سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون:
عزم جدید برای حل آلودگی کارون وجود ندارد

خبرگزاری فارس: دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: عزم جدی و انگیزه همگانی برای حل مشکل آلودگی رودخانه کارون وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: عزم جدید برای حل آلودگی کارون وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تورج همتی ظهر امروز در بیست و نهمین شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از عدم پیگیری و اجرای مصوبات جلسات گذشته این شورا انتقاد کرد و اظهار داشت: انگیزه همگانی و عزم جدی برای حل مشکل رودخانه کارون به عنوان حیاتی‌ترین شاهرگ کشور وجود ندارد.
وی بعضی از اعضای شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون را شخصیت‌های شفاهی توصیف کرد و افزود: این اعضا نقش اجرایی ندارند، این در حالیست که این شورا جایگاه قانونی دارد و از اعضا انتظار است مصوباتش را جدی بگیرند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: برای ساماندهی فاضلاب‌های شهری به ویژه اهواز که به رودخانه کارون تخلیه می‌شوند انتظار همکاری بیشتری است.
وی با اشاره به عدم همکاری آبفای اهواز، شهرداری و راهور در حفر میکروتونل‌های موردنیاز، تعامل دستگاه‌های اجرایی را در ساماندهی آلودگی‌های ورودی به کارون ضروری دانست.
همتی احداث تصفیه خانه شرق اهواز به عنوان بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه و با سیستم پیشرفته را یادآور شد و گفت: علاوه بر اینکه پیشرفت کار در این تصفیه‌خانه کند است، باید از هم اکنون برای آموزش کار‌شناسان و عوامل اجرایی همچنین راهبری و پشتیبانی سیستم که ساخت خارج از کشور است، برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: در حال حاضر در مراغه از این لجن‌ها برای تولید کود کمپوست استفاده می‌شود و سرنوشت پسماند‌ها و لجنی که در این تصفیه خانه تولید می‌شود باید از الان معلوم شود.
این مقام مسئول همچنین پیگیری اختصاص اعتبار به تصفیه‌خانه‌های شهرهای خوزستان را خواستار شد و گفت: بر اساس اعلام آبفای خوزستان در طول سه سال ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این تصفیه خانه‌ها نیاز است که برای طرح این موضوع در هیئت دولت، با سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکاتبه شده است.

* تخلیه فاضلاب‌های بیمارستانی به کارون
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تخلیه فاضلاب‌های بیمارستانی به رودخانه کارون را از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های جدی این است که خدماتی برای پشتیبانی سیستم‌های تصفیه فاضلاب ارائه نمی‌شود، به همین دلیل این سیستم‌ها به صورت مستمر کار نمی‌کند و در مقاطعی تعطیل می‌شود، به طور مثال مشکل تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان نظام مافی شوش در مقاطعی حل شده اما باز هم دچار مشکل شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه رودخانه کارون ۵۲ بیمارستان فعالیت می‌کنند اما تاکنون فقط هفت بیمارستان وضعیت خود را اعلام کرده‌اند.
همتی همچنین با اشاره به تخلیه مواد نفتی نیروگاه رامین به رودخانه کارون تصریح کرد: این نیروگاه به مراجع قضایی معرفی شده و مدیرعامل این نیروگاه امروز برای ادای توضیحاتی فراخوانده شده است.
وی جلوگیری از توسعه صنایع آلوده کننده رودخانه کارون را در شورای حفاظت کیفی این رودخانه خواستار شد و گفت: طرح توسعه نیروگاه رامین بر همین اساس رد شده است.
همتی بیان کرد: بر اساس ماده ۱۳۱ قانون بودجه ۹۰ شرکت‌های فعال در نفت و گاز باید علاوه بر پرداخت عوارض آلایندگی برای جلوگیری از آلودگی از محل اعتبار خود هزینه کنند.
وی تاکید کرد: مبالغی که به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت می‌شود باید برای جبران آلودگی هزینه شود نه حقوق پرسنل.
همتی همچنین تسریع روند ساحل سازی کارون را ضروری دانست و افزود: بارندگی خاکریزی روی زباله‌ها را شسته و زباله‌ها نمایان شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد