سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

بفرمائید ، به میهمانی نرگس‌ها دعوت هستید

گل نرگس - بهبهان

مجتبی گهستونی: در متون باستانی از نرگس با عنوان نارسیسوس یا نارسیس نام برده شده است و در یکی از سروده های بسیار باستانی هومری قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد درباره آفرینش همین نام سخن به میان آمده است. چون گلها همواره شگفتی و شادی آور بوده اند و در باور و ذهن همه انسان های دوران باستان و امروز قدرت بی همتای خالق را در ذهن پرورش می دهند بنابراین پیوند دادن گل ها زیبا به خدایان امری عادی است.می گویند همواره یک گل بسیار زیبا دست آفرین مستقیم یک خدا است که آن را برای هدف و منظور ویژه خویش آفریده است که این این موضوع را گل نرگس ارتباط می دهند.

حال با این توصیف، بیان اینکه قدیمی ترین نرگس زارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح بازگشته و در حال حاضر برای حفظ بقای خود به توجه ویژه مسئولان نیاز دارد خالی از لطف نیست.

گل نرگس را می توان در دشتها و کوهپایه های زاگرس در استان های ایلام، لرستان ، خوزستان ، فارس ، کهگلویه و بویر احمد مشاهده کرد که در خوزستان علاوه بر بهبهان که به صورت انبوه می روید در شهرهای باغملک، رامهرمز و مسجدسلیمان به صورت جزئی کشت می شود.

گفته ها حکایت از آن دارد که انبوه گل‌ نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می‌رسیده است که از نظر بهبهانی ها گل نرگس به نام مادر امام زمان (عج) متبرک شده و عرق پیشانی حضرت عباس محسوب می شود.

این گل در سال ۱۹۹۲ میلادی در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است.گل دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در اصل هر وقت گل نرگس وجود دارد سرما هم در کنار آن ادامه دارد.

در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده است که نرگس " شهلا " وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.از انواع دیگر گل نرگس هم می توان به " پُرپر یا شصت پر" ، " پنجه گربه ای" و " مسکین" اشاره کرد که با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گفته های تنی چند ازر باغداران بهبهانی تا سال ۱۳۵۰ در بهبهان بیش از ۷۰۰ هکتار مزرعه کشت گل نرگس وجود داشت که هم اکنون در بهترین حالت به ۷۰ هکتار می رسد. در دهه ۴۰ تعدادی هلندی با مراجعه به نرگس زارهای بهبهان مقداری از پیازهای نرگس را به منظور تکثیر به هلند منتقل کردند و اقدام به پرورش این گل کردند. بر روی هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا ۱۰ شکوفه گل و گاهی تا بیش از ۲۰ شکوفه نیز مشاهده شده است. هلندی ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام یکی از خیابانهای خود را بهبهان نامگذاری کرده اند.

طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می کنند. تا پیش از انقلاب و تسطیح اراضی برای کاربری های مختلف، بهبهان بیش از ۳۰ گلزار نرگس داشت که این تعداد هم اکنون به پنج مزرعه رسیده است که بزرگترین نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبیعی بهبهان است که "غلامحسین مکی" با هدف حفظ و پرورش گل نرگس این باغ را اجاره کرده است.

بخشی از تولیدکنندگان گل نرگس، محصول خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می کنند که تا سال قبل به شاخه ای چهار دینار (یک هزار تومان) به فروش می رسد اما در داخل کشور، یک شاخه گل به قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان عرضه می شود و در تهران نیز یک بسته ای ۱۰۰ تایی تا ۳۰ هزار مان هم به فروش رسیده است. با توجه به اینکه کاشت گل نرگس می تواند سهم قابل توجه ای در ایجاد اشتغال داشته باشد می توان با اندکی حمایت و با همت مسئولین به خصوص استانداری و شهرداری برای یک هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.در حال حاضر به دلیل کم توجهی به اهمیت گل نرگس، در بیشتر نقاط کشور به نام نرگس شیراز عرضه می شود و به همین دلیل خریداران جذب باغات گل نرگس استان فارس می شوند.

در هر هکتار مزرعه گل نرگس از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون پیاز گل نرگس قابلیت کشت وجود دارد، این گل علاوه بر تولید سالانه با تکثیر طبیعی پیاز هم به تولید می رسد که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصلهای بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست.در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه گذاری می توان به گردشگری گل نیز دست یافت. چند شغله بودن تولیدکنندگان گل نرگس، عدم بازاریابی مناسب، عدم خرید گل از سوی دولت، دریافت هزینه های فراوان از صاحبان مزارع، عدم توجه به جنبه های گردشگری، فقدان یک موسسه حمایتی و پژوهشی درباره گل نرگس از جمله دلایل عدم معروفیت و ارزش واقعی این گل است.

با اینکه از سال ۱۳۵۹ اداره منابع طبیعی بهبهان برای احیای نرگس اقداماتی انجام داد و مانع خارج کردن پیاز گل نرگس شد اما پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند که به دلیل اهمیت این گل، جشنواره ای همانند گلابگیری در کاشان، جشنواره انار در ساوه، جشنواره فندق در گیلان و قزوین، جشنواره سیب در دماوند برای برداشت گل نرگس در بهبهان نیز جشنواره ای ترتیب داده شود تا مردم بیشتری برای این امر به بهبهان و نرگس زارهای آن مراجعه کنند تا اقتصاد منطقه رونق گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد