سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

۶۳ نفر کشته و ۱۸۵ زخمی؛
تاکنون در نتیجه حملات تروریستی امروز عراق ـ که مناطق شیعه نشین را هدف قرار داده ـ ۶۳ نفر کشته و ۱۸۵ زخمی نفر دیگر شدند. این حادثه با بحران سیاسی که در عراق میان نخست‌وزیر نوری المالکی و بلوک العراقیه٬ پس از صدور حکم بازداشت برای معاون رییس جمهور به اتهام تروریسم و پس از تکمیل خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از عراق انجام گرفت، همراه است.
کد خبر: ۲۱۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
سرویس بین‌الملل ـ تاکنون در نتیجه حملات تروریستی امروز عراق ـ که مناطق شیعه نشین را هدف قرار داده‌ ـ ۶۳ نفر کشته و ۱۸۵ زخمی نفر دیگر شدند.

به گزارش «تابناک»، پیش از این، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده بود که شمار کشته‌ها به مرز 57 نفر رسیده و 179 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، سرلشکر «قاسم عطا»، فرماندە عملیات نظامی بغداد در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: صبح امروز بر اثر هشت انفجار خودرو و بمب‌های کنترل شدە در مناطق عمدتا شیعە نشین بغداد، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

وی گفت: گروهای تروریستی امروز محلەهای  «علاوی»، «کرادە»، «وسط شرق»، «العزمیە»، «شعب»، «شعلە»، «عامل»، «باب المعظم»، «الامین» و «الوزیریة» را در پایتخت عراق آماج گرفتند.

بنا بر این گزارش، از هنگام خروج نیروهای آمریکایی از عراق در روز یکشنبه گذشته تاکنون، این نخستین انفجار در بغداد است.

برخی منابع عراقی مرتبط با شبکه عربی «العالم»٬ این انفجارها و ناامنی‌ها را به صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی مرتبط می‌دانند.

این چیزی است که الجزیره هم به نوع دیگری آن را بیان می‌کند.
در گزارش این رسانه آمده است: این حملات با بحران سیاسی که در عراق میان نخست وزیر نوری المالکی و بلوک العراقیه٬ پس از صدور حکم بازداشت برای معاون رییس جمهور به اتهام تروریسم و  پس از تکمیل خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از عراق انجام گرفت، همراه است.

بنا بر این گزارش٬ بیشترین زیان ناشی از این انفجارها و نا‌امنی‌های محتمل آینده٬ متوجه دولت مستقر است، حال آن که این دولت می‌تواند در فضایی امن و آرام، عراق را بازسازی و حداقل‌های لازم برای زندگی شهروندان خود را فراهم کند.

بنابراین، در صورتی که حاکمان کنونی عراق (اکثریت شیعه و هم پیمانان سنی و کرد آنان)٬ نتوانند دو مسآله اساسی «امنیت» و سپس «توسعه» را پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا حل کنند، مردم عراق نیز آنان را با گذشتگان مقایسه خواهند کرد و هم از سر نومیدی و سرگردانی، اقدامات انتحاری بیشتری انجام خواهند داد که اگر چنین شود٬ روز به روز استقرار، ثبات و امنیت در عراق دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد شد.

بنا بر این گزارش٬ هیچ یک از اکثریت شیعه و اقلیت‌های موجود در عراق، از نا امنی و توسعه نیافتگی سود نمی‌برند؛ بنابراین، به سودشان است که مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند. بی گمان، کسانی که شیعیان را قتل‌عام کرده‌اند، نفعشان در میان مدت و بلند مدت در آن است که با پذیرش واقعیت‌های عراق و جایگاه خود در ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور با طرف مقابل توافق کنند.

از سوی دیگر٬ تجربه افغانستان نشان می‌دهد که غربی‌ها٬ هرگز٬ پرونده هیچ گروهی را کاملا نمی‌بندند؛ بنابراین، ممکن است به حزب بعث عراق روی بیاورند٬ همچنان که هم اکنون می‌کوشند در افغانستان نیز طالبان را به قدرت بازگردانند.
گفتنی است، برایند رفتار گروهایی که اکنون بر عراق حاکمند، نشانگر آن است که آنان به این امر توجه ندارند و آن را در محاسبات خود به شمار نمی‌آورند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد