سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

گزارش شوشان از انتقال آب ار سرشاخه های کارون/ حتمی شدن انتقال آب کارون / جسارت به حیثیت خوزستان / مرگ کودک 6 ساله زیر تانکر آبرسانی

شوشان: روزهای زیادی می گذرد از روزهایی که فریاد خوزستانی ها بر آسمان بود. فریاد برآوردیم که از انتقال سرشاخه های آب کارون جلوگیری کنید، همایش ها و مصاحبه ها با حضور چهره های سرشناس استانی و ملی برگزار و انجام شد، نتیجه آنکه امروز خبرهایی می رسد که سهمیه استان های یزد و اصفهان و کرمان از یک میلیارد و 100 میلیون به 580 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

اما بازهم بحث انتقال آب کارون وجود دارد. چه بخواهیم چه نخواهیم، گوشه چشم هایی به کارون وجود دارد. هرچند که انتقال در حال انجام است، اما مقداری کمتر.

انتقال آب کارون حتمی است

سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول درخصوص بحث انتقال آب کارون به شوشان گفت: نگاه دولت بهگونهای در رابطه با خوزستان شکل گرفته که یا آن را نمیبیند و یا اینکه نمیخواهد ببیند. نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستان در بحث کشاورزی یکی از استانهای برتر کشور است افزود: متأسفانه کشاورزی استان بانتظار آبی مانده که در همین استان وجود دارد و قرار است با درآمدهای نفتی خوزستان لوله تهیه شود و تونل حفر کنند و آب را به سایر استانها منتقل نمایند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: نه اینکه مسوولین به خوزستان علاقه ندارند، بلکه آنقدر استان های دیگر برایشان عزیز است که به خوزستان کمتر فکر کنند.  آوایی ادامه داد : مطمئنن انتقال آب به فلات مرکزی برای شرب نیست، چراکه استان هایی نظیر اصفهان از بهترین آب آشامیدینی برخوردارند، بنابراین انتقال سرشاخه های کارون جهت استفاده در بخش کشاورزی و صنعت است، در حالی که خوزستان قطب کشاورزی و صنعت کشور می باشد. 

این روزها به باریک و باریک تر شدن کارون توجه کرده اید؟ به بهانه زیبا سازی، ساحل سازی ها می شود، تا شاید بدین ترتیب حجم کم آب خودنمایی نکند، اینگونه اما مشکل کارون کمرنگ دیده نخواهد شد. 

 

جسارت به حیثیت خوزستان

دکتر ناصر سودانی با انتقاد از پروژه انتقال آب از سرشاخههای کارون گفت: این اقدام جسارت به حیثیت مردم خوزستان است،  آب رودخانه کارون اکنون بسیار کاهش یافته و این قطعا به صلاح مملکت نیست. این رودخانه به صورت طبیعی در خوزستان جاری شده و نباید به دست بشر، مسیر آن تغییر کند. وی با بیان اینکه به دور از انصاف است، چشم بینای خوزستان را برای مداوی چشم نابینای کویر از حدقه دربیاوریم افزود: تبعات انتقال آب کارون را بارها به مسوولین تذکر دادهایم، ولی دستهایی پنهانی و آشکار وجود دارد که با عنوان تنظیم آب در کشور، بر انتقال آب کارون اصرار میکنند.

 

مرگ کودک 6 ساله زیر تانکر آبرسانی 

این در حالی است که برخی رسانه ها از خشکی زاینده رود و مرگ ماهی های آن خبر می دادند! اما هرگز از کمبود آب شرب شهرها و روستاهای بختیاری از لردگان تا دهدز و ایذه و مسجدسلیمان و لالی و اندیکا حرفی به میان نیاوردند. آنها هرگز از دریافت آب آشامیدنی با کامیون های تانکر نگفتند، این رسانه ها هرگز عکس و خبر جانسوز مرگ یک کودک ۶ ساله را زیر چرخ های تانکر آب رسانی در بخش مرکزی شهر ایذه را منتشر نکردند.

 

 اگر به صلاح مملکت است، ایراد ندارد

نماینده مردم شهرستان بهبهان در مجلس شورای اسلامی به شوشان گفت: انتقال آب از سرشاخه های کارون در صورتی که منافع و حق و حقوق مردم استان خوزستان پیش بینی شده باشد، ایرادی ندارد، به همین سبب نیز مخالف با استیضاح وزیر نیرو بوده ام. حجت السلام سید محمد موحد با بیان این مطلب که منظور از مدیریت انتقال آب کارون رعایت حق و حقوق خوزستانی ها می باشد، افزود: اگر به کشاورزی و صنعت خوزستان لطمه ای وارد شود، آنگاه می بایست برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم خوزستان مدعی شد، خوزستان طرح هایی مانند طرح مقام معظم رهبری را دارد که باید انجام پذیرد. مسوولین که سعی در انتقال سرشاخه های کارون داشته اند، باید این نکات را نیز مد نظر قرار داده باشند. گفتنی است موحد در دوره نهم مجلس از استان کهگیلویه کاندید خواهد شد. 

زاینده رود تا سد نکوآباد زنده است

زاینده رود در مسیر زیبای خود تا شهر مبارکه اصفهان همچنان پرخروش و زیبا جاری است و در محل سد نکوآباد، آب این رودخانه توسط مدیران استان اصفهان از مسیر اصلی منحرف شده و به منظور استفاده در مصارف کشاورزی در دو کانال شرقی و غربی توزیع می شود و عملاً باعث می شود، آبی به شهر اصفهان نرسد و ماهی ها بمیرند! با یک سفر به اصفهان می توان دریافت که طبیعت زیبای زاینده رود تا لنجان و مبارکه زنده است اما از سد نکوآباد ماجرا تغییر می کند و خشکی زاینده رود در پل خواجو و سی و سه پل به چشم می خورد. این اقدامی است که توسط آب منطقه ای اصفهان به اجرا درآمد.

 

حاکمیت محل مصرف آب را مشخص می کند

مجید نامجو وزیر نیرو در گفتگویی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت گفته است: بحث آب در کشور همانند نفت است و حاکمیت در خصوص چگونگی و محل مصرف آن تصمیم میگیرد. وزارت نیرو به نمایندگی از طرف حاکمیت این وظیفه را دارد که با کار مطالعاتی دقیق بستری را فراهم کند تا منابع طبیعی کشور در جهت عدالت مورد استفاده قرار گیرد.

 

 عقب نشینی ها تاکتیک بود

آیت اله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان در همایش تاثیر انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان بر منافع ملی خاطرنشان کرد: انتقال آب کارون از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و تا کنون مد نظر بوده است اما گاهی در این رابطه عقب نشینی هایی صورت میگرفت اما با گذشت زمان مشخص گردید که این حرکت، حرکتی تاکتیکی بوده است. آیت الله موسوی جزایری در پایان گفت: اکنون بحث خشکسالی از دیگر مشکلاتی است که حاشیه نشینی را افزایش داده است و اگر بحث انتقال آب هم انجام شود به واقع کمر این استان خم خواهد شد.

 

سکوت نمایندگان 

البته تا قبل از اینکه مسوولین استان و نمایندگان مجلس بخواهند این موضوع را از طریق رسانه ها برجسته کنند، دکتر احمدی نژاد قول هایی در خصوص توقف این طرح داد، که البته شرط آن عدم رسانه ای کردن طرح انتقال آب کارون بود، اما گویی سکوت نمایندگان نیز بی اثر بود. هم نمایندگان سکوت اختیار کردند، هم طرح انتقال شتاب گرفت.

ابتدا آب شرب،  بعد صنعت و کشاورزی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مطلبی منتشر شده در سایت شخصی خود انتقال آب از سرشاخه های کارون را طرحی کارآمد برای کاهش بحران کم آبی در این شهرستان اعلام کرد. حمیدرضا فولادگر همچنین اختصاص اعتبارهای لازم برای طرح های انتقال آب را ضروری اعلام کرد و گفت: با این کار بسیاری از مشکل های کم آبی فلات مرکزی ایران حل خواهد شد.  وی یادآور شد: اولویت شهر اصفهان در مرحله نخست تأمین آب شرب مردم اصفهان است و در مراحل  بعدی به ترتیب بخش صنعتی و کشاورزی را شامل می شود.

 

اولویت با استان خوزستان است

نماینده مردم  اهواز با اشاره اینکه انتقال 1 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های کارون به 580 میلیون متر مکعب کاهش یافت و آن هم با شرط رفع نیاز خوزستان انجام خواهد شد، گفت : کارشناسان وزارت نیرو و مجمع نمایندگان مجلس طی 2 ماه بررسی مشخص خواهند کرد که چه میزان آب برای فلات مرکزی منتقل می شود. سید شریف حسینی ادامه داد : طرح مقام معظم رهبری در خوزستان اولویت وزارت نیرو قرار خواهد گرفت، در این راستا در سال جاری مبلغ 600 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده خواهد شد. این در حالی است که از سوی ریاست مجلس نیز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که ابتدا آب برای خوزستان و نیازهای شرب، کشاورزی و صنعت استفاده خواهد شد و مازاد آن منتقل می شود به شوشان گفت: کل مساحت خوزستان 7/6 میلیلون هکتار است، از این رقم 1/4 میلیون هکتار جلگه ای و 1 میلیون و 800 هزار هکتار قابل کشت می باشد. در حال حاضر سطح زیر کشت خوزستان 600 هزار هکتار و 600 هزار هکتار بشکل دیمی می باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان آب مورد نیاز استان خوزستان در سایر بخش ها افزود: کل آب مصرفی برای کشاورزی 14 میلیارد متر مکعب می باشد، مصرف شرب مردم 700 میلیون متر مکعب است، 650 میلیون متر مکعب برای بخش صنعت و برای آبزی پروری 7/1 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز می باشد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در حال حاضر و در شرایط عادی 5/20 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز خوزستان می باشد، که البته با توجه به اینکه 5/11 درصد از تولیدات کشاورزی در کشور از سوی خوزستان تامین می شود و باید تا سال 1404 این رقم به 5/19 افزیش یابد، میزان آب مورد نیاز از 5/20 به 7/23 افزایش می یابد.

 

همین مقدار آب هم نباید انتقال یابد

نماینده کشاورزان استان خوزستان در سازمان نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه بجز کوه ها و تپه ها، همه مناطق خوزستان مستعد کشاورزی می باشند، گفت: کشاورزان خوزستان معتقدند که اصلن نباید آبی از خوزستان به دیگر استان ها منتقل شود، چراکه زمین هایی که خشک مانده اند بسیار فراوانند.

حامد باوی با اشاره به اینکه زمین هایی وجود دارد که 4 کیلومتر با رودخانه فاصله دارند، اما از آب بی بهره اند افزود: بسیاری از زمین های کشاورزی در خوزستان آنقدر تشنه اند که 2 برابر این میزان هم که وجود دارد باز کم است.

وی تصریح کرد: کشاورزان در نتیجه بی آبی روی به شهرنشینی در مناطق محروم می آورند، یکی از دلایل عمده در مهارجرت های کشاورزان همین بی آبی است.

 

حتا مجوز حقابه کشاورزان خوزستانی را هم نمی دهند

در ادامه یک مقام آگاه در بخش کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که نمایندگان خوزستان برای جلوگیری از طرح انتقال آب کارون راه اشتباهی را در پیش گرفتند، گفت: استیضاح وزیر نیرو با وجود استان هایی که هم از قدرت لابی بالاتری برخوردارند و هم نشان داده اند قوی تر عمل می کنند، اشتباه بود، چراکه مسلمن برای انتقال آب کارون از وزیر نیرو حمایت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان می بایست بدنبال دریافت مجوز حقابه کشاورزان خوزستانی باشند گفت: هزاران کشاورز وجود دارد که برای دریافت مجوز آب التماس می کنند، اما موانع و درخواست های عجیبی وجود دارد که صدور مجوز دریافت آب را با مشکلاتی روبه رو می سازد.

این مقام آگاه اظهار کرد: ای کاش نمایندگان لیستی از کلیه چاه های غیرمجاز در استان های دیگر تهیه می کردند، چاه هایی که سفره های زیر زمینی را نابود می کنند و در نتیجه اراضی را از بین می برند؛ این بزرگترین خیانت به کشاورزی است که برخی در حال انجام آنند.

وی یادآور شد: چاه های غیر مجاز در کل کشور وجود دارند اما بلحاظ اقتصادی در اصفهان و یزد و کرمان از جایگاه ویژه ای برخودار هستند، چراکه محصولاتی چون پسته تولید می شود. این در حالی است که در خوزستان بلحاظ اقتصادی کمترین ارزش را دارند.

وی با اشاره به فعالیت چاه های غیرمجاز در برخی استان ها می گوید: 70 درصد از اراضی کشاورزان خوزستان بدون مجوز باقی مانده اند، زمین هایی که بلا معارض می باشند و هیچ گونه مشکل شرعی ندارند، اما برای دریافت مجوز حقابه می گویند زمین باید مجوز داشته باشد، برای دریافت مجوز زمین که می روند، می گویند باید مجوز آب داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد