سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

فارس از وضعیت بازار ته‌لنجی آبادان گزارش می‌دهد؛
بازار ته‌لنجی آبادان در آستانه سقوط

خبرگزاری فارس: مدتی‌ است که از ورود و عرضه کالاهای ته‌لنجی به منطقه جلوگیری به عمل آمده که این مشکل سبب افت اقتصادی چشمگیری در شهرستان شده است.

خبرگزاری فارس: بازار ته‌لنجی آبادان در آستانه سقوط

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، با عنایت ویژه رئیس جمهور در جریان سفر اول استانی هیئت دولت در سال 1385 واردات کالای ملوانی مصوب و مقدار آن از 500 دلار در یک نوبت در سال به یک هزار و 500 دلار و شش نوبت در سال افزایش یافت.
با اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت و معرفی 16 قلم کالا برای واردات در قالب ته‌لنجی شاهد گردش اقتصادی خوبی در شهرستان آبادان هستند، هم‌اکنون بیش از 790 فروند لنج باری با 6 هزار و 400 ملوان در آبادان کالای ملوانی را به صورت ته‌لنجی وارد می‌کنند و به تبع آن بسیاری از تجار و بازرگانان از این فرصت اقتصادی استفاده می‌کنند.
این بازار از رونق خاصی برخوردار شده که در آستانه روزهای تعطیل با حضور میهمانان و مسافران منطقه بیشتر نیز می شود.
وسایل برقی دراین بازار وارد و عرضه نمی‌شوند و بازرگان و ملوانان آبادان تنها به واردات اقلام اعلام شده از سوی هیأت دولت مشغول هستند.
علاوه بر این با توجه به گرمای طاقت فرسا در هفت ماه از سال در شهرستان و امکان فساد برخی از اقلام وارداتی نیز وجود دارد.
گفتنی‌ست کالای همراه ملوان یک ‌کالای مسافری بوده و تجمعی نیست و تأخیر در ترخیص آنها باعث فساد و ضرر مالی برای صاحبان کالاست و اگر در سیستم ترخیص کالای ملوانی خللی ایجاد شود بازار آبادان نیز مختل خواهد شد.

* تقویت بازار ته‌لنجی آبادان برابر با پایداری اقتصادی منطقه 
برخی اوقات مواردی از سختگیری‌ها بی‌مورد رخ می‌دهد که تنها نتیجه آن ایجاد نارضایتی و تأثیر منفی در اشتغال و درآمد است.
نباید با حل مشکلی ،مشکل حادتری را به کشور وارد کرد، ترخیص بهداشتی اقلام غیرفرآیندی همچون برنج، چای، شکر و روغن با ارائه برگه آنالیز و گواهی بهداشت کشور مبدأ انجام می شود و کالاهای فرآیندی مثل انواع نوشیدنی ها ترخیص آنها نیاز به آزمایش دارد.
سعی می‌شود و آزمایش این قبیل کالاها معمولاً ظرف مدت 10 روز انجام می‌شود تا کالا در بندر و گمرک معطل نشود.
اگر مشکلی برای واردات کالای دارای ثبت سفارش در کشور و از سوی وزارت بهداشت نباشد به صورت روزانه ترخیص خواهد شد.
با استقرار یک نفر از سوی شبکه بهداشت و درمان برای کنترل کالاهای وارداتی در اداره بندر و گمرک آبادان، می‌توان به آسانی مرهمی بر گره بازنشدنی این مشکل نهاد.
مطئمناً تداوم و تقویت بازار ته لنجی آبادان، پایداری اقتصادی منطقه را در پی دارد.
 
* کالای همراه ملوان در اروندکنار
واردات کالای همراه ملوان با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و با مجوز استانداری خوزستان و اداره کل گمرکات آبادان انجام می‌شود.
طبق قانون واردات کالای ملوانی، هر ملوان تا سقف یک هزار و 500دلار در هر نوبت و در سال شش نوبت می‌تواند کالای ملوانی وارد کند.
اقلام مجاز وارداتی کالای ته‌لنجی از بندر اروندکنار  16قلم است؛ واردات کالای ته لنجی یکی از آرزوهای دیرینه مردم بندر اروندکنار بوده است.
هم اکنون واردات کالای ته‌لنجی از طریق بنادر خرمشهر، آبادان، چوئبده، هندیجان انجام می‌شود.
فاز اول بندرتجاری اروندکنار آذرماه 1387با حضور وزیر راه و ترابری به بهره‌برداری رسید و قرار است طرح توسعه این بندر توسط بخش خصوصی انجام شود.
اروندکنار که مقابل شهر بندر فاو عراق واقع است در نزدیکی دهانه آبراه اروندرود قرار دارد و از طریق خلیج فارس به آب‌های بین‌المللی متصل می‌شود.

* اعتصاب فروشندگان کالای ته‌لنجی در آبادانچند روز پیش فروشندگان کالاهای ته‌لنجی در آبادان و لنج‌داران در بندر اروندکنار در اعتراض به دستور فرمانداری ویژه شهرستان مبنی بر " دستور توقف ورود و خروج کالاهای همراه ملوان" اعتصاب کردند.
بنا به گفته این فروشندگان برخی کالاهای آنها نزدیک به شش ماه است که در گمرک متوقف شده و گاهاً تاریخ مصرف آنها نیز گذشته است.
این افراد که سرمایه بسیاری در این کار گذاشته‌اند از وضعیت موجود بسیار ناراضی بوده و اعتراض خود را به گوش امام جمعه شهرستان رسانده و در آن محل حضور پیدا کردند، پس از بیان مشکلات خود عده‌ای از آنها جلوی درب فرمانداری با تجمع، اعتراض خود را بیان کرده و در این راستا با میانجگری نماینده مردم در مجلس این شهرستان و قول همکاری بیشتر با آنها تا حدودی اوضاع آرام‌تر شد.

* رکود بازار ته‌لنجی برابر با افت وضعیت اقتصادی منطقهیکی از فروشندگان بازار ته‌لنجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: بازرسانی از استان خوزستان برای امر نظارت بر بازار فرستاده شده و همه کالاهایی را که برچسب ایرانی نداشته، جمع‌آوری کردند.
وی افزود: این بازرسان در امر نظارت بسیار سخت‌گیرانه برخورد کردند.
این فروشنده آبادانی خواستار حمایت هر چه بیشتر مسئولان شهرستان به‌ویژه فرماندار ویژه آبادان از بازار ته‌لنجی منطقه شد و افزود: معمولاً مهمانان زیادی برای خرید از سراسر شهرهای استان و یا حتی کشور به این بازار پا می‌گذارند و این امر موجب فراوانی رونق در منطقه می‌شود.
وی تصریح کرد: با ایجاد محدودیت‌های خاص در این بازار منطقه با رکود شدید اقتصادی مواجه می‌شود که این مهم مطمئناً به زندگی شهروندان از لحاظ مالی صدمه و لطمه جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.
این فروشنده در پایان اظهار داشت: امیدواریم با حمایت مسئولان شهری و استانی، اندک شغل ایجاد شده در منطقه به واسطه این بازار نیز به باد فنا نرود.

* عرضه اجناس ته‌لنجی مطابق با استاندارد کشوریمعاون فرماندار آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: طبق قانون هر ملوان تا سقف یک هزار و 500 دلار در هر نوبت و در سال شش نوبت می‌تواند کالای ملوانی وارد کند.
وی افزود: اگر بیشتر از این میزان واردات انجام شود گمرک برابر قانون با آن برخورد کرده و از ورود کالا به منطقه جلوگیری می‌کند.
سیدجعفر طباطبایی تصریح کرد: ما با روند تجارت صحیح در بازار ته‌لنجی این شهرستان هیچ‌گونه مشکلی نداریم و فقط از تجار می‌خواهیم که مطابق قانون و برابر با ضوابط بهداشتی به فروش و عرضه کالا در این منطقه مشغول باشند.
وی اضافه کرد: در این خصوص باید ملاحظات استاندارد کشور رعایت شود.
معاون فرماندار آبادان در خصوص نظارت بازرسانی استانی بر این بازار نیز چنین گفت: از وجود و نحوه عملکرد این بازرسان اطلاعات دقیقی در دست نداریم و به اداره بازرگانی شهرستان اعلام کرده‌ایم که هر چه سریع‌تر جزئیات کار را مکتوب برایمان ارسال کند.

* نظارت بازرسان بر اجناس ته‌لنجی روالی عادی استرئیس اداره بازرگانی آبادان نیز در این خصوص چنین اظهار داشت: نظارت بازرسان بر اجناس و فروشگاه‌های ته‌لنجی در این شهرستان رویه‌ای عادی و متداول است که روزانه چند نوبت انجام می‌شود.
وی افزود: به دنبال ورود شایعاتی غیراستاندارد و غیرمجاز در این بازار، چند کارشناس و بازرس بهداشت استانی به شهرستان آمده و با هماهنگی این اداره بر فروشگاه‌های عرضه اجناس ته‌لنجی در این شهرستان بازدید کردند.
نصرالله جایمند خاطرنشان کرد: در این راستا نمونه‌برداری صورت گرفته و مواردی برای آزمایش به استان ارسال شده است.
وی با بیان اینکه همه تلاش این اداره در راستای عرضه کالای استاندارد و بهداشتی در شهرستان است اظهار داشت: امیدواریم نمونه‌های ارسال شده بدون هیچ مشکلی در کمیت و کیفیت به شهرستان ارجاع شوند در غیر اینصورت با واحدهای متخلف برابر قانون برخورد می‌شود.
با وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در منطقه، اما همچنان مردم این مرز و بوم با مشکلات متعددی چون فقر، بیکاری، محرومیت، نبود امکانات رفاهی و اجتماعی و ... دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مطمئناً ارتقا و شکوفایی قابلیت‌های پنهان سرمایه‌گذاری این منطقه حمایت مضاعف مسئولان استانی را می‌طلبد که با اقدامات انجام گرفته تاکنون شاهد تغییر وضعیت جدیدی در بهبود وضعیت زندگی شهروندان نبوده‌ایم... بهر حال امیدواریم!
-------------------------
گزارش از مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد