سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

موسسه استراتفور بررسی کرد؛
بر اساس تحلیل موسسه استراتفور، هرچند تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز بیشتر جنبه بازدارندگی دارد ، اما ممکن است ایران در صورت تهدید شدن دست به انجام چنین کاری بزند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، موسسه استراتفور طی گزارشی به بررسی توانمندی ایران در بستن تنگه هرمز پرداخت. این موسسه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا اظهارات مقامات ایرانی در بستن این گلوگاه نفتی به هنگام مواجه ایران با تهدید، تنها یک سری ادعاست یا اینکه ایران واقعاً توانمندی انجام چنین کاری را دارد.

تنگه هرمز گلوگاه حیاتی انتقال نفت خام از خلیج فارس به دریای آزاد است. حدود 90 درصد نفت صادراتی خلیج فارس که 40 درصد آن را تجارت نفتی جهان تشکیل می‌دهد، و نیز تمامی صادرات گاز مایع طبیعی خلیج فارس، با عبور از این تنگه صورت می‌گیرد.

اسراتفور در گزارش خود این چنین می‌آورد که «هرچند ایران اغلب تهدید کرده است که در صورت تهاجم، این تنگه را خواهد بست، اما نکته جدیدی که در این اظهارات وجود دارد این است که عیسی جعفری نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفته است در صورت اجرای تحریم نفتی ایران، اجازه نخواهیم داد حتی یک بشکه نفت هم از تنگه هرمز عبور کند. با این حال هنوز معلوم نیست که آیا این اظهارات در سیاست‌های مقامات ایرانی بازتابی خواهد داشت یا خیر.»

این موسسه تلاش ایران برای ساخت موشک‌های بالستیک ضدناو را از نکات برجسته این رزمایش قلمداد کرده و می‌آورد: «همچون رزمایش‌های گذشته، در خصوص ولایت 90 نیز می‌توان گفت که ایران به طور دائم در حال بهبود توانمندی‌های نظامی خود از جمله گزینه‌های حمله دریایی است. از موارد قابل توجه، اظهارات اخیر ایران مبنی بر ساخت یک موشک بالستیک ضدناو است. سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته است که سردار حسن تهرانی مقدم در نظر داشته است تا ببیند آیا می‌توان با استفاده از موشک‌های بالستیک ناوهای جنگی متحرک دشمن را در دریا شکار کرد. آموزش و پالایش دکترین به اندازه سامانه‌های جنگ‌افزاری جدید مهم هستند، لذا نیروی دریایی دست به تمرین شیوه‌های ارتباطی، تاکتیکی، ساختاری و غیره خواهد زد.»

این گزارش پنهان نگه داشتن توان واقعی نظامی ایران توسط مسئولین را بخشی از یک استراتژی بازدارندگی بزرگ‌تر دانسته و می‌نویسد: «طبیعتاً ایران به دلایل مختلف قدرت واقعی نظامی خود را پنهان می‌دارد. ایجاد تردید در مواضع، طرح‌ها، و توانمندی‌های واقعی ایران بخش مهمی از یک استراتژی بازدارندگی بزرگ‌تر است.»

استراتفور با تصریح اهمیت بالای رزمایش ولایت 90 تاکید می‌کند که این رزمایش را کاملاً تحت نظر و بررسی قرار خواهد داد: «بی‌شک نیروهای آمریکایی این تمرین‌ها را از نزدیک زیر نظر خواهند گرفت. استراتفور نیز تاکتیک‌ها و سلاح‌های به نمایش گذاشته‌شده ایران در طی رزمایش ولایت 90 را تحت نظر خواهد گرفت. همچنین لازم است تا پیشرفت‌های ادواتی ایران همچون استفاده از موشک‌های بالستیک ضدناو و نیز اژدرها و موشک‌ها نیز زیر نظر گرفته شود.»

این موسسه در نهایت نتیجه می‌گیرد که استراتژی ایران در تهدید به بستن این تنگه از عملیاتی کردن آن دارای ارجحیت بالاتری است، اما با این حال اذعان می‌دارد که ممکن است ایران در صورت تهدید شدن دست به انجام چنین کاری بزند: «به رغم استمرار بازی جنگ ایران که هدف آن بهبود توانمندی‌های بازدارندگی و مبارزاتی آن است، محدودیت‌های موجود در خصوص تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز، تغییری نکرده است. اجرای چنین تهدیدی به همان اندازه که به دیگران آسیب می‌رساند به ایران نیز صدمه می‌زند و ایران را از درآمد حیاتی حاصل از صادرات نفت و دسترسی به خطوط گازی تصفیه‌شده محروم می‌سازد. استراتژی تهدید بستن تنگه هرمز به بستن واقعی آن ارجحیت دارد. با این حال، هرچند این تهدید بیشتر لفظی می‌باشد، اما ایران تمایل خود را برای بستن این تنگه در صورت قرار گرفتن در وضعیت بسیار سخت و یا مورد حمله قرار گرفتن، نشان داده است.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد