سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

«گل و گلاب»؛
قلعه‌هایی که دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند

فرهنگی و هنری  7/10/1390  12:20:42
9010-5280-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان گفت: یکی از مناطق گردشگری بهبهان که از نظر تاریخی و میراث فرهنگی بسیار حایز اهمیت است قلعه‌های "گل و گلاب" است.

دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: این دو قلعه بر فراز 2 دژ مرتفع در جنوب بهبهان در فاصله 38 کیلومتری مشرف بر پیچ و خم‌های رودخانه زهره قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: قدمت این قلعه‌ها به دوران پیش از تاریخ می‌رسد ولی در زمان‌های مختلف این قلعه‌ها بازسازی شده و خان‌ها و حکام محلی در مواقع گرفتاری و آشوب‌های منطقه و حتی یاغی‌گری به این قلعه‌ها پناه می‌بردند.

مختاران گفت: قلعه "گلاب" برای مردان و قلعه‌ "گل" برای خانم‌ها مجهز شده است تا اگر مثلا قلعه‌ گلاب مورد تصرف قرار گرفت زنان منطقه امان می‌ماندند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان اظهار کرد: در بالای این دژ آثار دخمه‌های زردشتی قرار دارد. این دخمه‌ها مجهز به آب انبارهای طبیعی هستند. برای رفتن به این دو دژ می‌توان با ماشین ابتدا به روستای "چم بستان" رفت که محل طلاقی 2 رودخانه خیرآباد و زهره است. پس از رسیدن به این روستا تا حدود شش کیلومتر باید پیاده‌روی کرد تا به دره ورودی قلعه رسید.

وی تصریح کرد: درقسمت ورودی این قلعه‌ها دری وجود دارد که نگهبانان ورود افراد را بازرسی می‌کردند. در داخل قلعه غار بزرگی نیز هست که هنوز عشایر از آن برای بیتوته زمستانی و نگه‌داری گله‌های خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین این قلعه در زمان پهلوی اول یک بار بمباران شد و بعد از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد