سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

کاخ شائور در شوش همواره بسته است، چرا؟

susa_01.jpg

کاخ شائور ، متعلق به ادشیر دوم هخامنشی در شوش سال ها به دلیل بی توجهی مورد آسیب های فراوانی واقع شده است.این کاخ که از آن چندین پایه ستون شبیه به ستون های تخت جمشید و دیوارهای خشتی باقی مانده است در حال پاک سازی است تا آماده ی مرمت شود.کاخ شائور برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو چشم انتظار حفاظت های بیشتری است.

به گزارش ایران بزرگ ، دیوار جنوب غربی کاخ شائور در حدود دو سال گذشته فرو ریخت و کاخ اردشیر دوم هخامنشی به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شد.پس از مدتی دیوار مرمت شد و تلاش شد تا منطقه از وجود افراد معتاد پاک سازی شود اما صدمات آن ها که از آن جمله آثار سوختگی بر پایه ستون ها می باشد ، همچنان نمایان است. اما مجتبی گهستونی ، دبیر انجمن تاریانا معتقد است با وجود مرمت و دیوار کشی مجدد ، کاخ اردشیر دوم مشکلات پیشین خود را دارد.

او با تاکید بر این که کاخ شائور شرایط مناسبی برای گردشگران ندارد ، به ایران بزرگ می گوید :" کاخ شائور هیچ بازدید کننده ای ندارد چون درب ورودی آن همیشه بسته است و گردشگرانی که از کاخ آپادانا و قلعه شوش بازدید می کنند تنها از پشت میله های آهنی می توانند نگاهی به این کاخ بیاندازند."

گهستونی آماده شدن پرونده ی ثبت جهانی شوش را اقدامی مثبت در جهت رسیدگی و حفاظت از این کاخ می داند و می گوید :" اکنون کل منطقه در حال پاک سازی است و پس از آن مرمت های اولیه بر روی این بنا صورت می گیرد.پرونده ی جهانی شوش در دست تهیه است و کاخ شائور جدا از سایر محوطه های باستانی نیست." کاخ شائور یکی از کاخ های هخامنشی است که احتمالا هنگام انجام تعمیرات کاخ آپادانا شوش، توسط اردشیر دوم ساخته شده است. اکنون از این اثر هخامنشی چندین پایه ستون و دیوارهای خشتی کاخ باقی مانده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد