سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

مردم نخوانند!! مسئولین بخوانند و پاسخ دهند... 

سدید نیوز: طرح مسکن مهر بزرگترین طرح خانه سازی کشور پس از انقلاب اسلامی و بلکه کل تاریخ کشور است که هدف آن حذف دغدغه مسکن از سبد دغدغه های اقتصادی اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. این طرح که به همت دولت نهم و دهم از سال 86 کلید خورد، افق امید بخشی را پیش روی اقشار ضعیف و جوانان جامعه پدید آورد تا بلکه با اجرای آن بتوانند صاحب خانه شوند. در اکثر نقاط استان خوزستان طرح مسکن مهر با فراز و فرودهایی در حال اجرا و بعضا رو به اتمام است اما سوال بزرگ و اساسی این است که «اهواز» چه سهمی از اجرای این طرح را به خود اختصاص داده است؟

طرح مسکن مهر بزرگترین طرح خانه سازی کشور پس از انقلاب اسلامی و بلکه کل تاریخ کشور است که هدف آن حذف دغدغه مسکن از سبد دغدغه های اقتصادی اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. این طرح که به همت دولت نهم و دهم از سال 86 کلید خورد، افق امید بخشی را پیش روی اقشار ضعیف و جوانان جامعه پدید آورد تا بلکه با اجرای آن بتوانند صاحب خانه شوند. در اکثر نقاط استان خوزستان طرح مسکن مهر با فراز و فرودهایی در حال اجرا و بعضا رو به اتمام است اما سوال بزرگ و اساسی این است که «اهواز» چه سهمی از اجرای این طرح را به خود اختصاص داده است؟ در حالی که در تمام شهرهای استان طرح مسکن مهر اجرا شده و در حال پیشرفت است، اهواز چه جایگاهی در این پروژه دارد؟ بیش از یک سوم جمعیت استان در اهواز ساکن هستند و بدون تردید گره خانه دار شدن مردم در اهواز پیچیده تر از نقاط دیگر استان است! سوال اساسی این است که چه تدبیری برای خانه دار شدن اقشار ضعیف و جوانان اهوازی اندیشیده شده است؟ آیا باز هم «مردم اهواز» از یک حرکت بزرگ عمرانی به دلیل تصمیمات غلط مسئولانشان جا مانده اند و این فرصت طلایی را که در بسیاری از نقاط کشور تاثیرات مطلوبی بر زندگی مردم گذاشته است، از دست داده اند؟ چرا به اعتبار اینکه اهواز یک کلان شهر است و کلان شهرها مشمول طرح مسکن مهر نمی شوند، ارائه تسهیلات و ساخت و ساز در اهواز به شکل منسجم و گسترده انجام نشد و خانه دار شدن اهوازی ها متوقف به اجرای طرح شهرهای جدید شد؟ فاصله شهر رامین از وعده تا تحقق عینی چه میزان است؟ فراز و فرودهای سیاسی و تصمیمات بر زمین مانده، آیا شهر جدیدی را برای شهرنشینان اهوازی خواهد ساخت؟
به گفته رئیس مسکن و شهرسازی استان احداث شهرهای جدید برای پذیرش جمعیت مهاجر به اهواز و نیز سرریز جمعیت اهواز است! آقای رئیس!! تکلیف اقشار ضعیف و جوانان اهوازی که می خواهند در اهواز زندگی کنند که نه سرریزند و نه مهاجر چیست؟ اگر توصیه شما برای احداث شهرهای جدید و ممانعت از اجرای طرح مسکن ارزان قیمت در اهواز این است، پس سهم اقشار کم درآمدی که در اهواز زندگی می کنند از پروژه ملی مسکن مهر چیست؟ هیچ!! آیا باید اقشار کم درآمد از اهواز به شهرهای جدید بروند و یا اینکه سنگینی بار بازار مسکن را همچنان بر دوش بکشند؟ فرض کنیم که توانستید با این سیاست بخشی از اقشار ضعیف درآمدی را از اهواز اخراج کنید؛آقا قول می دهید تا 10 سال دیگر خانه های مردم را در شهر رامین تحویل بدهید!!؟؟
اگر بخواهیم رمان تراژیک مسکن مهر اهواز و به عبارت دیگر احداث شهر جدید رامین (در این گزارش) را از سال 86 که اجرای این پروژه ملی در کشور کلید خورد، بررسی کنیم؛ می توانیم فراز و نشیب های ماجرا را در سه بخش قرار دهیم:
1) ممانعت مسئولین از احداث خانه مهر در اهواز با این استدلال که اهواز کلان شهر است و پروژه مسکن مهر برای اهواز باید در قالب شهرهای جدید به اجرا در آید.
2) کندی و بعضا رکود در روند ساخت شهر رامین که منجر به خروج کلیه تعاونی های فعال در این پروژه گردید.
3) کشمکش بین تعاونی مسکن مهر اهواز و مسئولان استان بر سر ساخت و ساز در حاشیه اهواز و کسب پاره ای مجوز و زمین
اما برای اینکه خوانندگان محترم را با جزئیات بیشتر آشنا کنیم، ذیل هر یک از موارد فوق برخی شواهد و مستندات آورده می شود.

1) ممانعت مسئولین از احداث خانه مهر در اهواز با این استدلال که اهواز کلان شهر است و پروژه مسکن مهر باید در قالب شهرهای جدید به اجرا در آید.
رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان: تسهیلات مسکن مهر در اهواز فقط به متقاضیان شیرین شهر و رامین داده خواهد شد و به متقاضیان در شهرستان اهواز داده نخواهد شد.
در سایت اداره کل تعاون خوزستان مورخ شهریور 88 به نقل از مدیر کل تعاون خوزستان آمده بود: خرید زمین در اهواز ممنوع است.
در تاریخ 31 شهریور 88 رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان اعلام می کند: سازمان هیچ برنامه ای برای ساخت مسکن مهر در اهواز ندارد و متقاضیان مسکن مهر در شهرهای جدید رامین و شیرین شهر متمرکز می شوند. (خبرگزاری فارس)
مشاور وزیر تعاون در تاریخ 31/6/88 در نامه ای به شماره 35875 به مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر وزارت مسکن می نویسد: با توجه به اعتراضات مکرر اتحادیه و شرکت های تعاونی مسکن مهر شهر اهواز در خصوص عدم واگذاری زمین مناسب و عدم استقبال متقاضیان در شهرهای جدید رامین و شیرین شهر به دلیل نبود امکانات اولیه و زیرساخت های لازم، جهت استحضار و دستور به بررسی های لازم ارسال می گردد.
در تاریخ 17 مرداد 89 روزنامه فرهنگ جنوب به نقل از محمدصادق جویجری مسئول امور تعاونی های شهرستان اهواز، اعلام کرد: هر گونه خرید زمین در کلان شهر اهواز تخلف از قانون محسوب می شود و حق برخورد با متخلفان برای این اداره محفوظ است.
معاون امور تعاونی ها در تاریخ 15 مهر 89 در نامه ای به امور تعاونی های شهرستان اهواز نوشت: به اطلاع می رساند این تعاونیها مجاز به خرید زمین آزاد در کلان شهر اهواز نمی باشند، اگر چنین مصوبه ای هم داشتند، ضمن عدم تایید آن توسط اداره تعاون اهواز، هیچ گونه همکاری در خصوص آزادسازی وجه به عمل نیاورید.
مشاهده می شود که مسئولین مرتبط با پروژه مسکن استان نه تنها برنامه ای برای ساخت خانه ارزان قیمت در اهواز ندارند بلکه مانع تعاونی هایی می شوند که قصد دارند با تهیه زمین در حاشیه اهواز، امکان ساخت مسکن ارزان را برای اقشار ضعیف فراهم نمایند.
حال به سراغ شهر رامین برویم! جایی که مسئولین ادعا می کنند اقشار کم درآمد اهواز، سرریز جمعیت اهواز و نیز جمعیت مهاجر به اهواز باید در آنجا خانه دار شوند.

2) کندی و بعضا رکود در روند ساخت شهر رامین که منجر به خروج کلیه تعاونی های فعال در این پروژه گردید.
ابتدا فراز و فرودها پروژه شهر رامین از ابتدا تاکنون:
سال 67: پیشنهاد تاسیس شهر رامین به منظور جلوگیری از توسعه افقی اهواز، سیل مهاجرت و افزایش جمعیت
سال 69: تصویب محدوده مکانی شهر به وسعت 13 هزار هکتار برای جمعیتی حدود 240 هزار نفر و دستور تاسیس شهر
تیر ماه 87: پس از گذشت 20 سال، عملیات ساخت و ساز آغاز گردید.
شهریور 87: آغاز احداث زیرساخت ها
آذر 87: وعده ساخت 2 هزار واحد مسکونی تا یک ماه آینده از سوی فرماندار اهواز
دی 87: وعده واگذاری 2 هزار واحد مسکونی از سوی مدیر عامل شهر جدید رامین
بهمن 87: اعلام نارضایتی تعاونی ها از روند ساخت و ساز و سرمایه گذاری در شهر رامین و همچنین ارائه آمارهای نادرست از سوی مسئولین؛ اولتیماتوم مدیر کل تعاون استان به تعاونی ها
اردیبهشت 88: انصراف تعاونی های مسکن مهر از حضور در شهر رامین
در اینجا یک سوال مطرح است و آن اینکه روند کار در شهر رامین چگونه بوده است که منجر به انصراف تعاونی ها از پروژه رامین شده است؟
مدیر عامل شهر رامین در تاریخ 13/9/87 در مصاحبه با رسانه جنوب گفت: عملیات اجرایی خیابان 45 متری به اتمام رسیده و هم اکنون قابل بهره برداری است. وی افزود: در ساخت این شهر از آخرین دستاوردها و تکنولوژی ها استفاده شده و 2 هزار واحد مسکونی آماده سازی شده، آماده واگذاری به تعاونی های مسکن می باشد.
متاسفانه طی بازدیدی که یک ماه پیش از شهر رامین صورت گرفت، هیچ کدام از ادعاهای فوق مشاده نشد.
استاندار خوزستان در تاریخ 31/1/88 اعلام کرد: در شهر رامین عملیات اجرای 20 هزار واحد به دلیل مشکلات ملکیتی و طراحی کمی عقب است و آمار در حدی نیست که موثر و یا در آمار بانک ها باشد.
مدیر کل تعاون خوزستان در تاریخ 26/6/88 اعلام کرد: دولت باید مشکل معارضین زمین طرح مسکن مهر را هر چه زودتر حل کند.
متاسفانه پس از مشاهده کندی و بعضا رکود در اجرای پروژه شهر رامین و مشکلات مالکیتی و وجود معارض، تعاونی های مسکن مهر در اردیبهشت 88 از حضور در شهر جدید رامین، انصراف دادند.
تعاونی ها در نامه شماره 2605/2 خطاب به مدیر کل تعاون خوزستان نوشتند: مدیران تعاونی های مسکن مهر به استناد تبصره 2 ماده 48 اساسنامه جدید که آنها را مکلف به گزارش به مجامع عمومی بعد از 6 ماه مهلت سازمان مسکن و شهرسازی برای آماده سازی زمین واگذار شده به آنها، مجامع خود را برگزار نموده و با اکثریت آرا و شاید بتوان گفت با تمامی آرا حاضر، تمایلی به حضور در شهر جدید رامین را ندارند.
فرماندار اهواز در تاریخ 8/6/88 در نامه ای به رئیس سازمان مسکن، مدیر عامل شرکت شهر رامین و مدیر تعاون استان انصراف تعاونی ها را رسما اعلام می کند: به پیوست تصویر نامه ........ انصراف تمامی تعاونی های مسکن مهر اهواز از حضور در شهر جدید رامین ارسال می گردد.

3) کشمکش بین تعاونی مسکن مهر و مسئولان استان بر سر ساخت و ساز در حاشیه اهواز و کسب پاره ای مجوز و زمین
همانطور که در بالا آمد، مانع تراشی در برابر ساخت و ساز در حاشیه اهواز از یک سو و کندی روند کار و وجود مشکلات فراوان در اجرای پروژه شهرهای جدید از سوی دیگر، نهایتا با کشمکش میان تعاونی های آزاد مسکن مهر اهواز و مسئولین دولتی استان، منجر به گرفتن مجوز ساخت و ساز در منطقه کیان شهر شد.
روزنامه فرهنگ جنوب در مورخ 3 تیر 89 طی مصاحبه ای با مدیر اتحادیه مسکن خوزستان به نقل از وی آورده است: پس از 3 سال بلاتکلیفی، قطعه زمین با کاربری مسکونی با متراژ حدود 100 هزار متر مربع برای تعاونی های مسکن در منطقه کیان شهر قباله گردید.
در تاریخ 30 فروردین 90 همچنین روزنامه فرهنگ جنوب به نقل از مدیر عامل تعاونی مسکن مهر 14 اهواز نوشت: هم اکنون آرزوی چندین ساله بیش از 2500 نفر از اقشار کم درآمد اهواز که در طول این سال ها به دنبال سر پناهی بوده اند، تحقق یافت.
البته همان طور که برخی نامه ها و اظهارات که بیانگر کارشکنی مسئولین دولتی بود، آورده شد، در اینجا نیز ضمن عرض خسته نباشید و تشکر ویژه از مسئولین دخیل در این امر که با تدابیر هوشمندانه خود، مشکل مسکن اقشار کم درآمد و جوانان اهوازی را حل کردند، به برخی دیگر از نامه پراکنی های ایشان اشاره می کنیم.
سرپرست امور تعاونی های اهواز در نامه ای به بازرس اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن مهر آزاد اهواز در مورخ 22/9/89 نوشته است: ... به اطلاع می رساند با توجه به عدم برگزاری مجامع عمومی از طرف اتحادیه تعاونی های مسکن مهر آزاد اهواز ضروری است، رأسا نسبت به انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی فوق العاده با دستور جلسه انحلال آن اتحادیه اقدام و یک نسخه از آن را به این اداره ارسال نمایید.
این مسئول ذیربط در نامه دیگر در مورخ 18/10/89 به شعبه 321 اداره حل اختلاف خوزستان می نویسد: احتراما به پیوست نامه ...... اداره کل تعاون استان خوزستان در خصوص منع خدمات تعاونی های مسکن مهر آزاد اهواز به حضورتان ارسال می گردد.
در پایان این گزارش، قضاوت در مورد عملکرد مسئولین استان در بهره مندی از فرصت بی بدیل پروژه مسکن مهر به خوانندگان محترم واگذار می شود و البته کاری جز آه و افسوس از دست ما ساخته نیست که چرا چنین فرصتی باید اینگونه از دست برود و خسارت بی تدبیری و سوء مدیریت ها را اقشار ضعیف جامعه باید بپردازند.
طرحی که می توانست تا حدود زیادی دغدغه مسکن را که امروز در اهواز کالایی گران و بی کیفیت است، حذف کند با واگذاری قطعه زمینی در کیان شهر به آن وضعیت اسفبار و به دور از شأن مردم از یک سو و بیابانی به نام شهر رامین و البته شیرین شهر از سوی دیگر، فرجامی بی ثمر یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد