سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تحلیل اجتماعی - فرهنگی

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان:
محدوده بافت‌های تاریخی به شهرداری‌ها اعلام شده است

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: حریم‌ها و محدوده‌های بافت‌ها و خانه‌های تاریخی به شهرداری‌های استان ابلاغ شده است.

خبرگزاری فارس: محدوده بافت‌های تاریخی به شهرداری‌ها اعلام شده است

پرویز پور فرخی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز حفاظت از خانه‌های تاریخی را مطالبه میراث فرهنگی استان عنوان کرد و افزود: خانه‌های تاریخی و حرائم بافت‌های تاریخی شهر‌ها به استانداری، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ و از آن‌ها خواسته شده در صورت مداخله در بافت تاریخی ضوابط از جمله معماری منظر و ایجاد بنا را به شکل قانونی رعایت کنند. شورای فنی میراث فرهنگی نیز آمادگی مشارکت و مشاوره است.
وی همچنین تشکیل شهرداری بافت و شورای بافت تاریخی را در شهرداری‌ها خواستار شد و اظهار داشت: در این صورت می‌توان با هماهنگی نوع مداخلات در بافت‌های تاریخی را کنترل و ضابطه‌مند کرد.
پورفرخی افزود: در تمام کشور میراث فرهنگی متولی بافت فرسوده نیست به همین دلیل نظارت بر احیای بافت‌های فرسوده و اجرای قوانین بافت‌های تاریخی خواسته این سازمان است.
وی شهرهای اهواز، آبادان، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و دزفول را دارای بافت‌های تاریخی عنوان کرد و گفت: محدوده بافت‌های تاریخی به شهرداری‌های این شهر‌ها ابلاغ شده است که شوشتر و دزفول همکاری‌هایی داشتند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان نسبت به خبر تخریب پنج خانه تاریخی اظهار بی‌اطلاعی کرد و توضیح داد: میراث فرهنگی متکفل خانه‌های تاریخی است و درصورت تخریب اجازه ورود قانونی دارد، اما اگر بنا ثبت نشده باشد تنها در صورت شکایت مالک می‌توانیم ورود کنیم.
وی تصریح کرد: تاکنون برای مالکان بیش از ۲۵۰ خانه تاریخی استان دعوت نامه ارسال شده که پاسخ تعدادی از آن‌ها دریافت و شش پروژه نیز در دست اقدام است.
به گفته وی، مشارکت میراث با مالکان در ترمیم، از روش‌هایی است که برای احیای خانه‌های تاریخی و با هدف توسعه کاربری‌های فرهنگی انجام می‌شود.
پورفرخی تاکید کرد: یک هزار و ۱۴۸ پرونده از خانه‌ها و محوطه‌های تاریخی در کمیته‌ها تصویب و آماده ثبت شدن است که طی مراحل قانونی از آن‌ها دفاع می‌کنیم.
وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری تکلیف کرده رضایت مالکان خانه‌های تاریخی ضمیمه پرونده باشد، تصریح کرد: رضایت مالکان خانه‌های تاریخی از چالش‌های پیش روی میراث فرهنگی است که امیدواریم با رایزنی با قوه قضائیه این مشکل حل شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در چهارمین همایش ملی میراث فرهنگی در روزهای آتی ۱۰۰ پرونده برای ارائه آماده شده که شامل ۱۲ خانه و محوطه است و امیدواریم بتوانیم این پرونده‌ها را تا ۲۰ فقره افزایش دهیم.
پورفرخی همچنین با تاکید بر اینکه تخریب محوطه‌های تاریخی از پنج سال پیش متوقف شده، گفت: تعرض به محوطه‌های تاریخی از طریق قانونی پیگیری می‌شود. ایوان کرخه از این جمله است که تعرض به آن متوقف و برای حفاظت از آن در سال گذشته ۱۵ هکتار از اراضی واگذار شده به اشخاص تملک شد.
وی تخریب محوطه‌های تاریخی را امری پایان یافته در استان دانست و تصریح کرد: با این حال عده‌ای که مدعی دلسوزی هستند، سعی می‌کنند این مسئله را دوباره تازه کنند و رسانه‌ها لازم است با اطلاع رسانی خلاف این مسئله را به جامعه نشان دهند.
به گفته دوستداران میراث فرهنگی در هفته‌های اخیر روند تخریب خانه‌های تاریخی سرعت گرفته به طوری که طی دو روز در منطقه یک اهواز، پنج خانه تاریخی تخریب شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد