، حتی اگر نحوه اداره و حکمرانی عوض شود.

رضایی در ادامه در جواب سوالی مبنی بر این‌که «امنیت در طراز چشم‌انداز 1404 چه ویژگی‌هایی دارد» گفت: بعد مردمی امنیت در دهه آینده باید تقویت شود چراکه هرچند انقلاب و امنیت با مردم شروع شد، اما در دهه‌های اخیر به سمت چارچوب کلاسیک حرکت کردیم. همچنین امنیت امروز تنها برای بقا مطرح نیست بلکه پیشرفت را باید مورد توجه داشته باشیم و از طرف دیگر گرچه امنیت سیاسی با اهمیت است، اما آرامش و بعد اجتماعی امنیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در جواب این سوال که با توجه به تحولات اخیر منطقه و بیداری اسلامی شکل‌گیری همکاری منطقه‌ای در آینده چطور محقق خواهد شد، توضیح داد: با توجه به این‌که تحولات و انقلاب‌ها در منطقه با هم صورت گرفته است در واقع نشانگر نوعی انقلاب منطقه‌ای است و نشان می‌دهد که گرایش منطقه‌ای در آرایش سیاسی و روابط بین کشورها وجود دارد و این تحولات به تشکیل دولت‌های جدید منجر می‌شود و امیدواری همگرایی این دولت با ما را بیشتر می‌کند و در این راستا امیدواریم تلاش‌های دولت موقت مصر در ارتباط با ایران نتیجه داشته باشد پس افق‌ منطقه‌گرایی در آینده در اثر تحولات اخیر بیش از گذشته قابل ترسیم است، اما مهم این است که حادثه سوریه را به خوبی مدیریت کنیم تا به بیداری اسلامی آسیب نزند، یعنی جای پای خود را در سوریه، ‌لبنان و فلسطین به نحوی حفظ کنیم که با موج بیداری اسلامی منطقه رو در رویی نداشته باشد.

رضایی همچنین در جواب سوال دیگری مبنی بر این‌که چه تمهیداتی برای هماهنگی فعالیت بخش‌های مختلف کشور در نظر گرفته شده است، گفت: ‌ما بدون سیاست‌سازی داخلی و افزایش توان سیاست‌سازی و کارآمدی در سه قوه نمی‌توانیم موفق شویم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست‌گذاری‌های اخیر امنیت ملی و روابط بین‌الملل را مورد توجه قرار دادند که باید در برنامه‌های دولت و مجلس به صورت برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌های خارجی براساس آن‌ها برای سال آینده ارائه شود. تا به توان جدید در عرصه سیاست‌سازی برسیم و در این راستا ممکن است نیاز به تغییرات اساسی داشته باشیم که نباید از آن‌ها هراسید.

رضایی تاکید کرد: آینده آن‌قدر برای ما مهم است که نباید از تغییر گذشته بترسیم، البته این تغییرات باید منطقی و در راستای قانون اساسی، انقلاب و راه شهدا باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد