سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

/پای درد دل عکاسان ایسنای خوزستان/
سید مدیار شجاعی‌فر:
مطبوعات خوزستان قوز بالا قوز عکاسان نشوند

فرهنگی و هنری  5/10/1390  11:50:48
9010-3180-5 کد خبر
RSS :: پرینت

یک عکاس عنوان کرد: مگر ذکر نام عکاس در کنار عکس جوهر زیادی مصرف می‌کند که مطبوعات خوزستان نام عکاس را در کنار عکس ذکر نمی‌کنند؟

سید مدیار شجاعی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان گفت: این که مطبوعات بعضی وقت‌ها منبع عکس را ذکر می‌کنند و بعضی وقت‌ها خیر؛ یعنی سهل‌انگاری و کوتاهی کردن.

افزود: ما در کشور حق کپی رایت نداریم. در کشورهای خارجی مطبوعات، رسانه‌ها یا سایت‌ها اگر بخواهند عکسی را کار کنند اول اجازه می‌گیرند. اما این جا بدون اجازه از عکس‌ها استفاده می‌شود و هیچ پولی هم بابت استفاده از عکس نه به عکاس و نه به منبع ارایه دهنده پرداخت نمی‌شود.

این عکاس عنوان کرد: من نمی‌دانم مساله کپی رایت چه وقت می‌خواهد درست شود؟ اما حالا که این حق برای ما وجود ندارد چاپ نام عکاس یا منبع عکس در کنار عکس کوچک‌ترین خواسته است.

شجاعی‌فر اظهار کرد: برخی از روزنامه‌های کشوری حتی برای عکس‌های صفحات داخلی نشریه هم نام عکاس را چاپ می‌کنند اما مطبوعات استان خوزستان حتی گاهی در کنار عکس‌های بزرگ صفحه اول هم حاضر نیستند از عکاس نام ببرند.

این عکاس خبری گفت: من چند بار مشاهده کردم که در بعضی نشریات استانی در صفحات داخلی برای عکسی سیاه و سفید با سایز شش در چهار نام عکاس ذکر شده بود اما بارها برای عکس رنگی با سایز بزرگ در صفحه اول هیچ نامی از عکاس برده نمی‌شود. پس به نظر می‌رسد موضوع مهم ذکر نام عکاس و منبع عکس در مطبوعات استان خوزستان کاملا سلیقه‌ای است و متاسفانه اصحاب مطبوعات پایبند به رعایت اخلاق حرفه‌ای نیستند.

وی تصریح کرد: ذکر نام و منبع عکس حق بدیهی عکاس است اما متاسفانه گاهی نشریات تصور می‌کنند که عکاس به دنبال نام و شهرت است.

او در خصوص درج اشتباهی نام عکاس بیان کرد: رسم بر این است که سایت‌ها وقتی عکسی را کار می‌کنند نام عکاس را زیر عکس به زبان انگلیسی می‌نویسند. در مطبوعات خوزستان واقعا شخصی وجود ندارد که بتواند انگلیسی بخواند و نام عکاس را درست بنویسد!؟ مثلا نام من را یک بار "شجاعی‌پور" و بار دیگر "سید شجاعی" نوشتند. 

شجاعی‌فر خاطرنشان کرد: عکاسان خبری فعال در استان خوزستان تعداد انگشت‌شماری هستند و نام آن‌ها همیشه در زیر عکس‌ها تکرار می‌شود. من نمی‌دانم چرا مطبوعات استان از میان این عکاسان کم تعداد و شناخته شده، باز هم نام آن‌ها را اشتباه درج  می‌کنند؟

عکاس ایسنا در منطقه خوزستان گفت: ما عکاسان هنگام کار شدن عکس‌ها نام خودمان را پایین عکس درج می‌کنیم. مطبوعات می‌توانند برای حل مشکل ذکر نام، عکس را بدون کراپ و با همان نام درج شده در پایین عکس چاپ کنند.

او یادآوری کرد: یکی از همکاران من به صورت حضوری با یکی از دست‌اندرکاران مطبوعات استان در مورد ذکر نکردن نام و منبع عکس صحبت کرد. فردای همان روز در همان نشریه عکس من بدون نام چاپ شد. وقتی تماس گرفتم و پرسیدم که چرا نام من زیر عکس نوشته نشده با یک عذرخواهی ساده گفتند که دیگر تکرار نمی‌شود اما گوش ما از این حرف‌ها پر است.

این عکاس بیان کرد: ما در استفاده مطبوعات از عکس‌های‌مان خلاء قانونی داریم. اگر بشود تمام عکاسان خبری استان جمع شوند و یک مرام‌نامه یا بیانیه‌ تنظیم کنند و همه آن‌ را به امضا برسانند و بعد بتوانیم آن را مصوب کنیم دیگر موقع پیش آمدن چنین مشکلاتی ما توانایی مطالبه حق خود را خواهیم داشت.

شجاعی‌فر تاکید کرد: عکاسان خبری برای گرفتن عکس به اندازه کافی مشکل دارند. این مشکل در خوزستان دو چندان است؛ چه از جانب مردم و چه از سوی مسؤولان. درج نکردن نام عکاس و منبع عکس در مطبوعات خوزستان شده است قوز بالا قوز!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد