سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خبر فرهنگی

چرا انجمن تاریانا در همایش سراسری ثبت آثار کشور شرکت کرد؟

national_heritage_reg_gheshm_01.jpg

در چهارمین همایش سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور که صبح روز دوشنبه چهارم دی ماه ۱۳۹۰ در قشم برگزار شد از انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان دعوت به عمل آمد.

در این همایش ملی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به همراه نمایندگان ۹ تشکل دیگر به نام های انجمن دوستداران و حافظان خشت خام از یزد، انجمن چهارسوق کویر اردکان، خانه فرهنگ جاودان از شیراز، کانون حافظان میراث فرهنگی شهر تهران، انجمن دوستداران میراث فرهنگی قزوین، کانون بارگاه مهر از اصفهان، انجمن ایلام شناسی و اسفندگان و... شاهد و ناظر بر روند ارائه پرونده های ثبتی بودند.

در نخستین روز از این همایش چهار روزه که تا ۸ دی ماه ادامه خواهد داشت ضمن دیدار جداگانه با «مسعود علویان صدر» معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و «آتوسا مومنی» مدیر کل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به ارائه نقطه نظرات خود پرداختیم.

در دیداری که با «علویان صدر» در حاشیه همایش داشتیم وی به نقش مردم به عنوان محور اصلی میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ثبت ملی بنیادی ترین روش صیانت از میراث فرهنگی است که کمک می کند نادیده ها را ماندگار نماید.

وی در بخشی از این همایش خطاب به مدیران کل و معاونین این سازمان خواستار همکاری با انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و یاری گرفتن و استفاده از این تشکل های مردم نهاد شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: آنچه در این نشست‌ها باید به آن توجه و اهتمام بیشتری داده شود حضور و نقش مردم در ثبت آثار است چرا که وجود میراث تاریخی مبین فرایند رشد و حفظ آن‌ها از سوی نسل‌های مختلف بوده است.

«علویان صدر» ثبت میراث فرهنگی را بر پایه ۴ اصل استوار دانست و افزود: ثبت میراث به جای مانده مستلزم دید مناسب، اندیشه صحیح ، برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن ارزش‌های محیطی، انسانی و معنوی یک جامعه است که در این همایش این اصول چهارگانه متجلی خواهد شد.

اما این پرسش بوجود می آید که چرا انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این همایش شرکت کرده است.

واقعیت امر این است که انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با شناختی که از قواعد میراث فرهنگی دارد می کوشد تا میراث فرهنگی را در حد آرمانی خود معرفی کند. این انجمن با درک اهمیت فوق العاده زیاد حوزه میراث فرهنگی می کوشد در لایه های مختلف به دفاع از این هویت و سند ملی بپردازد. اغلب مدیران طراز اول میراث فرهنگی با شناخت از این دیدگاه و به دور از تنگ نظری ها و با پیروی از نگاهی حرفه ای می کوشند تا انجمن هایی را به چنین همایش هایی دعوت نمایند که با وجود منتقد بودنشان اما به سربلندی و عزت میراث فرهنگی می اندشند.

دیدگاه من این است که تجربه حضور انجمن تاریانا در دو همایش سوم و چهارم ثبت آثار تاریخی این ادعا را که انجمن تاریانا هیچگاه به فکر تخریب و حذف میراث سازمان میراث فرهنگی نیست و صرفا نقدهایی جدی به دلیل عملکرد غیر علمی دارد بر بسیاری افراد ثابت گشته است.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با حضور در این همایش همچون قبل در نشیت های رسمی و غیر رسمی می کوشد با ورود کردن به مباحث حتی در حد یادآوری یک نکته از میراث فرهنگی استان خوزستان دفاع کند.

به طور مثال وقتی این انجمن می بیند که در یک فضایی بسیار مسالمت آمیز می تواند با معاون میراث فرهنگی کشور و مدیر کل دفتر ثبت آثار به گفت و گو و رایزنی برای خوزستان بپردازد هیچ دلیلی ندارد که به خود سانسوری بپردازد. این انجمن در خلال جلسات هر جا احساس کرده باید نقطه نظرات تکمیلی خود را برای شفاف شدن موضوعی بیان کند دریغ ننموده است خواسته ای که علویان صدر نیز از انجمن ها داشت مبنی بر اینکه انجمن ها در طرح مباحث حضور فعالانه ای داشته باشند.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با حضور فعالانه خود به همراه ۹ انجمن دیگر علاوه بر شرکت در جلسات عمومی و تخصصی که از ساعت ۹ صبح آغاز و گاه تا ساعت ۲۳ ادامه پیدا می کند بعد از آن به شرکت در جلسات داخلی و گروهی دبیران انجمن های دوستدار میراث فرهنگی تا ساعت های متمادی می پردازد تا بتواند راهی برای تعامل هرچه بیشتر با کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و راه حلی برای برون رفت از وضعیت ناپریشان پیش رو پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد