سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

/گزارشی از حاشیه نمایشگاه حفاری/
دل پر صنعتگران از سخت‌گیری‌ سیستم‌های اقتصادی کشور
اقتصادی  5/10/1390  14:21:37
9010-1974-5 کد خبر
RSS :: پرینت

اگر چه هر روز افراد مختلفی در کشور از مجراها و تریبون‌‌های مختلف به حمایت از تولید داخل تاکید می‌کنند اما دغدغه‌های صنعتگران در نهمین نمایشگاه حفاری که از جمله آن‌ها می‌توان به واردات بی‌رویه و بی‌کیفیت قطعات، قوانین و ضوابط دست‌وپاگیر گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و دارایی اشاره کرد، حامل نکات شنیدنی و تامل‌برانگیز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، نهمین نمایشگاه صنعت حفاری یکم‌دی‌ماه همزمان با سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران در اهواز آغاز به‌کار کرد و فعالیت آن امروز، پنجم‌دی ماه به پایان رسید.

در این نمایشگاه صنعتگران و سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری کشور گردهم‌آمدند تا جدیدترین دستاوردهای خود را در معرض دید قرار دهند. غرفه‌های با استفاده از مدرنترین دکوراسیون، طراحی شده و شرکت‌های سازنده هر کدام محصولات خود را به صورت نمونه کار در غرفه به نمایش گذاشته بودند. به‌دور از ظاهر لوکس غرفه‌ها، پوسترها و بورشورهای رنگین و مشتریان و بازدیدکنندگان، با برخی از سازندگان و مسوولان غرفه‌ها گفت‌وگوهایی انجام شد که در این گزارش به آن‌اشاره می‌شود.

اولین غرفه مربوط به شرکت سازنده قطعات و تجهیزات فولادی صنایع سنگین بود. ابوالفتح دلیری، مدیر تولید این کارخانه با مطرح کردن مشکل واردات قطعات، می‌گوید: واردات قطعه‌ای که توسط سازندگان ایرانی تولید می‌شود به تولید لطمه می‌زند اما وارد کردن کالایی که در کشورمان تولید نمی‌شود، اشکالی ندارد.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، ادامه می‌دهد: وثیقه‌ها و ضوابط بانکی کشور برای صنعتگران دست‌وپاگیر است و این ضوابط بانک مشکلاتی را برای بخش تولید ایجاد می‌کنند. بانک‌ها انتظار دارند که تسهیلات پرداختی هر چه سریعتر توسط صنعتگران بازپرداخت شود اما بسیاری از واحدهای صنعتی با نبود سرمایه‌درگردش روبه‌رو هستند. براشت ما صنعتگران از عملکرد فعلی بانک‌ها این است که بانک‌ها به دنبال کمک به تولیدکننده نیستند.

دلیری با اشاره به ظرفیت‌های بالای بخش تولید کشور، عنوان می‌کند:‌ اگر دولت به صنعتگران بها بدهد قطعا تحریم می‌تواند برای صنعتگران مفید باشد. در حال حاضر تورم، واردادت قطعاتی بی‌کیفیت چینی، عدم حمایت سیستم‌های اقتصادی کشور از تولیدکنندگان و وجود قوانین دست‌وپاگیر از معضلاتی است که صنعتگران با آن روبه‌رو هستند.

وی با بیان این‌که مشکلات پیش‌روی صنعتگران یک دفعه حل نمی‌شوند و دولت باید مرحله به مرحله نسبت به حل این مشکلات اقدام کند، می‌‌گوید: قوانین بانکی، بیمه‌ای و دارایی از جمله مسایلی است که از نظر باید توسط دولت اصلاح شود.

دلیری در ادامه به تعرفه‌های بالای انرژی در بخش تولید اشاره و تصریح می‌کند: تعرفه‌های انرژی بالاست و از سوی ما نمی‌توانیم قیمت محصول را افزایش دهیم زیرا در بازار رقابت حضور داریم. در هر دوره 6 میلیون تومان بابت بهای گاز و چهار میلیون تومان برای مصرف برق پرداخت می‌کنیم و در صورت تاخیر در پرداخت دولت حتی یک روز هم به ما فرصت نمی‌دهد.

ایمان شش‌بلوکی، تولیدکننده قطعات و تجهیزات صنعتی و مدیرعامل کارخانه پیشرو تراش نیز که در این نمایشگاه حضور دارد، می‌گوید: به‌عنوان یک تولیدکننده مجبورم که محصول خود را با کیفیت خوب و قیمت پایین وارد بازار کنم اما کالاهای وارداتی بی‌کیفیت و با قیمت بسیار پایین وارد بازار می‌شوند و این واردات کمر ما را شکسته است. البته کمبود نقدینگی و عدم پرداخت به‌موقع از سوی کارفرمایان از دیگر مشکلات صنعتگران است.

وی با بیان این‌که همکاری بانک‌ها خوب نبوده است، ادامه می‌دهد: سه سال است که وامی برای واحد ما مصوب شده و این وام به تایید هیات دولت نیز رسیده اما هنوز پرداخت نشده است. این تولیدکننده تحریم را راهی برای دستیابی به خودباوری تولیدکنندگان کشور می‌داند و عنوان می‌کند: ‌تحریم موجب خودباوری صنعتگران می‌شود و به رشد کشور کمک می‌کند؛ همچنین موجب شده قطعاتی که در گذشته از خارج وارد می‌شدند، هم‌اکنون بومی‌سازی شوند. از بانک‌ها می‌خواهیم که وام‌هایی برای سرمایه‌ در گردش در اختیار صنعتگران قرار دهند؛ زیرا بیشتر واحدها با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند.

نمونه دیگر مربوط به کارخانه تولیدی صنعتی چرخ‌آبی بود. این کارخانه تاسیسات نفت و گاز، حفاری و تجهیزات درون چاهی و برون چاهی تولید می‌کند. سعید حیدری، مدیر فنی این کارخانه، به مشکل نوسانات قیمت مواد اولیه در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: ما قرارداد فروش منعقد می‌کنیم اما در حین تولید و پس از انعقاد قرارداد مواد اولیه را با نوسانات بالای قیمتی خریداری می‌کنیم که این موضوع موجب افزایش هزینه تمام شده تولید محصول می‌شود.

وی با بیان این‌که واردات بی‌کیفیت به دلیل قیمت‌هایی که دارند لطمه زیادی به تولیدکنندگان می‌زند، از مسوولان خواهد هر چیزی را وارد نکنند و اولویت‌ آن‌ها حمایت از تولید داخل باشد و برای واردات هوشمندانه برنامه‌ریزی کنند.

حیدری با تاکید بر این‌که متولیان بانکی نباید برای ارایه تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی سخت‌‌گیری کنند؛ ادامه می‌دهد: نرخ سود بانک‌ها بالاست و در حالی که قرار بود نرخ سود بانک‌ها تک‌رقمی شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و این مساله به نفع تولیدکننده نخواهد بود.

همچنین هوشیاری، مدیر مهندسی فروش و بازاریابی صنایع شهید شاه‌آبادی، با بیان این‌که بیشتر مشکلات آن‌ها به روند فروش و نه در تولید مربوط می‌شود، می‌گوید: ‌علاقه‌ وزارت نفت به خرید محصولات داخلی کم است؛ از سویی وارداتی در کشور از طریق 2 مجرای گمرک و یا قاچاق انجام می‌شود و لازم است مسوولان بنادر و گلوگاه‌های کشور را کنترل کنند. در صورت ادامه روند وارداتی کالاهای بی‌کیفیت، علاقه مردم به مصرف جنس داخلی کاهش می‌یابد و صنعت داخل کم کم با رکورد مواجه می‌شود و از بین می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: کارفرمایان ما همچون مناطق نفت‌خیز و شرکت ملی حفاری و دیگر شرکت‌ها بهای محصول خریداری شده را به کندی پرداخت می‌کنند روند پرداخت طولانی است و این مساله تولید صنعتگران را کاهش می دهد.

هوشیاری با اشاره به نرخ بالای سود بانکی و گلایه از روند همکاری بانک‌ها، می‌گوید: نرخ سود آنچنان بالاست که ترجیح می‌دهیم تولید نکنیم، چون عملا باید سود محصول تولیدی را به بانک‌ها بدهیم.

به گفته این مقام مسوول اگر قرار است دولت از تولید داخل حمایت کند پس باید بر بخش‌های مختلف خود همچون مرزها، بنادر و گمرک نظارت دقیقی داشته باشد تا محصول مشابه محصول داخلی و بی‌کیفیت وارد نشود.

هوشیاری با تاکید بر لزوم دریافت ایران کد برای تجهیزات نفتی ادامه می‌دهد: این موضوع مصوب شده اما هنوز اجرایی نشده است. ایران کد سامانه‌ای است که نام تمام محصولات دارای ایران کد وارد آن می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از فهرست کالاهای تولیدی کشور مطلع شوند و در صورت نبود کالای مورد نیاز آن‌ها در لیست محصولات ایران کد نسبت به خرید کالای خارجی اقدام کنند.

مطرح شدن مسایلی همچون محدودیت‌ها و تحریم‌ها موجب شده تولیدکنندگان داخلی به تولید قابل رقابت، باکیفیت و بومی‌سازی محصولات گرایش پیدا کنند، اما دراین مسیر تولیدکنندگان با مشکلاتی روبه‌رو هستند که لازم است در جهت رشد و تقویت آن‌ها، گام‌های موثری برداشته شود و در این میان همکاری و انعطاف سیستم‌های اقتصادی کشور اهمیت بالایی دارد.

گزارش از مونا چراغی؛ خبرنگار ایسنای خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد